Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Camber på 996
1821 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Camber på 996

Nån som vet vad det är för cambervinkel original fram och bak på en 996:a C2 och/eller GT3?

På min ser det ut som det är massa negativ camber bak men nästan ingenting fram. Det kan ju va en synvilla också, eller ska det va så? Har det med vikten fram och bak att göra isåfall? Greppar gör det iallafall

Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Re: Camber på 996

Lotus Samuel skrev:
Nån som vet vad det är för cambervinkel original fram och bak på en 996:a C2 och/eller GT3?

En C2:a finns med tre olika chassin med lite olika inställningar:

Std och M030 har -0.25 fram och -1.15 bak.
X74 har -0.5 fram och -1.7 bak.

GT3 (komfort & Clubsport) har -1 fram och -1.8 bak

mvh Anders

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack thumbs up

Hur kollar man vilket chassi man har? Någon speciell kod kan jag tänka?!Jag har väl förmodligen standard bara för det >

Vad är X74 för nåt?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag sökte efter X74 på http://www.kindel.com/Porsche/options.asp, men hittade inget. Den listan är långtifrån komplett så Anders om du vet vad den innebär och om du vill så kan du väl rapportera in den.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Lotus Samuel skrev:
Hur kollar man vilket chassi man har? Någon speciell kod kan jag tänka?!Jag har väl förmodligen standard bara för det >

Enklast är att kolla den lilla inklistrade lappen i servicehäftet. Där listas alla optionskoder (lappen brukar också finnas i bagageutrymmet nånstans). Står det M030 eller X74 där så har du det .

Lotus Samuel skrev:
Vad är X74 för nåt?

X74 är betydligt lägre och hårdare chassi än både std & M030. Sänker ca 30 mm jmfört med std. Höjd och hårdhet är ungefär som GT3 men det saknar alla mer avancerade inställningsmöjligheter som GT3 har. Ett rikligt trevligt chassi sägs det av de som har det .

Finns en artikel i Christophorus som beskriver lite grann: http://www2.uk.porsche.com/english/gbr/news/christophorus/0108/pdf/cpm . . . .

mvh Anders

Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Daniel Bengtsson skrev:
Jag sökte efter X74 på http://www.kindel.com/Porsche/options.asp, men hittade inget. Den listan är långtifrån komplett så Anders om du vet vad den innebär och om du vill så kan du väl rapportera in den.

Problemet med den listan är precis som du säger att den saknar rätt mycket info. Vet inte i vilken utsträckning Charlie fortfarande underhåller den. Saknas exempelvis koder som finns i Porsches nuvarande konfigurator. Jag har för länge sedan mailat in de optionkoder som saknades på min 98:a men inget har dykt upp där. Ett problem är också att Porsche recyclar optionskoder så att de ibland betyder olika saker olika år.

mvh Anders

Habo
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Jag har väl förmodligen standard bara för det >

Se det som såhär, om du har standardchassit och ändå är nöjd så kan det ju bli _ännu_ bättre

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Tack thumbs up

Vad är X74 för nåt?

Samuel sa inte du att du har något eftermarknadschassi?

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Anders T skrev:
Lotus Samuel skrev:

En C2:a finns med tre olika chassin med lite olika inställningar:

Std och M030 har -0.25 fram och -1.15 bak.
X74 har -0.5 fram och -1.7 bak.

GT3 (komfort & Clubsport) har -1 fram och -1.8 bak

mvh Anders

Spontant känns det ju ganska lite! Speceillt fram! (för det är väl McPhearson fram, lr?)

Hur brukar en bansetup kunna se ut på en GT3 med R-däck?

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Pär Hylander skrev:

Spontant känns det ju ganska lite! Speceillt fram! (för det är väl McPhearson fram, lr?)

Jag tyckte också det verkade lite först, men varför har men camber!! Jo för att hjulen ska ligga plant vid kruvtagning. Och eftersom det är så pass lite vikt fram så är det ju knappast nån belastning på framhjulen. Så borde det väl va? Egentligen är det ju kanon med lite camber för det bromsar ju mycket bättre då thumbs up

Däremot så såg jag att porscharna i GTR på eurosport hade väldigt mycket camber fram. Men dom kör ju med helt andra däck också.

Laholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Jag tyckte också det verkade lite först, men varför har men camber!! Jo för att hjulen ska ligga plant vid kruvtagning. Och eftersom det är så pass lite vikt fram så är det ju knappast nån belastning på framhjulen. Så borde det väl va? Egentligen är det ju kanon med lite camber för det bromsar ju mycket bättre då thumbs up

Det där med broms och camber känner jag igen, var det inte Colciago (stooor reservation för felstavning) som gillade att få sin STCC-Audi med lite camber just för att bromsa kunna bromsa senare?!

Eeehh, mindre behov av camber på den axeln som har mindre last . Blir det verkligen så? Bilen måste väl rolla lika mycket fram som bak? Då borde det väl bli ungefär likartat behov av camber, lr?

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Pär Hylander skrev:

Det där med broms och camber känner jag igen, var det inte Colciago (stooor reservation för felstavning) som gillade att få sin STCC-Audi med lite camber just för att bromsa kunna bromsa senare?!

Eeehh, mindre behov av camber på den axeln som har mindre last . Blir det verkligen så? Bilen måste väl rolla lika mycket fram som bak? Då borde det väl bli ungefär likartat behov av camber, lr?

Det behöver väl inte rolla lika mycket fram och bak? Iallafall inte om man tänker att bakändan väger mer och sätter sig mer vid kurvtagning. jaja...
Iallafall så kunde jag inte hålla mig utan va tvungen att cykla hem en liten sväng från jobbet å kolla i serviceboken Där står det mycket riktigt 030 Sen sitter det ju eibach fjädrar på också thumbs up

Laholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Det behöver väl inte rolla lika mycket fram och bak? Iallafall inte om man tänker att bakändan väger mer och sätter sig mer vid kurvtagning. jaja...
Iallafall så kunde jag inte hålla mig utan va tvungen att cykla hem en liten sväng från jobbet å kolla i serviceboken Där står det mycket riktigt 030 Sen sitter det ju eibach fjädrar på också thumbs up

Nu blidde det stor OT-varning:! Jomenvisst rollar det (nästan) lika mycket fram och bak, annars skulle ju bilen vrida sig!

Hihi, lika nyfiken som jag skulle varit i dina kläder, cykla hem och hämta serviceboken! thumbs up

Jkpg
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
...att cykla hem en liten sväng från jobbet å kolla i serviceboken...

Nja det där vet jag inte riktigt om jag tror på. Du cykla?

Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Pär Hylander skrev:

Visst är det lite. Sannolikt en konservativ kompromis för någurlunda säkert gatbruk. Vet inte exakt vad en bansetup på en GT3 brukar innebära, men -2.5 bak eller mer (mindre?) är nog inte ovanligt.

mvh Anders

Camber på 996
1821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande