Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
DTM Moto Park
1361 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
DTM Moto Park

Börjar nu! Tom Kristensen i pole, Mattias startar femma.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jag har inte kanalen

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Hobbe skrev:
Jag har inte kanalen


....

_________________
Rachid Rachid
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
ARD, "Das Erste", finns på Astra 19,2 grader öst, okodad.

Miiika gjorde ett prov för att se om Mercan funkade som jordfräs, det gick inte så bra...

Green höll upp Ekström tillräckligt för att inte hinna ikapp Paffet, som vann före Ekström.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lustigt att DTM kan bjuda på så fin racing och samtidigt vara en serie i kris
Vore synd om serien dog ut...fast vilken tillverkare ska bli den räddande ängeln?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Kristian Larsson skrev:
Lustigt att DTM kan bjuda på så fin racing och samtidigt vara en serie i kris
Vore synd om serien dog ut...fast vilken tillverkare ska bli den räddande ängeln?


Det dumma är väl att DTM och WTCC på sätt och vis konkurrerar med varandra. DTM är 100 gånger roligare men säkert också en del dyrare. Plus att den är mer inhemsk än WTCC.

Annars är det ju samma typ av bilar i grunden...

_________________
Rachid Rachid
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Rash skrev:
Annars är det ju samma typ av bilar i grunden...


Fast i DTM så är ju bara siluetten nästan samma som standardbilen annars är ju hela bilen specialbyggd för DTM.

WTCC bygger ju iallfall på en standardkaross.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Rash skrev:


Annars är det ju samma typ av bilar i grunden...


Det har du väl ändå fått om bakfoten. DTM är ju kolfiberförstärkta röramsbilar med siluettkaross, avancerad aerodynamik osv. Det finns ju inte en skruv på dom som ens är i närheten av att nästan vara original. WTCC är ju en helt annan sak med mindre sofistikerade bilar och helt andra grundförutsättningar. Jag vet inte vad det skiljer i varvtider men det rör sig om tiotals sekunder om inte mer.

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Erik Selim Lundkvist skrev:
Rash skrev:


Annars är det ju samma typ av bilar i grunden...


Det har du väl ändå fått om bakfoten. DTM är ju kolfiberförstärkta röramsbilar med siluettkaross, avancerad aerodynamik osv. Det finns ju inte en skruv på dom som ens är i närheten av att nästan vara original. WTCC är ju en helt annan sak med mindre sofistikerade bilar och helt andra grundförutsättningar. Jag vet inte vad det skiljer i varvtider men det rör sig om tiotals sekunder om inte mer.


Audi A4, Mercedes C-klass, Opel Vectra, Alfa 156, BMW 3-serie, Seat Toledo, Honda Accord m.m. är i grunden liknande bilar i mina ögon. Det var det jag menade.

Klart jag vet att det är stora skillnader mellan en DTM-bil och en WTCC-bil

DTM är ju mera formelbilar med kaross i jämförelse med WTCC. Vad jag menade var att tillverkarna i grunden försökte göra reklam för bilar i "samma" klass.

_________________
Rachid Rachid
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



Det borde väl gå att göra ett mellanting istället för extremvarianten. Aerodynamik enligt WTCC, maskineri enligt DTM och chassie enligt Nascar...
Borde bli billigare än WTCC.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Lennart Mäkinen skrev:
Det borde väl gå att göra ett mellanting istället för extremvarianten. Aerodynamik enligt WTCC, maskineri enligt DTM och chassie enligt Nascar...
Borde bli billigare än WTCC.


Disskusionen har förts på svartamasken.com under en längre tid och vad jag förstår så har även stcc vaknat lite. Att bygga bygga en siluettbil med röramschassie ska enligt de som vet inte bli tillnärmelsevis lika dyrt som det är med dagens wtcc-specifikationer, plus att driften blir billigare när det är byggt med riktiga grejer. Det handlar väl egentligen om hur man utformar det övriga reglementet, det skulle ju kunna bli en klass som var både billigare och snabbare än dagens stcc. Känner jag de där skojjarna rätt kommer de väl lyckas utforma det sämsta och dyraste reglementet som det bara är möjligt...

_________________
Erik Lundkvist
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Jag har inte kanalen


Kommentatorn på SVT 24 är av typen som tror att man måste skrika så fort det verkar hända nånting. Jag tål inte karln och kör faktiskt utan ljud (ja, det är sant). Så du missar inte så mycket...

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
JohanR skrev:
Citat:
Jag har inte kanalen


Kommentatorn på SVT 24 är av typen som tror att man måste skrika så fort det verkar hända nånting. Jag tål inte karln och kör faktiskt utan ljud (ja, det är sant). Så du missar inte så mycket...


Igår var han själv, Kristoffersson slapp vi...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Elitracing (åskådarracing)
DTM Moto Park
1361 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande