Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 244XL TURBO - 1982 | 6541 besök totalt |
En bil som är inte kostar så mycket att greja med. Hellre några extra timmar i garaget än några extra tusenlappar.
Sista bilden innan skattemärket skrapades. Bil: Volvo 244 Turbo 1982 Ägare/byggare: Stefan Andersson /Uddevalla Kaross: 4-dörrars uppdaterad med glt huv. Bakskärmarna är breddade 5cm på var sida. Trösklar och bakdörrar är upp kapade och utsvängda i bakkant. Framskärmarna är slitsade och utdragna 3cm. Stötfångaren bak är breddad och den främre har fått ett luftintag. Frontspoilern kommer från 850 och kjolarna från Hällsjö. Listerna är förlängda för att passa bilens nya bredd. Lack: Volvo #240 pinjegrön/ Turkich green. Motor: B23A med Volvos R-sport turbo sats. 398 topplock med urtagna förbränningsrum. Garret t3 turboaggregat, GIK intercooler och Saab dumpventil. Effekt: 160hk+ Transmission: M465 växellåda och 1031 bakaxel. Hjulupphängning: Fram sitter det ställbara fjäderben, R-sport dämpare och sellholm fjädrar. bak sitter det biltema rally-sport dämpare och sänknings fjädrar. Bromsar: standard Fäljar: OZ Super turismo 8,5x17" Däck: Michelin 224/45/17" Inredning: Volvo S40 halvskin. Byggbilder från förra vintern fins här om man orka klick en stund. http://w1.522.telia.com/~u52211713/ Lite bilder hittade på nätet. http://www.karlstadracing.nu/media/arkiv/50/46.jpeg http://sleepy.matrixen.net/bilder/97/images/P7031852.jpg http://sleepy.matrixen.net/bilder/97/images/P7031748.jpg _________________ Stefan Andersson |
||
Har åkt omkring på 11cm bak och 6cm fram den här sesongen.
Det prioritet nr1 att skaffa fälgar med bättre ET och lite bättre bredd. om man behöver byta klossar bak så slipper man skuva av hjulet. _________________ Stefan Andersson |
||
Roligt att ni gillar mitt bygge.
Jag har rivit ur förgasarturbo motorn nu till förmån för en B23ET från 760 Turbo. Sedan ska det gömmas kablar och lackas i motorrum. Hydralisk koppling ska jag försöka få dit från en 940 så det blir lite mer lät trampat. _________________ Stefan Andersson |
||
Nu är bilen nästan klar. Har lite problem med en kamrem som hoppade av.
Nytt för den här sommaren är fälgarna, Hydraulisk koppling, Tillsnyggat motorrum och Nyrenoverad motor med större möjligheter. Fälgarna är säkert dom tyngsta på forumet. _________________ Stefan Andersson |
||
Plåtisar brukar inte vara så tunga , men dom flexar ganska fint och lättmetall fälgar brukar vara allt annat än lätta _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Vad har du för storlek på fälgarna bak?
Däcksstorlek? vilken fälg är det? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Inga rätt. Peugeot 407 kommer dom i från. 9,5X17" bak och 7x17" fram. 255/45/17 bak och 215/40/17 fram.
Det är mest för syns skull. skulle aldrig våga mig ut på banan med dom bakfälgarna. Dom ligger bara några mm i från skärmkanten. _________________ Stefan Andersson |
||
Tufft med 17 plåtisar
Själv har jag också lite udda plåtisar på asconan, bmw fälgar som e breddade 11 bak och 9cm fram, 265/50 14. Funkar utmärkt i konabanan =) /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Breda plåtisar, det är ju en favorit.
Vem breddade dina fälgar, har själv en uppsättning helt nya fälgar som skulle behöva en liten behandling på typ 3" men har inte riktigt bestämt vem som ska få äran att göra jobbet... _________________ Peter Karlsson |
||
Det gjorde vinkelslipen och hjulspindeln. _________________ Stefan Andersson |
||
Ha ha, älskar sådana lösningar - snyggt jobbat! _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 244XL TURBO - 1982 | 6541 besök totalt |