Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framåt eller bakåt vid uppväxling?
2357 besök totalt
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Framåt eller bakåt vid uppväxling?

Sitter och funderar lite på åt vilket håll man växlar upp resp ner på en sekvensilell låda. Har suttit och kuskat runt i en SAAB 9-3 med automat och manväxlingsläge. Där trycker man spaken framåt för att växla upp men jag vill ha det tvärt om. Hur är det på en riktig bil?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Re: Framåt eller bakåt vid uppväxling?

SAAB 900 T 4WD skrev:
Sitter och funderar lite på åt vilket håll man växlar upp resp ner på en sekvensilell låda. Har suttit och kuskat runt i en SAAB 9-3 med automat och manväxlingsläge. Där trycker man spaken framåt för att växla upp men jag vill ha det tvärt om. Hur är det på en riktig bil?


Har vart nån diskussion tidigare om det här vill jag minnas..
Tydligen är det lite olika även om dom flesta "rejsare" vill dra spaken bakåt för att lägga i en högre växel.
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 885



Bmw smg lådor växlar man upp bakåt och ner framåt, även på dom nyare automatiska (bmw) växlar man så. Dock på äldre steptroniclådor växlar man tvärtom (med äldre menar jag 2001, vet inte vilket år det ändrades) Har haft en 330xi A och kör nu en M3 smg2 och det är väldigt förvirrande att pendla mellan bilarna.
Men att växla upp bakåt är det rätta då man drar spaken vid acceleration och vid inbromsning så trycker man den framåt

glad midsommar

_________________
/Petter Ledin
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



På en tävlingsbil är det trevligt att få hjälp av acceleration och retardation när
man växlar upp resp ner. På gatbilar har säkert någon ergonom eller ingenjör
tänkt att fort=framåt=växla upp och tvärt om. Eller så har spanat på gasreglaget
hos många båtar, för där fäller man väl gasen framåt när det ska gå undan?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



instämmer med att uppväxling borde vara bakåt å nerväxling framåt då de känns rätt just som Jet säger med accerelationen å inbromsningen..
å Jepp, på båtar e gas framåt å back bakåt...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



på bilar som gasas för hand är det gas mot dig och broms framåt ser annars ut som båtgas...
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



I mina ögon ska det självklart vara uppväxling bakåt och nerväxling framåt. När man accar så pressas man ju bakåt, och då är det lättare att dra en spak bakåt. När man bromsar fullt så pressas man frammåt, och lättare att putta spaken frammåt...

Så ser jag det iallafall.

_________________
Rachid Rachid
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



För mig spelar det ingen roll, jag skulle ändå göra fel. Sekventiella lådor är helt enkelt för komplicerade.
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Inte bara jag som tyckte det kändes fel med andra ord

Man kan ju undra varför dom gjort det så här

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Provkörde en Golf GTI med DSG för några veckor sedan, den är också felvänd kändes fel i början men klart man lär sig givetvis men det är "onödigt" att behöva göra något onaturligt tycker jag.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



BAKÅT

Angående gatbilar med felvända spakar. Det borde gå att lösa med att flytta på några kablar till den strömbrytare som måste finnas där.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



JohanR skrev:
BAKÅT

Angående gatbilar med felvända spakar. Det borde gå att lösa med att flytta på några kablar till den strömbrytare som måste finnas där.


Instämmer totalt!

Körde faderns passat med tomatlåda iförrgår, den växlade inte som jag ville så jag la den i manuellt och skulle växla upp från 4'an till 5'an.... genom att dra spaken bakåt

Tack och lov så kör man lungt med den bilen så det var inga höga varv det gällde, men snacka om att bli häpen, sicken oerhört dum konstruktion
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Jag har haft min citroen C2 1,6 med s.k. sensodrive i över ett år nu, och den är "felvänd".
Jag gör fortfarande fel när det ska köras lite mer inspirerat. Som tur är finns paddlarna bakom ratten till hands!

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



ege skrev:
Som tur är finns paddlarna bakom ratten till hands!

och på tal om sådana; är det bara jag som tycker mig ha sett "upp"-paddlar på andra ställen än höger sida i lite olika sammanhang...?
Hur ska det vara egentligen?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Har bara sett upp på höger och ner på vänster. Där tycker jag alla verkar vara överens.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jet skrev:
På en tävlingsbil är det trevligt att få hjälp av acceleration och retardation när
man växlar upp resp ner. På gatbilar har säkert någon ergonom eller ingenjör
tänkt att fort=framåt=växla upp och tvärt om. Eller så har spanat på gasreglaget
hos många båtar, för där fäller man väl gasen framåt när det ska gå undan?


På kombinerade båtreglager är det oftast så.

På de båtar jag kört med separata reglager för riktning och gas, så gäller mer gas, spaken akteröver.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



På de tre seqvensiella lådor jag har haft, har alla varit "växla uppåt"=bakåt
Det känns helt klart rätt att köra på det viset. Har än så länge inte gjort en enda växelmiss i fel riktning thumbs up Men det är ju klart att det har inte varit några standard "halvautomat" lådor, utan endast suttit på ombyggda fordon.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Framåt vid bromsning
Bakåt vid acceleration
För att kraften skall "hjälpa till" så att säga.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Har testat div olika (formel)bilar med sekventiell låda t.ex. formel Renault och formel BMW men även 125cc gokart. Det har alltid varit att man drar bak för att växla upp och tvärt om.

-OT-
Sen kan man ju alltid diskutera om vilka lådor man skall kalla för sekventiell och inte. Det finns ju inga "riktiga" sekventiella lådor till en gatbil och då menar jag även ferraris f1 låda och andra liknande växellådor

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Joni skrev:
-OT-
Sen kan man ju alltid diskutera om vilka lådor man skall kalla för sekventiell och inte. Det finns ju inga "riktiga" sekventiella lådor till en gatbil och då menar jag även ferraris f1 låda och andra liknande växellådor


Håller med.. Men egentligen borde alla lådor där växlarna ligger i sekvens moa "efter varann" Då man måste passera varenda växel i rätt turordning kallas för sekvensiell...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
Framåt eller bakåt vid uppväxling?
2357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande