Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Eleganta spårval kontra rally-Harry, kan båda vara rätt?
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (8512 totalt)
Mulle
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23



Björnbusen skrev:
Mulle skrev:


Häng med på nästa Track Day, så kollar vi närmare på "problemet", eftersom ovan är väl allmängiltigt och inte särskilt djuplodande.

Fick även höra att du fick lite "stenskott" på GR? Hur gick det?


Det låter som en deal, sätter mig med kalendern på stört.

Stenskott ja...

om frågan är:
"När blir man euforiskt lycklig över att få ett litet stenskott i vänsterdörren på sin 1 månad gamla sportbil?"

Så är svaret:
"När man lämnar banan sidledes i 100Km/h i den stenigaste sandfållan på Gotland Ring!"

Tappade baken i andra vänstern på slinga 2 och landade bilen i mitten av den efterföljande långa högern. (Är det inte dags att börja döpa kurvorna snart?). Lämnade banan på returen bakåt och sidledes. Men det gick fint.

PS
Hälsa din bror att det är fult att skvallra.


Bror min pratade även något om en provkörning!? Fast han glömde bort att berätta mer om det när han kom in på ämnet Mazda 121 , Porsche 924 och sedan Triumph Daytona

Ja du, den kurvan är lite lurig (plan asfalt och jämn gas gäller). Jag får väl härmed erkänna att även jag har snurrat på samma ställe med en 997 S förra året. Jäkla Jarlmark lutade sig in i kupén, blippade på några knappar på panelen, och mumlade något i stil med "nu går det att åka fort". Ja ja, nån gång ska man ju snurra med en 911 och nu är det gjort.

Beträffande ämnet kan jag i alla fall konstatera att det är roligare att vara praktiker än teoretiker (sen finns det sådana där jobbiga typer som är både och, Jäkla Jarlmark).

Namnförslag på kurvor skulle kanske få bli en egen tråd här? Det är egentligen bara Altarkurvan som är officiellt tagen (långa doserade vänstern på slinga 2), eftersom Altarstenen (en mikrorauk) står innanför den. Förvisso har jag en kollega som har lite egna förslag som inbegriper namn på företag och gamla racerförare....men hur kul är det? Faktisk ett problem när någon ska förklara vad som hände var "du vet, där i vänstern innan långa högern som man klipper sent"! Då är detta roligare "man kan inte ge fullt i Björnbusen för då snurrar man garanterat".

_________________
Mulle Jäderlund
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Björnbusen skrev:

..."När man lämnar banan sidledes i 100Km/h i den stenigaste sandfållan på Gotland Ring!"

Tappade baken i andra vänstern på slinga 2 och landade bilen i mitten av den efterföljande långa högern. (Är det inte dags att börja döpa kurvorna snart?). Lämnade banan på returen bakåt och sidledes. Men det gick fint.


Körde i alfan bakom i samma kurva efter den avåkningen,
"snyggt spårval" kanske inte var det första tanken snarare "aj aj aj - stenar"
just den långa vänsterkombinationen innan långa högern verkar ha ruffigare avåkningszon.
Vägrade konsekvent att ens titta upp ur "idealspåret" just där thumbs up
upplever att det nyper till lite i sista vänstern (innan man går in i 260graders högerkurvan).

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Chriz skrev:
Björnbusen skrev:

..."När man lämnar banan sidledes i 100Km/h i den stenigaste sandfållan på Gotland Ring!"

Tappade baken i andra vänstern på slinga 2 och landade bilen i mitten av den efterföljande långa högern. (Är det inte dags att börja döpa kurvorna snart?). Lämnade banan på returen bakåt och sidledes. Men det gick fint.


Körde i alfan bakom i samma kurva efter den avåkningen,
"snyggt spårval" kanske inte var det första tanken snarare "aj aj aj - stenar"
just den långa vänsterkombinationen innan långa högern verkar ha ruffigare avåkningszon.
Vägrade konsekvent att ens titta upp ur "idealspåret" just där thumbs up
upplever att det nyper till lite i sista vänstern (innan man går in i 260graders högerkurvan).


Satt med Pelle Rålin från Alfaklubben i bilen och fick lite körtekniktips av en av de bästa förare jag träffat. Men just när det hände lyssnade jag 10% för mycket och körde 10% för lite och det var allt som behövdes. Som den kille jag är har jag ibland svårt för att både lyssna och genomföra samtidigt. Borde ha bromsat bort lite fart och styrt in tidigare men nu vet jag ju det.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41553

Forumägare
Forumägare

Splittade ut kurvnamnsförslagen till en tråd i "Allmänt"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19955

Gillade förslagen

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AndersY skrev:

Vi diskuterade det där lite i söndags under Indy500 och Alx verkade ha en ganska bestämd uppfattning om vad som var snabbast. Det var ganska detaljerat, så jag kan nog inte återge allt korrekt, men han tyckte att grunderna funkade bra både för bakhjulsdrivet och framhjulsdrivet.

I den här intressanta intervjun med Alx i Autosimsport går han in lite på sitt spårval och körstil(sid 21):
http://www.autosimsport.com/issues/autosimsport_1_3.zip

Ett problem när man som amatör skall försöka bena ut vad som är snabbast är ju att det är svårt att ha tillräckligt hög precision så att det blir samma varje gång och inte beroende på hur bra man fick till det just den gången, plus förstås tillgången till datalogger.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Hur är de repeterbara varvtiderna hos ett proffs - 0.1sec/varv eller vad ? (nåt för kalenderbitarna)

på 2km slinga så borde väl en 3-dagar-om-året-bankåkare hitta rätt +/- 0.5sekund
(efter att ha kör in sig på banan och innan däcken blir för mjuka)
IMHo

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Chriz skrev:
Hur är de repeterbara varvtiderna hos ett proffs - 0.1sec/varv eller vad ? (nåt för kalenderbitarna)

på 2km slinga så borde väl en 3-dagar-om-året-bankåkare hitta rätt +/- 0.5sekund
(efter att ha kör in sig på banan och innan däcken blir för mjuka)
IMHo


Jag tror att en realistisk jämnhet för en sporadisk förare(3ggr per år)som ej är så erfaren ligger inom 2-5 sekunder. En bra förare skall ner på +/- 0,2-0,5 s, riktiga proffs kan säker ligga och mala inom 0,1 s eller mindre.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Eleganta spårval kontra rally-Harry, kan båda vara rätt?
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (8512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande