| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulinställning på Porsche 928 GT, en tung rackare!
|
<< 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (8863 totalt) |
|
De flesta "proffs" på hjulinställningar brukar säga ungefär samma sak ang 928ans framvagn... "Kan inte stämma...", "omöjligt...", "Jag har minsann alltid..." osv.. Osv... Tyvärr brukar det vara just dessa "proffs" som aldrig får till inställningarna som de ska vara... vilket resulterar i att felaktig toe-vinkel fram är ett av de vanligare problemen på 928an.
Gör man det på rätt sätt fungerar det utmärkt.. gör man fel så blir det fel... logiskt Anders har fullständigt rätt i det han säger.. Det är ett känt fenomen sen många år i vår "klubb för inbördes beundran"
Den som fortfarande tvivlar är välkommen till mitt garage å mäta före och efter att jag lyft bilen.
_________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
|
Räcker det med att hoppa på bilen?
- Nej, försök att hoppa på bilen... tvinga ned framvagnen med spännband efter kalibreringen... mm har försökts utan bra resultat. Hur.. Det har som anders skrev med bussningarna att göra. Varför... Ja nu kommer vi in på myterna
Här råder det olika bud även hos 928-ägare är jag rädd... Jag har en förklaring som jag tyvärr inte kan backa upp då jag inte kommer ihåg vart jag läste det från början. Jag har fått detta dementerat från många håll så just detta får ni gärna ta med en påse salt. Det jag vet är att jag läste någon artikel för en halv evighet sen som menade att det hela från början har varit en medveten grejj hos ingengörerna. Det hela skulle ha något med den svängande bakaxeln att göra. Bakaxeln (se Weissach-axel Porsche 959) har bussningar som ändrar bakhjulens totala toe-inställning vid överstyrning. Detta tillsammans med den elektroniska diffen fungerar som en slags primitiv anti-sladd vid överstyrning. Vid överstyrningen får bakhjulen plötsligt mer toe-in vilket stabiliserar bakänden. Enl denna artikeln så skulle bump-steer-historien fram ha något att göra med detta och ev fungera som något slags kompliment. Dvs framjulen får något mer toe-out när vikt flyttas fram vid tex trail-braking. Hurvida just detta stämmer ska jag låta vara osagt. Det har diskuterats på en del ställen och jag måste erkänna att jag faktiskt tvivlar på att det skulle vara sant. Å andra sidan känns det iofs som en logisk förklaring till varför ingengörerna tillät framvagnen att ha så pass mycket bump-steer på en annars så genomtänkt bil. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
|
Finns väl lite olika sätt att fixa passiv med/motstyrning. Bussningar med olika hårdhet är en och bärarmar mm vinklade på lite olika sätt är en annan. Om Bumpsteer andvänds för att skapa roliga effekter så lär det ju vara olämpligt att ändra rideheight öht (om man inte hittat nåt som passar (anvädningsområdet) bättre än orginal).
Att bussningarna skall ha minneseffekter har jag svårt att tro, möjligen om man drar åt dem i ett annat läge än där de skall användas. Men nu har jag ju ingen erfarenhet av att skruva Påsse alls, bara simpel teknik med dubbla A-armar runt om (med excenterbultar). |
||||
|
Bytte fjädrar och dämpare på min bil i våras, och då var det endel höjdjustering för att få till det rätt. Jag hade hissat ner bilen kört en liten runda, mätt in och vart nöjd. Körde runt med bilen och insett några dagar senare att bilen har sjunkit ihop lite till. Upp med bilen, justera, och denna gång en liten längre och tuffare provtur.
Att den är så seg innan den sätter sig har säkerligen att göra med dom relativt stora bussningarna på den undre armen. Det tar ett litet tag innan dom passar in sig. Vidare så står denna procedur i Porsches utgivna verkstadshandbok, man borde väl kunna lite på att det står rätt i den. _________________ Rehan Mirza |
||||
|
Det är en långfärdsvagn inget snack om den saken. Men den svänger faktiskt ganska bra för sin storlek. Visst finns det bilar som är bättre men ingen som gör det snyggare
(ta det sista som något väldigt subjektivt, om någon missförstod mig) _________________ Rehan Mirza |
||||
Jupp, en 928 Cup var framtagen men man lade i stället krutet på 944 turbo Cup serien. Jag har dokumentation om chassiinställningar för Hockenheim och Nordslingan för den bilen. _________________ Anders Hansson |
||||
|
Det var samma beteende på på 911 Turbo (gamla modellen). När man hissade upp bakändan tog det ett tag tills torsionstavar och bussningar sätte sig igen efter nersläpp. Det räckte oftast att man tog i bakändan och gungade på den. Mekaniker sa att det är vanligt på dom när bussningar blir gamla och torra...
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
citat:
Fuling, Vet inte vad du har för referenser men jag tror du skulle bli förvånad... Tror dig inga problem. Men hela inställningsförloppet låter sjukt i mina öron. Det är en dö hund begraven någon stans
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Faktum är i alla fall att Porsche har byggt in en massa medstyrning (bumpsteer) i denna bil. Bl.a. genom väldigt speciella bussningar här och där. Bl.a. är bakre bärarmen delad med bussningar så den vid vissa belastningsfall kan röra sig i toe-led!
Med så mycket trixande är det inte konstigt att rideheight kan trilskas (imho). Hur mycket det sedan är och hur lång tid det tar innan bilen sätter sig kan säkert diskuteras. Intressant är som pär säger att man kommer ha en bil som vandrar i rideheight vid färd. Dock inte så extrem som när man lyfter hela bilen och hjulen får tid påsig att sjunka. Troligtvis någon form av viskoelastiskt beteende i porsches specialbussningar. Har en bok därhemma som beskriver Weissach axelns mystiska/magiska uppbyggnad, borde gå att hitta på nätet. EDIT: Däremot tror jag att det skall gå att "dra ner bilen" med spännband till rätt höjd. Det gäller bara att dra tillräckligt hårt så bilen kommer tillräckligt långt ner. Fungerar detta inte beror felet på att bussningarna roterar i sina infästningar och det tror jag INTE porscheingenjörerna hade tänkt sig (mao gamla torra bussningar) _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Som din bild visar är ju inte Weissachaxeln alls mystisk, det är ju rätt simpel mekanik. Jämfört med moderna multilinkbakaxlar i vanliga sedaner är ju inte Weissachaxeln alls direkt speciell. Det där med viskoelastiska bussningar var ju intressant, är det en helt egen spåning eller har du indikationer från annat håll? Är reservdelsbussningarna även med Porschemått mätt svindyra? _________________ Pär Hylander |
||||
Gnäll, gnäll, här kommer man med ritningar hur det fungerar så klagas det
Porsche har faktiskt licensierat denna konstruktion vidare så troligtvis finns den i många bilar med passiv medstyrning. Komplicerat nej komplicerat att få att fungera bra, ja. De flesta multilinkbakvagnar idag har ju någon fporm av passiv medstyrning. Viskoelastiskt beteende i bussningran var något jag spånade på. Man kan ofta få den typ av beteende (eller liknande) om man tillåter metallföremål röra sig i gummibussningarna så frågan var om det var det ena eller det andra???? _________________ Christian Merheim
||||
Ehhh? När du skriver viskoelastiskt så tänker jag på beteendet av t.ex en Tempurmadrass. Ngt sådant eller liknande beteende av metall i gummi kan jag inte riktigt se? Jag beskriver viskoelastiskt som samma funktion som en mycket hårt dämpande stötdämpare har. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag menade att det antingen var: - viskoelastiskt beteende i porschebussningarna eller - att bussningarna rör sig i sina "hus" genom att gummit glider mot metall. Och att detta ger en likartad efekt. m.a.o. bara två "spånande förslag" till förklaring. Edit: En anledning til att det kanske inte hjälper att hoppa/gunga bilen kan vara att i dessa fall tas rörelsen upp av dämparna och därför påverkas inte bussningarna tillräckligt kraftfult. Även rörelseområdet kan bli för litet jämfört med när man kör bilen. att spännbandsmetoden fungerar talar för att detta är "sant". Man kan också tänka sig att stora bussningarna så blir all eventuell hysteres mer uttalad, dvs syns mer p.g..a större rörelser i gummit. En annan sak som skulle kunna påverka/sammspela är om det finns stora olinjäriteter i bussningarnas infästningar. Disclaimer. Allt ovanstående är spåningar och förslag. Är man ambitiös testar man och tar reda på hur det ligger till. _________________ Christian Merheim
||||
|
Jag tror att du är helt inne på rätt spår med stora bussningar och stor hysteres i bussningarna. Anledningen till att min runda är på ca 5 km är ganska enkel, man kör lungt i villaområdet tills man har kommit ut på den tomma "testvägen". Kör jag lungt så sätter sig inte bilen utan det krävs lite slalom och hårda inbromsningar för att det ska bli bra.
Fö. så kan jag nämna att jag finjusterar höjden på bilen med däcken i backen, det är lite tyngre men går. _________________ Rehan Mirza |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulinställning på Porsche 928 GT, en tung rackare!
|
<< 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (8863 totalt) |