Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
val av dämpare!
3013 besök totalt
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
val av dämpare!

jag har börjat söka efter dämpare bak till porschen nu och eftersom jag studerar detta år så blir det några i budget klassen för att komma vidare med bygget! det jag söker är en coilover dämpare med justerbar retur och standard fjädrar av typen 2.25

sen funderar jag hur lång slaglängd man ska köra med? bilen ska kunna fjädra ner ca 10cm och upp ca 5cm plus ev säckerhets mån!

kom med förslag av märke och var man kan köpa dom!
pris bör vara per st ca1000-2000kr gärna med fjäder

_________________
jonny strand
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: val av dämpare!

Minst 150 mm fjädringsväg? Jag har 70 mm totalt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Det finns en del trådar här på rejsa om coilovers, jag förmodar att du har sökt lite.. .

Själv har jag planer på att skaffa AVo till min bil. Vad jag har förstått passar det mina behov: billiga, fungerar på klubbracingnivå och justerbart. Kolla på http://www.avouk.com/ , jag tror även Pär Hansson här på rejsa kan hjälpa dig med dina frågor om produkterna.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Minst 150 mm fjädringsväg? Jag har 70 mm totalt.
Göran Malmberg


ja alltså jag har så att det går fritt ca 7-10cm mellan däck och skärm sen att den kanse inte kommer att fjädra 10 cm är ju en annan sak men man vill ju ha lite marginal så inte dämparen bottnar. men vad är läpligt fjädringsväg ?

bil ska gå köra på gatan men ska vara inriktad på banna
är det nån nackdel att ha för lång fjädrings väg på dämparen om man bara utnytjare en del av den?

Citat:
Det finns en del trådar här på rejsa om coilovers, jag förmodar att du har sökt lite.. .


jo lite har jag hittat tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16155&highlight=avo
men det skulle var kul med lite komentarer från dom som kört lite med avo verkar ju vara ett tag sen den tråden skrevs så lite mer info borde ju finnas nu !

avo såg intresanta utt! nån som vet var man köper/beställer dom billigt och är det nån som har några erfarenhet av dom tänke på tex "motorsport twintube coilovers för 2.25 fjädrar"

läste lite idag om gaz är det värt att kålla upp dom mer? nån som har erfarenhet?

_________________
jonny strand
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



jonnystrand skrev:

ja alltså jag har så att det går fritt ca 7-10cm mellan däck och skärm sen att den kanse inte kommer att fjädra 10 cm är ju en annan sak men man vill ju ha lite marginal så inte dämparen bottnar. men vad är läpligt fjädringsväg ?

bil ska gå köra på gatan men ska vara inriktad på banna
är det nån nackdel att ha för lång fjädrings väg på dämparen om man bara utnytjare en del av den?


Vi måste spalta upp problematiken lite grand. Vi tänker oss att bilen skall pitcha lika mycket i mm över fram-bakaxeln som den kränger över hjulen parvis i sidled. Då ger 1 gdr i kräng 12,5 mm mitt över hjulet.
Vid 1g sidokraft och 1,7Hz fjädring kan vi tänka oss att bilen kränger 2,5 gdr och 31 mm över hjulet. Det är en MJUK fjädring för en sådan här typ av bil.

Tar vi min bil så ligger den på 3 Hz, vilket ger 0,85gdr i "deflection", eller 11,5 mm infjädring över hjulet.
Är bilen balancerad så får vi ungefär samma deflection vid inbromsning-acceleration vid 1g.

Vi vill inte ha högre åkhöjd än nödvändigt och därför ligger min bil på 80 mm mitt under bilen och har en viss downforcerake, alltså lägre fram o högre bak. Det klarar de flesta vägbulor numera. Hög bil skapar dålig viktförflyttning. Fjädrar bilen ned så slår chassiet i vägen, vilket är bättre än att fjädringen går i botten som därmed blir död och däcken förlorar greppet. Sedan får man anpassa däcken så dessa inte har en diameter så de tar i översidan på skärmarna, eller hur det nu ser ut.

Även om vi har 3 Hz fjädring så kan vi givetvis överträffa 11,5 mm infjädring, det kan finnas vägojämnheter och 2 g:s kurvtagning eller andra massakrafter som inverkar. Men mycket beror på däcken som till syvende och sist är de som står för krafterna genom sitt grepp.

Sedan kan vi titta på utfjädringen. Här sätter Hz talet stop för utfjädringsvägen pga att fjädern inte fjädrar ut särskillt långt. Säg 40 mm bara för att ta en siffra, mer med mjuka fjädrar och mindre med hårda.
Då är det aktuellt med hjälpfjädrar för att inte knasterna ska riskera att ramla ur sina lägen och vi får en mindre angenäm landning.

Det är alltså ingen nackdel med lång utfjädringsväg som väg betraktat utan problemet ligger i att det blir som det blir. Och infjädringsvägen ligger på en plattform av praktiska detaljer anpassade till valt Hz tal.
MVH
Göran Malmberg

Ps, på bilden nedan ser du min bil rundandes en slalomkona!

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sen är ju även vägstandard en aspekt att ta hänsyn till. Skall man bara köra på fina vägar i södra sverige är farthinder det största problemet, och över farthinder tar man det lungt, så då får inte fjädringen jobba särskilt hårt.

Men kör man på de vägar vi här uppe drabbas av, så blir önskan om fjädringsväg lite större, om man inte vill ha hjulen i luften med jämna intervaller.

På min väg till och från arbetet så blir mina bakhjul "airborn" ett par ggr på grund av otillräcklig utfjädring. ( ca 3 cm). De partierna är betydligt snabbare med min bruxbil, med betydligt med fjädringsväg.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Leda har ju justerbara dämpare till bra priser.

Det känns lite dummt att pruta ner sig till 1500-2000 kr på dämparna när man valt bra komponenter på resten, t.ex. 993 bakvagn. Tänk på att det är en rätt så tung bil och de flesta bra kitten till t.ex. Porsche 993 arbetar med progressiva fjädrar bak (dubbla fjädrar).

om man köper ett färdigt kit så landar man på 20-30.000 för dämpare och fjädrar, det finns en anledning till det...

Hellre i så fall skippa justerbara dämpare och låta någon bygga vettiga grejor.

Hur tror du viktfördelningen blir??? hamnar den hyffsat nära en vanlig 911:a ??? då kan man ju planka lite erfarenhetsvärden från andra som kört rejs och kanske t.o.m. köpa begagnat som man kan modifiera.

Det brukar dyka upp t.ex. begagnade satser på 993 RS dämpare+fjädrar när folk uppgraderar till Öhlinare etc. Kolla med Tolli på GT-motorsport vad han kan vaska fram (042-22 09 70) eller efterlys på http://www.pcsracing.nu/

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Eller gör som jag, bygg egna men å andra sidan är dom inte utprovade.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Det känns lite dummt att pruta ner sig till 1500-2000 kr på dämparna när man valt bra komponenter på resten, t.ex. 993 bakvagn. Tänk på att det är en rätt så tung bil och de flesta bra kitten till t.ex. Porsche 993 arbetar med progressiva fjädrar bak (dubbla fjädrar).


jo jag vet men jag sa upp mig i våras för att gå en utbildning och vill gärna bygga vidare! och det som saknas så jag kan bygga vidare nu är dämpare! men om man kan köpa en biligare dämpare nu och byta sen till några bätre när man får börja jobba igen sen!
kanse är en dum ide men det känns så tråckigt att inte kunna komma vidare som det är nu! för i övrigt har jag har mycke av delarna för att få chassit klart (plus att man vill ju jobba på så man kan besikta bygget nån gång)

typen av dämpare blir ju samma hur än jag gör. coilovers med fästen för bultar!

har kållat på leda men i sommar är dom lite dyra men tanken har slagit mig att byta runt om senare!


Citat:
Vi måste spalta upp problematiken lite grand. Vi tänker oss att bilen skall pitcha lika mycket i mm över fram-bakaxeln som den kränger över hjulen parvis i sidled. Då ger 1 gdr i kräng 12,5 mm mitt över hjulet.
Vid 1g sidokraft och 1,7Hz fjädring kan vi tänka oss att bilen kränger 2,5 gdr och 31 mm över hjulet. Det är en MJUK fjädring för en sådan här typ av bil.

Tar vi min bil så ligger den på 3 Hz, vilket ger 0,85gdr i "deflection", eller 11,5 mm infjädring över hjulet.
Är bilen balancerad så får vi ungefär samma deflection vid inbromsning-acceleration vid 1g.

Vi vill inte ha högre åkhöjd än nödvändigt och därför ligger min bil på 80 mm mitt under bilen och har en viss downforcerake, alltså lägre fram o högre bak. Det klarar de flesta vägbulor numera. Hög bil skapar dålig viktförflyttning. Fjädrar bilen ned så slår chassiet i vägen, vilket är bättre än att fjädringen går i botten som därmed blir död och däcken förlorar greppet. Sedan får man anpassa däcken så dessa inte har en diameter så de tar i översidan på skärmarna, eller hur det nu ser ut.

Även om vi har 3 Hz fjädring så kan vi givetvis överträffa 11,5 mm infjädring, det kan finnas vägojämnheter och 2 g:s kurvtagning eller andra massakrafter som inverkar. Men mycket beror på däcken som till syvende och sist är de som står för krafterna genom sitt grepp.

Sedan kan vi titta på utfjädringen. Här sätter Hz talet stop för utfjädringsvägen pga att fjädern inte fjädrar ut särskillt långt. Säg 40 mm bara för att ta en siffra, mer med mjuka fjädrar och mindre med hårda.
Då är det aktuellt med hjälpfjädrar för att inte knasterna ska riskera att ramla ur sina lägen och vi får en mindre angenäm landning.

Det är alltså ingen nackdel med lång utfjädringsväg som väg betraktat utan problemet ligger i att det blir som det blir. Och infjädringsvägen ligger på en plattform av praktiska detaljer anpassade till valt Hz tal.
MVH
Göran Malmberg

Ps, på bilden nedan ser du min bil rundandes en slalomkona!


jag är har inte planerat att köra under 2hz fjädring. Och jag kommer inte att kör med fjädring som rörsig mer än 15cm är jag säcker på men man vill ju ha slaglängd så inte dämparen bottnar vilket jag har fåt för mig är ajabaja! men var bör man lägga sig när det gäller längden på dämparens stroke/slagländ för att var på den säckra sidan? man bill ju inte köpa en dämpare som blir för kort! för om det inte är nån fara att köpa en för lång dämpare så borde ju en dämpare med tex 15-17 cm stroke/slaglängd vara bra då eller ska man gå ner ännu mer?

en annan tanke jag har är att montera trä planka(typ en som bygger 2cm på höjden) på dom lägsta punketerna så man kan testa och se när det tar i så får man höja den så den klarar tex stadens fart hinder lämpligt! så slipper man skrappa sönder underredet! vad tror ni om det?

_________________
jonny strand
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Mitt råd har du redan fått, köp GAZ som hamnar på runt en tusenlapp styck plus fjäder, byt om det behövs senare. De funkar garanterat för att komma igång med.

Jag har bara hunnit åka några kilometer med GAZ i en bil av helt annan typ (stel axel, fyrlänk) så att säga något om prestandan går inte. Inte mer än att de känns solida, kom och kläm om du vill...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
burgass
Täby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 122



Jag skulle gå på justerbara gula Koni. Titta på dämpar kurvorna och du ska se att dem ligger inte så långt ifrån H&R och Bilstein. I visa fall tom något sportigare Stötdämparverkstan kan fixa andra kurvor för 800-1000 :-/st. Sen kan du välja linjära Eibach fjädrar (700;-/st) enl det du tänker göra med bilen, Det hela borde hamna på ca 10 000.

_________________
Borje Iliasson
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Mitt råd har du redan fått, köp GAZ som hamnar på runt en tusenlapp styck plus fjäder, byt om det behövs senare. De funkar garanterat för att komma igång med.

Jag har bara hunnit åka några kilometer med GAZ i en bil av helt annan typ (stel axel, fyrlänk) så att säga något om prestandan går inte. Inte mer än att de känns solida, kom och kläm om du vill...

/Gustaf


har tittat lite på deras sida! http://www.gaz-shocks.com/product.html
men finns det några svenska återförsäljare eller beställer man direkt från sidan?


edit:
hittade själv! http://www.roadster.se/ashop/

_________________
jonny strand
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Förmodligen billigare att handla från England. Vi gör nog en beställning inom någon månad som du kan få hänga på...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Förmodligen billigare att handla från England. Vi gör nog en beställning inom någon månad som du kan få hänga på...

låter intresant! du kan ju pm mig när det närmar sig!

_________________
jonny strand
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Slaglängden hos dämparen hänger ju på vilken utväxling du har till hjulet. Det reglerar alltså även vilken fjäderkonstant du måste använda. Och vidare bestämmer fjäderkonstanten vilket spann slaglängden kommer att hamna på.

Hjulet får inte ta i i bilens skärmar, samt att utfjädringen bestäms av när fjädern släpper från sätet. Det är frågan om ganska exakta lägen som bestäms av dessa saker och jag kan därför inte säga vad du skall ha.
Jag har laborerat själv med dessa saker på min egen bil och det handlar om centimetrar i rätt slaglängd.
Du måste helt enkelt titta på de faktorer jag nämnt, hissa hjulet upp och ned och mäta.

Det är inget fel med att trä får ta smällen under bilen. Alla kulleder mm får oerhörda belastningar om dämparen går i botten, men nu brukar det mildras av genomslagsgummin. Men även dessa måste tas med i rörelsevägen. För egen del så har jag så där 15 mm till genomslagsgummei, sedan är detta progresivt.
Tar jag bort gummit så har jag någon cm kvar till att hjulet träffar skärmen. Tighta mått som du ser, det är därför jag säger som jag säger. Det är ju ingen komfortbil där man kan svänga sig med stora mått och en fjäder med obegränsat utfjädringsväg.

Min dämp har t,ex 60 mm slaglängd.

En sak till, om du nu köper tillfälliga dämpare så är det väl ett ypperligt tillfälle att få grepp om längden blev rätt eller fel?

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
En sak till, om du nu köper tillfälliga dämpare så är det väl ett ypperligt tillfälle att få grepp om längden blev rätt eller fel?


jo det är sant! thumbs up då får jag tillfälle att testa allt! det känns skönt att inte läga tex 5000kr per dämpare och sen inse att det inte blev bra för min bil! >

plus då när jag har gjort fästen osv så kan jag komma med massa jobiga frågor om hur jag ska få fram lämpliaga fjädrar osv !

_________________
jonny strand
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mattias Hellöre skrev:
Eller gör som jag, bygg egna men å andra sidan är dom inte utprovade.


Detta måste du berätta mera om.

PM:a om du in te villl sabba tråden.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Andreas Lidström skrev:
Mattias Hellöre skrev:
Eller gör som jag, bygg egna men å andra sidan är dom inte utprovade.


Detta måste du berätta mera om.

PM:a om du in te villl sabba tråden.


Nej, detta tillför tråden något och kan hjälpa Jonny med hans 911.

Jag och Beepbeep har kommit fram till att vi limmar ihop gängade rör på dämparkroppen och har svarvat fjädertallrikar speciellt för fjädertornen bak och köpt fjädrar från stötdämparverkstan.

Enda problemet som kan dyka upp är att dämpkurvan inte överensstämmer men det går som tur är att modifiera bilsteindämparna.

Limmet vi skall använda är JB Weld.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mattias Hellöre skrev:
Andreas Lidström skrev:
Mattias Hellöre skrev:
Eller gör som jag, bygg egna men å andra sidan är dom inte utprovade.


Detta måste du berätta mera om.

PM:a om du in te villl sabba tråden.


Nej, detta tillför tråden något och kan hjälpa Jonny med hans 911.

Jag och Beepbeep har kommit fram till att vi limmar ihop gängade rör på dämparkroppen och har svarvat fjädertallrikar speciellt för fjädertornen bak och köpt fjädrar från stötdämparverkstan.

Enda problemet som kan dyka upp är att dämpkurvan inte överensstämmer men det går som tur är att modifiera bilsteindämparna.

Limmet vi skall använda är JB Weld.


Aha, det var så du menar.

När jag läser "Eller så tillverkar man egna..." tänkte jag ju direkt: "Göra heölt egna stötdämpare, cooolt.

Men icke...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
val av dämpare!
3013 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande