Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2825 besök totalt |
GUL FLAGG
En tråkig trend inom bil och mc tävlingar just nu är avsaknaden av respekt för flaggsignaler runt banan. på senaste ERF loppet på Knutstorp hade vi 2 styck avåkningar på DUBBLA rörliga gula flaggor och en avåkning under Safetycar. Det som hände under S stock på STCC premiären och scandinavian open på Falkenberg då ett antal motorcyklar brakade under hör hastighet in i liggande cyklar UNDER gulflagg. man blit lite rädd faktisk hur skall man motivera funktionärer ifall de riskerar hälsan att arbeta på en postering. och att hjälpa skadade förare om inte förarna respekterar den enda skydd funktionärerna har. ![]() ![]() ![]() _________________ Christer Lövgren aldrig i en tävlingsbil |
||
Ett av ansvaren åligger naturligtvis föraren när det gäller att passera gulflaggssituationen på ett säkert sätt. Solklart helt enkelt. Ett annat ansvar som spelar lika stor roll ligger på tävlingsledningen att uppfostra oss förare när vi missköter oss. Finns väl egentligen inte så många andra vägar att gå? Skulle själv ha väldigt svårt att argumentera om jag fick Stop&Go för att jag vrålat på runt byxbenen på en funktionär. Vi måste ju vara rädda om våra tappra funkisar...
Mvh Gillet _________________ Mikael Gillberg - #69 Wild ones |
||
Kan man inte använda saftey car i större utsträckning? Se tävlingsledningen efter eller två varv att vi förare inte respektera gulflagg. Ut med safteyn. Inget kul för dom som är i ledning. Men de är inte speciellt kul och ligga i kön bakom heller för den delen.
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Svar till Superkart :En av anledningarna till problemet är just Saftey car .
En stor anledning till incidenterna i Lördags på Knutan är att vid en safteycar situation så går många i depå för att göra sina förarbyte alt tanka. Därefter ut igen snabbt för att köra ifatt kön innan de släpper igen . Allt för att inte förlora varv i racet . Michael H Volvo S40 ERF _________________ Michael Henriksson |
||
Det funkar riktigt bra hos oss i SLC eftersom vi har stängd depå de första två SC-varven. På så sätt hinner SC samla fältet och få ner tempot på banan under hela bärgningen. Ibland blir det fler SC-varv och då har teamen chansen att göra taktiska byten, men när de kommer ut igen är funktionärerna redan på väg av banan. Att ha stängd depå enligt denna modell tycker jag att fler långloppsarrangörer kan prova på ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2825 besök totalt |