Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1485 besök totalt |
Är chassiet fritt i Roadsport?
Hej! Satt och läste reglementet lite och planerade för hur jag ska få till en bur i Lotusen. Som jag läser reglementet får chassiet ändras så länge det är OK med SBP. Stämmer det? Det jag vill göra i så fall är att bygga ett "rörrams"-golv i kupén av fyrkantsrör, som jag sedan kan fästa buren i. Så har ett par Europor (Europa i plural... ![]() Då borde jag få bygga/sätta fast golvet efter eget huvud och sen fästa buren i golvet enligt reglementet. Eller? När det, som i roadsport, krävs endast huvudbåge med strävor bakåt, är det då OK att komplettera med längsgående bågar och strävor utan att för den skull bygga komplett skyddsbur med alla dess diagonalstag m.m.?? _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
Så här har jag fattat det. Kan dock inte garantera att det är riktigt men...
Chassiet får ändras så länge bilen kan godkännas av SBP. Ändrar man den så mycket att den ska reggas som ombyggt fordon/amatörbyggt fordon för att godkännas så ska den också vara det. Att en enskild besiktningsmannen råkat var snäll och släppt igenom den ändå gills inte. Så om det är ok att förstärka upp golvet ur SBPs synvinkel så är det ok ur reglementessynvinkel. Vad jag förstått godkänns enbart huvudbåge med strävor eller komplett bur. Inget däremellan. Det är dock din lokale SBF besiktningsman som besiktar och godkänner buren så du måste kolla med honom vad han godkänner. I vissa fall kan man ju slippa t ex Toyotastag om bilen är väldigt liten och trång (Europa!!)eller om det gör att SBP inte skulle godkänna den i vanlig trafik med komplett bur. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1485 besök totalt |