Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2971 besök totalt |
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det är Jonas Jarlmark som kör Automobils A-test, och det han precis har återgett till mig är att han tar ut den LÄGSTA hastigheten i nämnda kombination (AMS har gått på högsta). Anledningen är att vissa bilar behöver man ge en lätt broms i ingången, men en mer välbalanserad bil behöver man bara släppa något på. Jonas menar att det säger mer om bilen och är det som är utslagsgivande (dvs lägsta hastighet i kurva). Med en effektstark bil så hinner man få upp bra fart ut ur kurvan, men det säger inget om hur mycket man var tvungen att ta ner fart i ingången och igenom.
P.S det gjordes ett test (om aktiv fjädring) förra året då Jonas var med, men då var det Rådis som var chaufför. _________________ Mulle Jäderlund |
||||||
Tread wear är väl knappast ett tillförlitligt sätt att bedömma ett däck greppegenskaper på en viss bil. Finns ju massor av variabler som spelar in: stomme, mönster, profil, bredd, diameter etc. oavsett vilka toleranser honda har på sina bilar från fabrik så vet jag att CTRen i testet inte har på något sätt justerats för att uppnå ett bättre resultat (tro mig, jag borde veta). Däremot är det rätt korkat att man inte gör det, rätt säker på att dom andra gör det (har en del kontakter inom däckbanschen som vittnar om den typen av "justeringar"). _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||
Det finns nog en viss möjlighet att några är "optimerade" men förmodligen inte alla. Ett kletigt sportdäck (Kumho MX tex) istället för ett långlivat mellandäck spelar nog större roll för varvtiderna än justering av vinklar från medel till race (inom toleranserna). Nåja, det börjar bli så mycket data i testerna (triggar AMS och Automobil varandra? Påhejjande av oss här?) numera att det blir svårt att hitta storyn/slutsatserna. Rapportering av hjulinställningsdata är väl nästa förlängning (ger ju en mindre artikelserie om värdenas påverkan i olika avseenden på köpet). |
||||||
Sorry att jag underhåller OT-diskussion i den här tråden... ![]() Förstår inte riktigt vad du menar.... Självklart ger inte tw-indexet hela sanningen. Men visst det ger en indikation om vilka greppegenskaper man kan förvänta sig av däcket. Givetvis spelar stommens egenskaper och en hel rad andra parametrar in. Trevligt att Honda originalmonterar ett ur greppsynpunkt bra däck på CTR'en. Jag kikade förresten i senaste numret av Automobil idag. Där testar man Maserati Gran Sport på Gotland Ring. Jag ska inte spekulera i chikanhastigheten för den bilen. ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2971 besök totalt |