Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framvagn
<<   1, 2, 3   >>
5914 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



cat7even skrev:
]Är jag rörig???

Göran Malmberg.


NÄRÅ
Förstår precis

(har lämnat in för länge (kommer ihåg nåt om skrubradie är blankt efter detta PS försökte maila dig på hemipanter förut gick ej)[/quote]

Johan,

Det måste ha blivit nåt fel. Min mailadress är hemipanter@brevet.nu
Ge inte upp, försök igen.

Det är det här med att förklara när fler läser än den som ställer frågan.
Jag känner ungefär hur Anders Y tänker, och försöker förklara utifrån hans fråga. Men det känns besvärligt redan då å formulera sig bra.
Ledsen....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jo, jag tror nog att jag förstår vad du menar, Göran, men sedan är den en annan sak att inse att det är så också. Får väl ta mig lite tid och rita lite tror jag, en del relativt komplicerade 3D-rörelser blir lite för komplicerade att hålla i huvudet för att man riktigt skall vara säker på vad som händer.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har aldrig brytt mej om antidive förut........då det inte används på tävlingsbilar.
Men nu är det ju så att min framvagn har någon form att detta.......så för att komma vidare...när bilen ska sorteras ut, så är det viktigt att se vad som händer.

Jag håller inte med om resonemanget....när bara den övre bärarmen är vinklad.
Vid fjädring och bromsning pressas hjulet bakåt och castern ökar.....ju mer castern ökar , borde fjädringen skunka ihop mer.
Dessutom borde det vara så att vinklad övre arm, gör att fjädringen blir mer följsam........eller??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Är det någon som orkar räkna på detta??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:
Jag har aldrig brytt mej om antidive förut........då det inte används på tävlingsbilar.


Detdär var väl ändå långt ifrån sant...

I F1 vet i tusan hur länge de haft det.
Sportvagnar likaså.
BMW hade det from -86 iaf på Grp.A, om inte än tidigare.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



AL skrev:
ButterflyRacing skrev:

Detdär var väl ändå långt ifrån sant... .


I F1 vet i tusan hur länge de haft det.
Sportvagnar likaså.
BMW hade det from -86 iaf på Grp.A, om inte än tidigare.



Det är ju det här som är proplemet när man försöker bena ut ett ämne.....
Vem bryr sig hur en F1a är konstruerad.........och andra extrema skapelser.

Dessutom har Göran samma uppfattning........och ingen svarar emot.

På våran nivå...måste man lära sig grunderna först.......och sedan ska man lära sig att köra, så att man kan utnyttja det man har.

Man kan ha så mycket antidive och skvatt man vill.......när man kommer så långt att man inser att man behöver det.
Jag åkte nästan lika fort som Staffan Kaiser åkte med en Porsch 930, som säkert kostade nära miljonen 1988.........och detta med en bil som jag byggt själv.
Naturligtvis upptäkte jag att det fanns brister i mina hjulhäng......

Det är vad jag kallar tillfredställelse

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då var det dax för Butterfly att backa tbx i texten, läsa igen och återkomma.

Du får inte ta det som säg emot det du anser/skriver som personlig kritik. Jag bara tolkade ordagrant det du skrev i texten "Ingen tävlingsbil har haft antidive." vilket var en felaktighet jag tyckte man kunde upplysa om.

Visst F1 är otroligt långt ifrån våra bilar och man ska lära sig saker i rätt ordning, det har både du och Göran så rätt i. Men det var inte det jag motsade mig.

Sedan vet jag inte om en M3 E30 frå -86 är så väldigt hightech. Iaf är det ingen F1:a. Även om jag och vissa andra på forumet nästan anser det...
Jag hade en väldigt likvärdig framvagn på min bil som jag byggde själv och den gick det åka ifrån bilar med minst 25% mer effekt och samma vikt, på enhetsdäck, med.

Ser fram emot fortsatta insatta inlägg och frågeställningar. Vi lär oss ju massor här! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Göran Malmberg skrev:
Alltså, när man bromsar så kan man hindra framvagnen från att sjunka ner. Vilket man inte ska använda sig av om man inte har högst påtagliga skäl härför. Man åker med paralella infästningar mot marken, som ger zero antidive.



Göran Malmberg skrev:

Antidive rekomenderas inte för racing. Det ger bieffekter. Bättre att få ner CGH.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag är inne på att klarlägga hur saker och ting förhåller sig. Sedan får var och en använda det hela efter eget huvud. Jag har ifs nämnt att man bör ligga lågt med antidive. Men, vet man hur det fungerar så kan man även anväda det. Det är det jag menar när saker har bieffekter.

Alla sådana här geometriska saker är komplicerade. Jag gör mitt bästa för att försöka förklara lite snabbt. Det blir då generella förklaringar och därmed medföljande brister.

Man kan åstadkomma samma antidive med olika variationer på paralella A-armar, vågrät undre med vinklad övre, vågrät övre med vinklad undre, vinklad övre undre. Med samma antidiveffekt har alla modellerna olika bieffekter. Som casterförändringar , hjulbas ändring mm. I båda antidive modellerna med vinklade eller paralella A-armar, låser antidiven upp fjädringsrörelsen.
I det ena fallet med hjälp av bromsvridmomentet och i det andra med en hjulrörelse mot färdriktningen. Här uttryckte jag mig schematiskt, men, effekten med fjädringslåsning blir densamma.

Antidive påverkar inte viktförflyttningen under bromsning.

Jag vill också säga att dom här sakerna inte är min åsikt. Med det sagt att det inte är något jag kommit på själv. Just dom här sakerna backas upp av flera författare i ämnet. Det borde väl därför kunna betraktas som de grunder som Håkan efterlyser.

Jag har hela tiden varit öppen för att tillhandahålla specifik information för dom som så önskar. (Så långt min tid räcker). Jag kan självklart gå igenom det hela här i forumet. Men det kan ju vara kul att annat får plats än min redogörelse.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Exakt så tolkar jag det du och Butterfly redogjort för här oxå, Göran!

För ingen har ju sagt att det är enkelt dethär...tvärtom. Jäkligt svårt att få ner snabbt i lättbegriplig text oxå. Men du gör ett mkt bra jobb där anser jag.

Så att antidive är en av de justeringar "man ska passa sig för" är jag helt med på sedan tidigare. Men om man vet vad man gör kan man använda det och det gör man i stor utsträckning inom alla typer av racing och framförallt rally. Fast då på en hög nivå...

Fast detdär sista har ni ju redan sagt så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Vad är "bättre"? Hur blir effekten vid körning med ökad/ minskad caster vinkel vid hopfjädring? Tex. vid kurvtagning. (Med A-armar och antidive- Vad är att föredra?)

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Angående F1:or så är de extremt känsliga för 'dive', speciellt de äldre med lägre framvinge, så där kan det nog vara värt besväret med anti-dive. Står lite om det i en artikel jag skrev för ett par år sedan som handlar om vingar på F1:or: http://www.forza-motorsport.se/?url=article&dept=F1&id=17
Under markeffekt.
Där är även en bild som illustrerar hur liten en cylinder får vara för att ha samma motstånd som en vingprofil.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ButterflyRacing skrev:

Vem bryr sig hur en F1a är konstruerad.........och andra extrema skapelser.


Jag.

ButterflyRacing skrev:

Jag åkte nästan lika fort som Staffan Kaiser åkte med en Porsch 930, som säkert kostade nära miljonen 1988.........och detta med en bil som jag byggt själv.
Naturligtvis upptäkte jag att det fanns brister i mina hjulhäng......

Det är vad jag kallar tillfredställelse


'har själv kört ifrån en 550 Maranello (Mantorp 2001), det gjorde gött.
"There's no substitute for low weight".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Mr ABARTH skrev:
Vad är "bättre"? Hur blir effekten vid körning med ökad/ minskad caster vinkel vid hopfjädring? Tex. vid kurvtagning. (Med A-armar och antidive- Vad är att föredra?)


Caster får ratten att gå tillbaka efter en kurva. Casterförändringen som sker i en kurva beroende på antidive, blir OLIKA på vänster å höger hjul.
Beroende på att det ena hjulet fjädrar in och det andra ut. Vlket kan ge en viss obalnserad känsla. Vid bromsning rakt fram blir det inte så.
Men, detta förutsätter att antidiven åstadkommits med icke paralella A-armar.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Göran Malmberg skrev:
cat7even skrev:
]Är jag rörig???

Göran Malmberg.


NÄRÅ
Förstår precis

(har lämnat in för länge (kommer ihåg nåt om skrubradie är blankt efter detta PS försökte maila dig på hemipanter förut gick ej)


Johan,

Det måste ha blivit nåt fel. Min mailadress är hemipanter@brevet.nu
Ge inte upp, försök igen.

Det är det här med att förklara när fler läser än den som ställer frågan.
Jag känner ungefär hur Anders Y tänker, och försöker förklara utifrån hans fråga. Men det känns besvärligt redan då å formulera sig bra.
Ledsen....

Göran Malmberg.[/quote]

Var inte ledsen det är inte jag läser allt ni skriver om detta ser ljuset nangijala ngnstans där framme Tycker det ni skriver om förklaras så att jag borde förstå mao det är bara jag som kan lyfta min förståelse

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ice skrev:
ButterflyRacing skrev:

Vem bryr sig hur en F1a är konstruerad.........och andra extrema skapelser.


Jag.

ButterflyRacing skrev:

Jag åkte nästan lika fort som Staffan Kaiser åkte med en Porsch 930, som säkert kostade nära miljonen 1988.........och detta med en bil som jag byggt själv.
Naturligtvis upptäkte jag att det fanns brister i mina hjulhäng......

Det är vad jag kallar tillfredställelse


'har själv kört ifrån en 550 Maranello (Mantorp 2001), det gjorde gött.
"There's no substitute for low weight".

Visst vi har väl alla historier om när vi åkte ifrån den och den bilen. Bra ego booster
I mitt fall beror det tyvärr enbart på den andra bilens förare (prestation). Min klena (150 hk)marcos skall inte köra lika snabbt eller snabbare än en 993 biturbo på krokig landsväg. Så enkelt är det

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Y,
Synd att Katz bok inte tar upp antidiveskyddet mot för låg famvinge.
Det skulle varit ett konkret exempel på problematiken. Jag rekomenderar boken för den aerodynamikintresserade.

Jag har några rader med skisser på hur projections centrum av oparalella A-armar via bromsmomentet vill "lyfta" bilen. Ge mig i så fall en adress att maila attach till.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Göran................jag är helt nöjd med dina förklaringar.
Jag har Lite olika uppfattningar om vissa saker....som skulle vara kul att diskutera. Men jag kommer aldrig in i diskutionen.

om jag skriver att kpi är en vinkel i spindeln, då skriker alla......men när du skriver samma sak, då lysnar alla andektigt.
och nu det senaste.......protester........men när du skrev var det ok.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ButterflyRacing skrev:
Göran................jag är helt nöjd med dina förklaringar.
Jag har Lite olika uppfattningar om vissa saker....som skulle vara kul att diskutera. Men jag kommer aldrig in i diskutionen.

om jag skriver att kpi är en vinkel i spindeln, då skriker alla......men när du skriver samma sak, då lysnar alla andektigt.
och nu det senaste.......protester........men när du skrev var det ok.


Nu måste vi se till så alla mår bra. Jag tror ingen försöker såra någon. Det är väl mera så att man inte känner tonfallet i det skrivna på samma sätt som när man står öga mot öga. Åsså missuppfattas ett tekninskt ifrågasättande som ktitik. Lite otäkt.

Jag tittade på din tanke om vinklad övre A-arm, men kunde inte komma på nån belysande förklaring. Jag har ju som jag nämnt utdrag ur en del böcker, som jag med glädje mailar över om du ger mig din mailadress.
Du frågade om räknaexempel. Det finns inte särskillt mycke sådant för anti dive. Det finns inlagt i dyra program, men där ser man inte formlerna.
Det är mera som du själv sagt om DR. Man ritar upp det hela.
När det gäller oparalella A-armar så kan dock sådana skisser bli underliga att förstå logiken i. Beroende på att det kommet in vridkrafter fån bromsarna. Ungefär som en jacking effekt i sidled. Eller "rise" i fyrlinket i DR, som ligger i fyrlinkets skärningspunkt. Den punkten kan ju flyttas längsledes bilen. Och påverkas av vridet i bakhjulen. (Bromsarna fram)

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:

om jag skriver att kpi är en vinkel i spindeln, då skriker alla......men när du skriver samma sak, då lysnar alla andektigt.
och nu det senaste.......protester........men när du skrev var det ok.



om du avser mitt lilla inlägg angående tävlingsbilar havande eller icke havande av antidive var det ju enbart just detta jag åsyftade. ATT det faktiskt finns tävlingsbilar med det inbyggt, vilket du först hävdade att det inte fanns... Inget annat, som att "allt du skriver är fel", vilket tyvärr är den kännsla jag får att du vill ha det till. Men jag kan ha fel...

I övrigt lyssnar jag andäktigt till utläggningar och fösöker lära mig så mkt som möjligt. Och det kan jag göra av både dig, Göran och många andra här.

Hittar jag dock direkta felaktigheter måste väl ändå vara ok att påpeka dessa?

Nu har denhär saken fått allt för stort utrymme i en i övrigt mkt intressant tråd, så jag lägger ner nu och återgår till hjulvinklarna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Framvagn
<<   1, 2, 3   >>
5914 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande