Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 Speedway
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1 besök senaste veckan (13555 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



JohanR skrev:
Det slog mej att efter Sennas död (Ratsenberger glöms ofta bort...) gick det bra att illa kvickt sätta upp farthämmande chicaner här och där på banorna. Och då var det bara styrstången på EN bil som det var fel på. Nu var det däcken till sju bilar...

Nej, jag tycker inte att man skulle satt upp någon chican på Indy, om inte M-lin kan göra däck som håller så är det deras problem.



Barrichello låg dessutom på sjukhuset samma dystra helg. Även om jag håller med om säkerhetsaspekten här så borde stallen och framförallt michelin agerat tidigare, sviker dom fansen så är det ingen idé att dom kör överhuvudtaget.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stod i SvD "papperstidningen" (hittade inte artikeln på webben) att Michelinstallen skall få böta 122 miljoner $
Står förmodligen mer om detta på andra ställen.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



JohanR skrev:
Det slog mej att efter Sennas död (Ratsenberger glöms ofta bort...) gick det bra att illa kvickt sätta upp farthämmande chicaner här och där på banorna. Och då var det bara styrstången på EN bil som det var fel på. Nu var det däcken till sju bilar...

Nej, jag tycker inte att man skulle satt upp någon chican på Indy, om inte M-lin kan göra däck som håller så är det deras problem.


Så du säger att om Williams hade upptäckt att rattstången var kass så skulle FIA byggt om banan direkt, därför att Williams bil blivit mindre konkurrenskraftig om dom bytt till en tyngre rattstång?

FIA erbjöd sej tex. att mäta hastigheten på att Michelins bilar och utdela staff om dom körde för fort, just för att lösa säkerhetsproblemet. Problemet var ju att Michelin inte var villiga att lösa säkerhetsproblemet genom att åka långsammare om inte Bridgestones bilar sänkte farten lika mycket.

När får vi se Michelingubben i WWF?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



steffe skrev:
Stod i SvD "papperstidningen" (hittade inte artikeln på webben) att Michelinstallen skall få böta 122 miljoner $
Står förmodligen mer om detta på andra ställen.


Böterna skulle bestå i att betala betalande åskådare på plats. Stod på expressens websida.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Så du säger att om Williams hade upptäckt att rattstången var kass så skulle FIA byggt om banan direkt, därför att Williams bil blivit mindre konkurrenskraftig om dom bytt till en tyngre rattstång?


Hehe! Nä, jag menar att man faktiskt HAR byggt om banor med kort varsel med säkerhet som argument. Jag tyckte det var rätt larvigt då, och jag hade tyckt att det hade varit rätt larvigt nu också.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Hmmm, blir inte helt rätt tänkt när man låter känslorna styra tyckandet alla gånger. Jag var riktigt förbannad på Ferrari direkt efter och tyckte att även om de agerat rätt rent sportsligt kunde ha tagit mer ansvar för cirkusens fortlevnad.

Men när mer fakta framkommer tycker jag mig se att Michelin och deras stall bundit ris åt egen rygg och att Ferrari egentligen inte hade så stort manöverutrymme för att påverka skeendet.

Blir det "freedom fries" i USA igen måntro?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Blir det "freedom fries" i USA igen måntro?


och fransmännen har fortfarande inget ord för "entrepreneur".

_________________
Johan Rådlund
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909



Jag undrar om det bara är jag som förvånas över att den prisbelönade hedersvensken ove "Påven" Andersson beskyller Ferrari för att vara osportsliga när de inte frivilligt förordade en chikan, för att M-lindäcken skulle bli konkurrenskraftiga????

Är inte det att kasta sten när man sitter i glashus så vet jag inte vad som skulle vara det?

Starka ord från någon som var högst ansvarig i ett fabrikstall i rally-VM, som fuskade sig till framgång..
Jag har inte glömt Toyotas restriktorfusk, har ni??

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BMW motorsport har kallat till stor presskonferens idag. Om det handlar om däckskandalen eller något annat vete tusan, Peter Sauber ska visst vara med

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Kunta skrev:
JohanR skrev:
Det slog mej att efter Sennas död (Ratsenberger glöms ofta bort...) gick det bra att illa kvickt sätta upp farthämmande chicaner här och där på banorna. Och då var det bara styrstången på EN bil som det var fel på. Nu var det däcken till sju bilar...

Nej, jag tycker inte att man skulle satt upp någon chican på Indy, om inte M-lin kan göra däck som håller så är det deras problem.



Barrichello låg dessutom på sjukhuset samma dystra helg. Även om jag håller med om säkerhetsaspekten här så borde stallen och framförallt michelin agerat tidigare, sviker dom fansen så är det ingen idé att dom kör överhuvudtaget.


1994 var det många allvarliga skador förutom de ovan nämnda: Alesi, Lehto, Wendlinger och Montermini.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Kristian: jag läste på ett annat forum att det är klart att BMW köper upp Sauber....

sedan tycker jag fortfarande inte att det är de 7 stallen som skall betala böter isf, utan enbart Michelin..
vad hade stallen för val ?? att köra när däckleverantören avsäger sig allt ansvar och säger att däcken är farliga???

_________________
MackeMaehlum
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



Fick en Michelin F1-keps från Expressen/Motorklubben i brevlådan idag. Det känns inte helt aktuellt att använda den...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Lennart Mäkinen skrev:
Fick en Michelin F1-keps från Expressen/Motorklubben i brevlådan idag. Det känns inte helt aktuellt att använda den...


Är det det som kallas bristande timing!

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Är det inte så att Michelins framgång byggt på faktorer som gör att däcket får begränsningar?
Det skulle i så fall vara en avgörande frågeställning i mina ögon.

Sedan tycker jag att man ska separera racing-tävlnigs problematiken från det publika värdet.
Men regeluppbyggnaden kan självfallet ta med pulikvärdet vid tillkomsten.
Det kan vara dåligt för sporten att inte alla kör, men orsaken till att loppet borde körts i någon form förefaller mig vara rent publika och ett avsteg från gällande regler.

I det långa loppet tror jag inte ens publiken vill ha en resultatlista som grundar sig på "tillrättalagda" tävlingar, även om besvikelsen naturligtvis är stor när man betalt dyra biljettpengar. Men så ÄR det väl i all sport.

Själv är jag inte speciellt upprörd utan tänker, jahaaa var det på sådana grunder deras däck var bra, poletten hade en baksida! Ja, ja, då loosar man en seger när banan är som den är här. Nu får vi se vad dom hittar på härnäst.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Göran Malmberg skrev:
Är det inte så att Michelins framgång byggt på faktorer som gör att däcket får begränsningar?
Det skulle i så fall vara en avgörande frågeställning i mina ögon.

Sedan tycker jag att man ska separera racing-tävlnigs problematiken från det publika värdet.
Men regeluppbyggnaden kan självfallet ta med pulikvärdet vid tillkomsten.
Det kan vara dåligt för sporten att inte alla kör, men orsaken till att loppet borde körts i någon form förefaller mig vara rent publika och ett avsteg från gällande regler.

I det långa loppet tror jag inte ens publiken vill ha en resultatlista som grundar sig på "tillrättalagda" tävlingar, även om besvikelsen naturligtvis är stor när man betalt dyra biljettpengar. Men så ÄR det väl i all sport.

Själv är jag inte speciellt upprörd utan tänker, jahaaa var det på sådana grunder deras däck var bra, poletten hade en baksida! Ja, ja, då loosar man en seger när banan är som den är här. Nu får vi se vad dom hittar på härnäst.

Göran Malmberg


thumbs up Håller med! Tänk hur mycket Michelin kunnat tjäna på att tumma på säkerheten. Allt handlar ju om att vinna, men ändå inte

_________________
Rachid Rachid
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Michelin ersätter alla biljetter och köper dessutom 20.000 biljetter till nästa års race som dom lottar ut bland de som köpte biljetter i år.

Så ska det se ut! thumbs up

Vad dom kunde låtit bli med var att i samma pressrelease gnälla med samma retorik som tidigare; att det minsann var FIAs fel att deras förare inte kunde släppa på gasen i sväng 13.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Fick en Michelin F1-keps från Expressen/Motorklubben i brevlådan idag. Det känns inte helt aktuellt att använda den...


Ge den till mej. Om nån kommer fram och försöker göra sej lustig kan jag ju alltid peka på däcken på mina bilar där det står "Bridgestone"

Eller kanske man ska trycka upp en dekal "Support your local Michelin dealer"?

_________________
Johan Rådlund
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 Speedway
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1 besök senaste veckan (13555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande