Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Körning på Kinnekulle
2517 besök totalt
Sasse
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 11


Trådstartare
Körning på Kinnekulle

Hej alla

Var och körde på Kinnekulle för andra gg någonsin.

Det är så fruktansvärt kul så man vet inte vad man ska säga.

Hur som helst.

Jag körde på 1.07s.

Vad står det sig emot?

Mvh Sasse

_________________
Magnus Uhr
Kungstensvägen 19
61691 Åby
070 3747441
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



1:07 är en bra tid med en som jag förmodar gatbil. thumbs up
De snabbaste Renault 5 bilarna i SSK har bytt förare i år ( även fått en strypbricka ) men i förra året körde dom på ca: 1:07 med sina 90 hk. Dessa bilar är banprepparerade och körs av duktiga ungdomar 15 - 18 år.

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1304



Sasse>> i vad för bil?

låg själv på 1,07 med min nämligen...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Super Seven
Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Heijel skrev:
Sasse>> i vad för bil?

låg själv på 1,07 med min nämligen...



jag hade **** med den blåe CR-X'n

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Sasse
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 11


Trådstartare
Jag körde en 9-3SS aero med 250hk och helt vanliga 18" hjul.
Det sitter även gula koni och eibachfjädrar på bilen.
Även större bromsar än original.

Var ganska nöjd tills jag såg filmen, rycker som en epelipisk i ratten.
Får tänka på det nästa gång.

http://ftp.nordictuning.com/src/movies/sasse-pa-kullen-2005.wmv

Mvh Sasse

_________________
Magnus Uhr
Kungstensvägen 19
61691 Åby
070 3747441
Citera
Toggan
Trollhättan
Här sen Nov 2003
Inlägg: 20



Hej !
Vi har kört 58s med våran gamla tävlingsbil.
1,07 är en bra tid helt klart...
När man titta på filmen ser man att Herman har kört några varv på Kinnekulle i sina dagar. Han arbetar med servosystem och har Kullen som arbetsplats ibland vid utprovning av servoprestanda.
Mvh
Torgny
Team AWR

_________________
Torgny Ljungberg
Visst är Saabar med TURBO fantastiska
www.garaget.org/show.php?car=327
www.awr.nu
Citera
Sasse
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 11


Trådstartare
Toggan>

Ja, det är lite lurigt att hänga med.
Men som sagt, jag är nöjd då jag har bara kört ca 10 varv tot på kinnekulle

Nästa gång blir det slicks och under 1.05

Mvh Sasse

_________________
Magnus Uhr
Kungstensvägen 19
61691 Åby
070 3747441
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Kört ca 1.07 med min 306:a med konidämpare och trimkammar. Kommer att satsa på under 1.05 när jag fått på r-däck och mappat motorn. Långt ifrån en omöjlighet

Kinnekulle är ju en väldigt böljande bana, så den belönar bra chassie+fäste mer än stark motor=)

_________________
Rachid Rachid
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Sasse skrev:
Toggan>

Ja, det är lite lurigt att hänga med.
Men som sagt, jag är nöjd då jag har bara kört ca 10 varv tot på kinnekulle

Nästa gång blir det slicks och under 1.05

Mvh Sasse


Har du bur?

Att köra med slicks på kullen efter 10 varv och göra det för att sätta tider är inte en bra ide i en gatbil utan full skyddsutrustning för att utrycka sig milt. SLC-fredrik kan berätta om vad armcoräckena kan göra med bilar på den banan även när de har bur Bara så att ni som läser inte får några tossiga ideer om att åka till en ny racerbana och satsa på det sättet i en gatbil!


Rekomenderad läsning/filmtittning: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17214
och där gick det långsamt dessutom!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Petersson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 83



Slicks brukar väl dessutom inte tillåtas vid klubbarrangerade evenemang.

Sen kan man ju fundera på om SAAB tänkte på slicks när dom utformade oljasystemet på 9-3ss, jag gissar att det inte är så

Jag är verkligen ingen Kinnekulle-expert (har kanske 20 varv i bagaget), men som det såg ut på filmen så skulle du nog tjäna på att öva lite mera. Just dessa lite väl yviga rattrörelser borde kanske övas bort för att ge ett lite bättre flyt i körningen.

_________________

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Hej

Jag vet att jag är tråkig nu,
men borde inte man skippa all tidsjämförelse, utom när det är racing,
så man slipper det här typen av problem.

Att folk börjar hetsa upp sig över sina och andras tider och börjar jaga sekunder med hjälp av bättre material.

Vore det inte häftigare att säga, att man kör en gammal SAAB V4 med original hjulupphängning på vanliga däck och har förbättrat sina tider med 5 sek sedan förra gången på Kullen.

Som Magnus skrev, det gör ont att lära känna armcoräckena, även i lägre hastigheter.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



Sasse skrev:
Toggan>

Ja, det är lite lurigt att hänga med.
Men som sagt, jag är nöjd då jag har bara kört ca 10 varv tot på kinnekulle

Nästa gång blir det slicks och under 1.05

Mvh Sasse


Jag tuggar vidare som de andra, öva tills du kör jämnt med Herman med det du har nu. Det är en bit dit, men UJ va rolig väg det är! Det är resan som är målet!

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jonas Petersson skrev:
.... Just dessa lite väl yviga rattrörelser borde kanske övas bort för att ge ett lite bättre flyt i körningen.
Du har inte sett hur jag gör när jag kör uppenbarligen

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Magnus:
Jodå jag har sätt
och det är en körstil du rekomenderar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

fuling skrev:
Magnus:
Jodå jag har sätt
och det är en körstil du rekomenderar?
Näääää

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Benci skrev:
Hej

Jag vet att jag är tråkig nu,
men borde inte man skippa all tidsjämförelse, utom när det är racing,
så man slipper det här typen av problem.



bra sagt Benci - jag tog bort min tid/svar

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Toggan
Trollhättan
Här sen Nov 2003
Inlägg: 20



Benci skrev:
Hej

Jag vet att jag är tråkig nu,
men borde inte man skippa all tidsjämförelse, utom när det är racing,
så man slipper det här typen av problem.


Skall man ha tidtagning skall det vara under kontrollerade former dvs alla förare skall ha licens och erfoderlig säkerhetsutrustning. Om man tänker efter är det ju fullkomligt logiskt....

//Toggan

_________________
Torgny Ljungberg
Visst är Saabar med TURBO fantastiska
www.garaget.org/show.php?car=327
www.awr.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

TID:
Beror MYCKET på VARFÖR man tar tid.

Tar man tid för att inpa på polarna är man HELT fel ute på banträffar, det slutar oftast i överkörning som medför avåkningar. Kulle är ingen hitta vad gäller avåkningssoner.
Men en ackan rolig bana.

Jag vet cirka hur fort jag tar mig runt, det gick ca 30 bananer fortare än förra året så jag är helt nöjd.

Allså använder man tiden till att se om man förbättrar sig är det enligt mig helt ok.
Men blir man det mista stressad av tidtaging skall man INTE hålla på med detta.
Är det bara tiden som är viktig skall man tävla=bur och all säkerhetsutrusting och hålla sig bort från banträffarna. På banträffar åker man för det är kul och roligt behöver inte vara =fort.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Toggan skrev:
Benci skrev:
Hej

Jag vet att jag är tråkig nu,
men borde inte man skippa all tidsjämförelse, utom när det är racing,
så man slipper det här typen av problem.


Skall man ha tidtagning skall det vara under kontrollerade former dvs alla förare skall ha licens och erfoderlig säkerhetsutrustning. Om man tänker efter är det ju fullkomligt logiskt....
Hornen växer rejält med tidjämförelse, med laptimer monterad så blir det riktigt stressande (iaf till en början).

Naturligtvis balanseras allt detta med mer och mer träning men målsättningen på banan blir en helt annan för den som jagar tid jämfört med de som är där för att prova på. När man inte har samma mål på banan så uppstår det konstiga situationer och säkerheten blir lägre.

Tunande av setup (fipplande med dämpare och hämmare) kan ha lite liknande effekt men inte alls lika utttalad.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Jag tar inga tider på banan och jag har ingen i depån som gör det heller. Däremot slår jag på videokameran när jag startar och slår av när jag stannar. Tänker inte på kameran under resans gång och använder sedan filmen för att dels titta på mina misstag men också för att se hur jämna varvtider jag gör.
Skiljer än så länge mtk Jämna varvtider är det viktigaste som jag ser det. Fördelen av detta upplägget är att jag kan studera mina varvtider när jag är hemma och under noll stress.

ovanstående kräver dock en videokamera.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

fuling skrev:
TID:
Beror MYCKET på VARFÖR man tar tid.

Tar man tid för att inpa på polarna är man HELT fel ute på banträffar, det slutar oftast i överkörning som medför avåkningar. Kulle är ingen hitta vad gäller avåkningssoner.
Men en ackan rolig bana.

Jag vet cirka hur fort jag tar mig runt, det gick ca 30 bananer fortare än förra året så jag är helt nöjd.

Allså använder man tiden till att se om man förbättrar sig är det enligt mig helt ok.
Men blir man det mista stressad av tidtaging skall man INTE hålla på med detta.
Är det bara tiden som är viktig skall man tävla=bur och all säkerhetsutrusting och hålla sig bort från banträffarna. På banträffar åker man för det är kul och roligt behöver inte vara =fort.


EXAKT på pricken min attityd i frågan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Körning på Kinnekulle
2517 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande