Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5336 besök totalt |
Porsche 964 TURBO S
Har sett en del diskussioner om 911 här och det verkar vara 993-an som står högst i kurs hos många. Jag är också i bilköpartankar och har av någon anledning fastnat för 964 turbo. Tycker helt enkelt att den är snyggast och man får en fin för 30-35 tusen EUR. 320 (alt 355) kan ju inte vara fel. Jag har kört en del på ringen (911 Carrera -86) och nu till frågan, är en turboporsche väldigt svår att hantera eller är det nån som har koll på hur den uppför sig på bana? Ser jämt en massa RS och GT vagnar men har nästan aldrig sett en 964 turbo där..... mvh, Balazs _________________ ![]() |
||||
En "lättkörd" turbo bil kom med 993:an. 964 är precis som de tidigare "Heinz Ketchup" varianterna.
Jag hade tidigare en Turbo-88, vackrare bil får man leta efter men på bana hör den inte hemma. Eller så var det skit bakom ratten.... _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Tjaa, det går att köra FORT med en turbo 911, men lätt är det inte. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Måste säga att 964 turbo är en mycket underskattad banåkarbil.
Den är en dröm på Ringen men ketchup effekten tillsammans med utväxlingen gör att den inte är riktigt optimal på tex. Kinnekulle. Riktigt bra går det på Mantorp och Gelleråsen, har inte kört på Anderstorp men där borde den funka riktigt bra. Det går att göra saker mot ketchup effekten till inte allt för höga kostnader (race katalysator + Elektronisk laddtryckskontroll). Man vänjer sig vid att gasa lite tidigare ut ur (i extrema fall in i ) vissa kurvor. Kan också säga att det här "problemet" är extremt beroendeframkallande. Bilen är tung orginal, men det går ju att ta hand om.. Med lite jobb och inte alltför mycket pengar kan man plocka ut 400-450 hästar ur bilen, jag tror jag har ca 350-370 idag. Det finns dom som plockar ut 800-1.000 hk. Jag kör 1.18.x på Gelleråsen, tror Vincent är nere på 1.16.x tider. Du kan läsa på min "Banåkarbil" tråd om vad jag gjort med bilen, Vincent har kommit lite längre med club racing dämpare och urplockad inredning. om du ska använda bilen för banåkning så köp en som redan är moddad, kan iofs vara väldigt svårt att hitta till ett bra pris. Efter 5 år med bilen har jag inga planer på att sälja den, det blir bara roligare och roligare. Allt är väldigt överdimensionerat och det är mycket ovanligt med motorproblem. Det här med att den är svårkörd ska man sätta i relation till vad man får tillbaka, se det som en utmaning det är ingen bil för frisörer.... ![]() ![]() Shit, nu har jag snart en hel yrkeskår efter mig ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Det där om att plocka ut 800hk ur K-Jet utrustad 3.6L motor är bara att glömma.
Egentligen är det bäst att ge sig på turbokonvertering av en 3.6L sugmotor om det är höga litereffekter man är ute efter. K-Jet utrustade motorer bottnar någonstans vid 400-450 hk. Efter det krävs det så mycket ombyggnationer att det inte är så mycket kvar av motorn. Kechupeffekten kan man lösa genom modernare aggregat, kortare/bättre grenrör samt till viss del genom att ersäta K-Jetronic med modernare sprut. För allt över 500hk är det dubbelpluggad 3.6L motor som gäller, om man inte är masochist och/eller har för mycket pengar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det tror jag ingen har sagt heller ![]() ![]() Som sagt K-Jet ca 450 - 500 hk. Sen är det EFI som gäller, väldigt populär konvertering på dom här motorerna. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Det är egentligen samma motor som på vilken 964:a som helst, fast med sämre toppar (enkelpluggade), mildare kammar (för att lira med K-Jet) och kolvar med lägre komp.
Skulle jag bygga värstingmotor så skulle jag börja från en sugis. Den har redan dubbelpluggade toppar, bra insug och EFI. Vill man ha riktigt värsting-värsting motor så är det ändå väldigt mycket som åker i soporna ändå...då kan man lika gärna börja med billigare motor (3.6L sugis). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re: Porsche 964 TURBO S
As Staffan mentioned with some modifications the 964T will perform well on a race track. I have had mine for 3 years now and I have been to 40+ track days with her improving her all along. Just to give a reference point, Staffan and I with our mono turbo ketchup machines don't feel particularly slow compared to the RS and GT cars you mention in the fastest group with the Porsche Club. So yes you can make this car work well on the track. It's a very reliable car ![]() ![]() How would you use the car ? Mostly track or mostly street ? How much confort are you willing to sacrifice ? _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
You are absolutly right it's not the easiest car around but it's the fun part of it, very rewarding to drive fast ! My thinking is simple, let's face it I don't have a bright future in racing so instead of driving the car with the highest potential I could afford I choose the most entertaining ! otherwise I don't know about the 88 turbo but the 964 turbo certainly has the potential to do well. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Hej,Micke svenz specialmotorer tar ur tror det var ca 620 hk med lite modifierat k-jetronic ur en 3,3 turbo,det är mycket gjort för övrigt men fortfarande orginalsprut och funkar jättebra. /Jens _________________ jens pettersson |
||||
tack för svaren, det blir nog en turbo.
![]() Thanks for reply Vincent, I dont need much comfort. It should be loud and hard and rule the nurburgring ![]() anyway it must be more value for 30-35K eur than a 993 c2.. mvh Balazs _________________ ![]() |
||||
![]() Du kommer älska bilen, totalt beroendeframkallande! _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
om du skall bygga om och trimma så skulle jag köpa en 964 Turbo. Om det är lägre driftkostnader och lika snabba varv (nästan
![]() Kicken av en 911 turbo när den "laddar" är dock obetalbar. Är glad att jag haft en och att jag njöt av den på landets banor. Är dock som helhet mer nöjd med min 993á. _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||||
![]() Loud is the word, 95 decibel in original trim ![]() Tell us when you get the car, we will have plenty of ideas for you. if you don't find the time to read Staffan's thread about his car (it's more a novel now ![]() PS - You can answer in swedish it's fine ! _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Balazs 911
964 turbons stora fiende är vikten. På Gelleråsen körda jag lika fort i en 911 Carrera -87 som i en 964 turbo -92. Det skiljer ca 90 hk dem emellan men 964 var helt hopplös in i kurvorna pga högre vikt trots sin moderna väghållning. Men det går ju att få en otrolig fart i dom och även att spara vikt om man vill. Jag tycker att 964 turbo är den vackraste och häftigaste gatporsche man kan skaffa för rimliga pengar. Köp! Elr köp hellre en med rasad motor och bygg en ny motor från en 3.6 liters Carrera sugmotor. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re: Balazs 911
Jo, det har vi ju alla fått se hur lätt det är att konvertera en sugmotor till överladdad och fått det att funka ![]() ![]() Hade det här varit får ett par år sen hade jag aldrig skrivit ovanstående, eftersom jag inte sparkar på dom som ligger-men nu funkar ju konceptet "ganska hyfsat", så då kunde jag inte låta bli ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Re: Balazs 911
Han kanske inte behöver ha som mål 1000+ hk? Då är det tyvärr inte mycket som är lätt att få att fungera, speciellt inte om man tänkt sig att köra på gata, bana och strippen med samma set up. ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re: Balazs 911
Nä men vem är så dum att man gör så då?? ![]() Btw. såg att det var ett reportage om din bil i en tysk biltidningen. "Joachim Qvarnström - Der schwedische Speedking" eller vad det stod. _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
Hej Jens! Jag har fortfarande ett gammalt ex av Spoilernytt med reportage om Micke Svenz-trimmad 930 med K-Jet. Såvitt jag minns var effektsiffran runt 500 kusar och i recepten ingick ombyggd/gnistad K-Jet, gott om laddtryck och säckvis med pengar. Porsche har också försökt få ut effekt med K-Jet i sina 934:or (tävlingsreglerna krävde att bilen hade kvar orginalsput) och det gick knappt. Det slutade med att dom monterade dubbla K-Jet parallelt för att få igenom tillräckligt med luft. 3.3-snurran är duktigt överskattad. Ja förstår fortfarande inte varför man drogs med K-Jet så långt. RUF hade fattat det för länge sedan och fick ur massvis med kusar ur sina EFI-utrustade motorer med snarlik hårdvara men annat insprutningsystem. Jag håller fortfarande med Qvarnis. Ska man bygga luftkyld monstermotor så är det turbokonvertering av 3.6 sugis som gäller. Börjar man med turbo 3.3:a så får man betala genom näsan och byta ut det mesta...till slut kostar det mer än 3.6-konvertering. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Hej!
Jo du har så rätt men sist jag var vid micke så hade han kommit upp i dom siffrorna(620hk)din spoilernytt är ju några år gammal ![]() Nånting som är anmärkningsvärt är att han får ut 418hk ur en 3,2 sugmotor med förgasare ![]() Men men mycket pengar blir det... Mvh Jens _________________ jens pettersson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5336 besök totalt |