| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
rejsiga kombibilar
|
7 besök senaste veckan (17592 totalt) |
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Måste ju bara gräva fram några dåliga gamla bilder på vår gamla långloppare ( som vi körde ifrån flera Porschar med ).
Riktiga räserkombis har väl bur och vagnbok ? Tror de är från 96-98 någongång... Vi vann i alla fall ett ERF rejs med den under 2år.
Har hört den stilla insomnade i händerna på de nya ägarna ganska fort.
Minns inte siffrorna om vikten för tillfället men den var lättare än de flesta 242'or som vi körde mot
och med Dellortoförsedd 2,5litare och 215Hkr så gick det undan länge ( Tack vare dom braiga däcken, gissa märket ).
observera bakdörrarna som med ruta vägde 0,5Kg ( 0,5mm alu ).
Samt allt annat som borde vara tjock,tung och svensk plåt framför vindrutan utbytt mot fladdrande och lätt glasfiber/kolfiber. ... man kanske skulle skaffa en "riktig" räserbil omgående _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||||
|
Äntligen får jag se några bilder på den beryktade långlopparn =)
Inga bilder på motorrum, hjuluphängning och andra tekniska detaljer? _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||
|
Notera "positive lock", positiv camber fram och hur mycket det var kvar av 225/50 R16-profilen fram jämfört med bak. Bilden är från Francophilia 040905 och instruktören med vitnande knogar är antagligen Fredrik Egeland.
Här "går det på dörrhandtagen" i "Avigan":
ÄÄääntligen kan man slappna av i skuggan..... :
....under korkeken och lukta på blommor:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag har ingen aning om vem som började, men de är inte ett helt ovanligt tilltag. Funderade till och med själv på att göra en sådan transplantation innan jag såg att det redan var gjort. Fallar sig rätt naturlig, egentligen, om man gillar asconans bak och mantans nos i alla fall .
_________________ Markus Ålind |
||||
Denna räser är fortfarande i Tornado Racings Ägo och Karossen är till salu Mvh Dan Tornado Racing 25 |
||||
|
Denna ligger på ett annat ställa i forumet...
Datsun 510 med supramotor och viperbromsar... |
||||
|
Inte så rejsig kanske, men ack så flärdfull! Opel Rekord Caravan, här en så kallad Leveranssedan med 3 dörrar. Skulle passa ypperligt som dragbil.
Edit: nu såg jag att det är en modell...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Mina 2 första dragbilar i slutet på 70-talet var just Rekord Caravan C.
Fortfarande en av de bästa jag haft. En modern kombi må vara komfortablare, men utrymmena var oslagbara i Opeln. Dessutom var den trevlig att skruva med och lätt att sätta lite extra fart på. I den sista med Commodorens Irmscherbreddare på den kycklinggula karossen och 7" breda borranifälgar, plockade vi en till 2 liter borrad 1900, med lexmaulkam, dubbla weber 45:or på Ronwillrör, 40/54 ventiler och bearbetade kanaler och förbrännignsrum. Botten var rätt standard frånsett smidda mahle. Låtan upptävckte jag, kundel ätt ersättas från en från Fiat 125 Special, så fick man 5 växlat. 160-170 med släpet på var bekväm marschfart. (hoppas det är preskriberat nu )
Burkar fantisera om en sådan som lämplig dragbil till historiska racingen, men idag känner jag inte att tidne räcker till för att lägga så mycket energi på en gatbil, tyvärr. Men klart lcäkert vore det. Speciellt med en Rally Kadett B eller Ascona A i raceutförande hängade efter.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Måste bara fråga? Hur gick det i blötan hade dom nån chans???
För övrigt är v4:or, speciellt kombin stenhårda. Kan man dessutom med ungar och badbollar i baksätet åka åttor runt 500kkr bilar är det ju bara
_________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
||||
|
citat:
Kan man dessutom med ungar och badbollar i baksätet åka åttor runt 500kkr bilar är det ju bara Nu skall vi inte överdriva
Det ligger en film i min "åka banbil tråd" från träffen, ifo bara inifrån 95an. Och inte med några snurrade huggormar
_________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Bilder o videos
rejsiga kombibilar
|
7 besök senaste veckan (17592 totalt) |