Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur långt från motorn kan man montera en katalystator?
904 besök totalt
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Som det står i rubriken, hur långt från motorn? Min blir att hamna ca 1,5 meter från turbon. är det för löngt bak eller är det ok. Enda nackdelen jag kan tänka mig är väll att det tar lite längre tid att få den varm. Finns det några regler för detta, tänker mest på amatörbyggen mm.

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Den kommer att funka bättre/snabbare ju närmare motorn den sitter.

Vet inte om det finns några krav på hur nära den ska sitta, men problemet kan bli att få den att funka tillräckligt bra!

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

På äldre katalysatorförsedda bilar sitter de ofta längre bak än på dagens nya. Min Kadett har sin placerad ungefär under växelspaken, efter minst två meter grenrör/avgasrör.
Jag gissar att de tidiga katalysatorerna inte överlevde hettan om de satt närmare motorn. Idag har man bättre koll på temperaturerna och tåligare kattar, detta nyttjas för att få snabbare uppvärmning med en tidig placering.

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Det låter rimligt det Micke skrev. Dock blir avgaserna något varmare på en turbobil, så det går nog alldeles utmärkt att ha kattskrället en bit bak.

MVH

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Borde vara toklugnt!

Precis som Micke säger är största problemet för dagens tillverkare att tända katen snabbt nog. Därför trycker man nästan in den i avgasporten. Hållbarheten blir då ett krux iom de snabab temperaturstegringarna och inte minst på full-last.

Alfa33 har nog bortåt 1.5 m till kat original och över 1 meter är vanligt på många bilar.

Iom att provning sker på varm motor spelar det dig ingen större roll - speciellt med turbo är det mer sannolikt att den överlever lite längre

Citera
Allmänt banåkaforum
904 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande