Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12217 besök totalt |
Så, nu var bilen äntligen besiktad. Det var lite svårt att få tider i Gbg just nu...
Självklart gick den igenom utan anmärkning och med rekordlåga Co=0,3%. Fast jag var ändå jättenervös innan! Nu ska den in i garaget för att få en ny motor transplanterad. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Lite pyssel i garaget så här i början på veckan:
![]() Så här såg motorrummet ut. Lite smutsigt men ganska ok.... ![]() Utan kylare blir det plötsligt jättemycket plats. Man kan nog få in en motor till på längden om man bara flyttar fram kylen. Notera oljekylaren. Denna är orginal på RX-7! Rejäl krängningshämmare från Racingbeat. ![]() Väldigt gott om plats som synes. Varför gjorde de ett så stort motorutrymme när motorn är så liten? Framvagnsbalken bytte jag mot en likadan som jag blästrat och målat. Ser lite trevligare ut! ![]() Renoverad till "bättre än ny" av Blennow (Wankeltrim) Två Kokos racing kollegor (och rejsa medlemmar) vid namn Jonas och "Dea" hjälpte till att lyfta i. Tack så mycket! ![]() Insug, förgasare och övriga tillbehör återstår innan uppstart... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jaså, uppstart utan headers obligatoriskt??? Det visste jag inte, kanske en tradition i Jönköpingstrakten som jag som skåning inte varit medveten om men! Det låter ju som en bra tanke! ![]() ![]() _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Nu är motorn på plats i bilen med alla tillbehör monterade.
![]() Den uppmärksamme ser att det inte sitter en Weber 50 DCo utan en 48 IDA monterad. Anledningen är att det visade sig ha kommit fel insug från Australien. Detta löstes genom att Wankeltrim lånade ut en 48 IDA tills dess att rätt insug kommit. Problemet just nu är hur i hela friden jag ska kunna stänga huven, förgasaren sticker upp en bit! Hade det varit en permanent installation hade jag kapat ett hål i glasfiberhuven och gjort ett scoop men nu ska den ju bara sitta en begränsad tid. Förhoppningsvis räcker det att köra med huven öppen i bakkant (den är framhängd). Ska kolla på det imorgon. Startade upp den för första gången igår. Lät den gå på startmotorn först för att få upp oljetrycket och sen var det bara att slå på bränslepump och tändning. Den startade omedelbart och gick jättefint! Tror ni att jag var glad?! Ungefär så här mycket: ![]() Eftersom jag inte gjort mer än ett provisoriskt gasreglage varmkörde jag bara. Intrycket är dock att motorn känns mycket rapp med en omedelbar gasrespons. Ska bli väldigt kul att provköra. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Ett stort grattis!
![]() Ser fram emot en åktur eller två för att "öh" besiktiga brorsan motorjobb. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Ja, det är nog bäst att du "kontrollerar" att jag gjort rätt.
Är inte hemma i helgen så det blir inget gjort på gasreglaget denna veckan men i nästa vecka ska det förhoppningsvis vara fixat och klart. Jag hör av mig! Sen är det bara att börja inkörningen, kanske 100 mil eller så. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Tyvärr blir det ingen av dem. Den "nya" är långt ifrån färdig och den svarta klassar inte in med denna motorn. Nu blir det bara banträffar och gatköra med den. Jag har övervägt att montera tillbaka 12A motorn och köra SSM med den men avstod. Känns lite onödigt dyrt att göra vagnsboksbesiktning bara för en tävling också... Men jag kommer givetvis till SSM ändå. Är som vanligt med och mekar med Hansen FV stallet! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Ett litet inlägg i en tråd som varit vilande länge....
Var på bilprovningen idag och besiktade. Orginalförgasaren satt på för att slippa diskussioner om avgasrening och sånt. Allt gick bra och besiktningskillen visade sig vara både kunnig och intresserad. Efter en lite justering av Co-halten till 2,2% (motorn lät som om den gick bäst vid det värdet) så var det inga övriga problem. Eller..... När vi skulle köra ut ur hallen och ta oss till bromsprovningshallen (separat byggnad) vägrade bilen att starta. Det är inget som hänt någonsin tidigare så jag blev en aning överaskad. Efter lite snabb felsökning (bilprovaren hjälpte entusiastiskt till) så kunde jag konstatera att det inte kom något bränsle genom förgasaren. Planen blev att vi puttade ut bilen ur hallen så jag kunde meka, när den väl startade igen så skulle jag gå in och säga till så skulle han göra klart själva besiktningen. Lösningen blev att lossa bensinslangen och stoppa ner den direkt ner i förgasarhalsen. Efter att ha slagit på pumpen i ungefär en halv sekund var förgasaren rejält flödad. Jag satte tillbaka slangen och provade att starta motorn. Givetvis hoppade den igång direkt och gick perfekt, precis som om inget hänt. Därefter kunde besiktningen göras klar och bilen fick godkänt utan anmärkning och med beröm för att vara i mekaniskt perfekt skick (förutom förgasaren?). Vet inte riktigt vad som hänt men man undrar om det kan ha blivit någon form av ånglås i förgasaren. Accpumpen sprutade inte i något bränsle trots att pumpen gick för fullt. Tills vidare tar jag med lite startgas så att jag kan få igång den om det händer igen. Lösningen ligger dock i garaget och väntar och stavas Weber. Dessutom ska det på nya fjäderben med justerbara fjädersäten samt camberplates. EDIT: förtydligade lite. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Grattis till väl genomförd besiktning, ja förutom den strulande förknasaren. Det gick snabbt å få tid, jag vill minnas du kverulerade igår om problem att hitta tider?
Så sätt på Webern pronto, du vet TREKANT i Göteborg nästa vecka förhoppningsvis. INFo! För de okunniga, Trekant i Göteborg är INTE snusk (möjligtvis kan de som ogillar wankel se en wankelträff som något snuskigt;-)). Det är wankeltokar som träffas och tar en fika och sparkar på däck, trekant kommer sig utav rotorernas form. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Ja, fast jag beställde ju inte tiden igår utan för tre veckor sedan. Så det gick inte sådär jättesnabbt ändå.
Webern ska på så fort som möjligt. Dock åker jag till England imorgon och är tillbaka först på måndag morgon så jag är tveksam till att den är på när det är dags för TREKANT. Fast den går ju med orginal också så det får väl duga. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag får lov att "gratulera". Måste nog ta på mig ett rätt stort ansvar för att det blev av, men men, vad gör man inte för att dra ner sina vänner i skiten
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12217 besök totalt |