Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 7751 besök totalt |
Jag var ivåg och provade dsg-lådan i en Audi A3 sportsback med 2.0fsi-t motorn. På pappret samma motor och låda som i golfen. Enligt uppgift skal golfens dsg-låda vara lite hårdare mappad än den i audib. Audin har lite(mycket) mjukare chassi och den klassiska audi:anska understyrningen. Bilen jag provade var fwd coh var otroligt smidig att köra på D-läget i stan och på landsväg. Jag kom på mig själv med att ställa över till helautomaitks läge ofta, när jag kört med sekventiela läget ett tag i stan. Bilen beteer sig nästan precis som en vanlig konventionell automat, med vissa lite ryckiga tendenser vid start ibland, om man är omild i behandlingen. Det sekvensiella läget fungerade väl, även om jag personligen tyckte det tog nån hundradels sekund för länge att få i nästa växel. Men då gti:nslåda skall vara lite vassare så har jag en känsla av att den kommer vara underbar. Det var svårt att vänja sig vid sättet att växla på vid inspirerad körning, men jag kan inte tänka mig att nån kör snabbare runt mantorp med manuell låda, för så bra var dsg:n. Blir spännande och få prova en gti med samma låda, för om det som utlovat blir ännu bättre, då kommer bilspelskänslan infinna sig klockrent.
![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Jag har inte kört smg II, ingen som låter mig låna en sån bil.. ![]() Dock kan jag bara lova att du känner när den byter växel med dsg. Den beteer sig inte alls som en automat när du pressar den, då är det som en marginellt lenare variant av manuell växling. Märks definitivt! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Den funktionen med kickdown märkte jag också av ett par gånger. Dock är "knappen" under pedalen som känner av att du trampar pelle i botten så pass tydligt marlkerad känslighetsmässigt så att jag iaf inte kände några bekymmer att inte komma åt den om jag inte ville. Jag rastade bilen på en massa skogsvägar(belagda) och kom inte åt kickdownen av missta en endaste gång. Men visst, den funktionen kunde de ju gladeligen kopplat ur i det mauella läget. Att den finns där i det automaiska läget är ju en kvarleva från de rena automatlådorna, som alltid har den funktionen. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Det där med att DSG-lådan skulle växla ner när man inte vill är sånt som man lär sig. Kör du i D-läget på sexan och vill trampa ner gasen i botten och ändå ligga kvar i sexan, så duttar du enkelt till växlingspaddlen, så lägger den sig i manuellt läge i 30 sek och växlar således ej ner.
Det var också någon som tidigare nämnde att den växlar upp vid rödmarkeringen(varvtalsstoppet är det på min, 7000 varv/min), trots att du ligger i manuellt läge - men det är väl en ganska självklar säkerhetsfunktion för att undvika motorskador(?). Jag har kört 6500 mil sen juni förra året med min Audi 3,2 DSG. Jag tycker den är kanon. ![]() _________________ Lasse Alfons |
||
För mig är manuellt läge=manuellt läge. Då vill jag inte att bilen växlar som den själv vill. Den jag körde gjorde "kick-down" även när den påstods vara manuell.
Har man varvstopp får man inga motorskador. Det är ju inte alls säkert att man vill växla bara för att man närmar sig maxvarv. Man kanske har tänkt bromsa just då för att det stämmer med en kurva. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Visst, min växlar också ner ifall jag gör kick-down i manuellt läge. Men det är en tydlig "kick-down-tröskel" som du måste "trampa" igenom. Som sagt, en vanesak. När vi åkte till Norska fjällen i vintras körde min kompis den för första gången och han tyckte som du de första 20 milen, sen ville han inte sluta köra. Och den växlar inte upp bara för att du närmar dig maxvarv, du måste nå maxvarv. Men det är som sagt i Audin med 3,2 l. Kan vara annorlunda med andra motoralternativ eller i Golfen. Var det Golfen eller Audin du provkörde?
_________________ Lasse Alfons |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Låter konstigt, min gör inte så. Du får testa min nån dag!
![]() EDIT: Var ute och testade efter jobbet idag. Rödmarkeringen börjar vid 6500 varv och du kan ligga precis under i manuellt läge, men så fort du går över så växlar den upp. Men trampar du gasen i botten och låter den växla själv(gör den ju oavsett vilket läge du har i), så går den lite över. Har inte testat varvtalsregulatorn på tomgång och tänker nog inte göra det heller... Vet inte hur intressant denna informationen är för er, så sorry om jag är tjatig. ![]() _________________ Lasse Alfons |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 7751 besök totalt |