Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 930 -78 för bana?
5 besök senaste veckan (4482 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Vad gör man för att få till väghållningen bäst till en rimlig peng på en 930 turbo?
Glöm allt vad heinz och ketchup heter.. För ögonblicket är jag alltså nyfiken på vad chassiet kan prestera och vad man bör byta till samt vad det kostar?!

/Pete

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Självklart går det att fixa, lika enkelt som på alla andra gammel-elvor:

David Brantmo här på forumet har en ganska bra spec på sin 911 Carrera 3,2:
Klippte ur hans lista, där du ser att det ingår en del turboprylar:
-----------------
911 Turbo:
Fälgar,
Krängningshämmare,
Stavar fram,
Styrstag,
Huvudbromscylinder

Stålspunna bromsslangar,
Pagid orange,
Slitsade skivor,
Boxter 2,7 ok fram,
Bromskylningskit fram,
29 mm stavar bak,
Bilstein Club Sport (Rennen 1) dämpare,
Uppflyttad styrväxel (reducerar bump steer),
968 Club Sport skalstolar,
Moccaratt,
Brandsläckare
-----------------
Det här drar ju inte iväg i några rysliga summor. Om du utgår från en turbo 3,3 så
behöver ju t.ex inte bromsarna bytas ut.

En typisk klass 2-räser i PCSR, Pajjes gamla svarta (Nuvarande Jonas Jarlmarks bil)
gick ju rätt bra med liknande grejor.

Kortfattat: Grövre torsionsstavar och Bilstein Rennen 1. Tuta och kör!

Här sen Nov 2002

Trådstartare
ok men folk brukar alltså inte byta till nån form av coilover?

Den specs som du beskrev ovan hur bra blir bilen på bana..
1poäng är en gammal orginal folka och 10poäng är min turbocup?

/Pete

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Puppan skrev:

/Pete

Steg 2, som Jarlmark gjorde, är att byta till Öhlinare runt om.
Jag har inte sett någon annan "coiloveruppgradering" som funkar, men det kanske någon annan har?

Jag har inte kört Davids bil, bara åkt. Har däremot kört en del bilar med liknande sättning.
Davids bil är däremot ett bra exempel på någon som har gjort allt grundläggande rätt.
(Dessutom vann han PCS slalomcup med den bilen..)

Skitsvårt att placera in en lagom preppad 930 på din poänglista.
om både 944-an och 911-an har 300 hk, med samma däcksdimension och samma vikt
så är det upp till föraren att avgöra skillnaden.

Men om bilarna går lika fort, så bjuder 911-an garanterat på den häftigaste resan! thumbs up

Här sen Nov 2002

Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Puppan skrev:

/Pete

Steg 2, som Jarlmark gjorde, är att byta till Öhlinare runt om.
Jag har inte sett någon annan "coiloveruppgradering" som funkar, men det kanske någon annan har?

Jag har inte kört Davids bil, bara åkt. Har däremot kört en del bilar med liknande sättning.
Davids bil är däremot ett bra exempel på någon som har gjort allt grundläggande rätt.
(Dessutom vann han PCS slalomcup med den bilen..)

Skitsvårt att placera in en lagom preppad 930 på din poänglista.
om både 944-an och 911-an har 300 hk, med samma däcksdimension och samma vikt
så är det upp till föraren att avgöra skillnaden.

Men om bilarna går lika fort, så bjuder 911-an garanterat på den häftigaste resan! thumbs up

ok...
Nu kan jag inte direkt kalla mig för slalom kungen och är kanske mer intresserad av ringen och Mantorp långa samt Gotland ring hur bra tror du man kan prestera där. Om man bortser från motorn i en 911turbo och låt säga att jag har samma karaktär i den motorn samt lika mycket effekt som min 44:a skulle jag kunna hänga på mig själv så att säga i 911turbon :-)

/pete

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Puppan skrev:
...skulle jag kunna hänga på mig själv så att säga i 911turbon :-)

/pete

Nä. För oss normala klantar**en så är 944-an betydligt enklare.
Herregjisses, jag var väl säkert 20-30 sek snabbare runt Ringen i 944-an, än i min 964 Fusk-Cup
- och det var inte enbart 964-ans fel...

Fast: Potentialen finns där. Och det är fasen så roligt att försöka locka fram den!

Uppsala
Här sen Feb 2003

Man kan generellt säga att bäst väghållning för pengar på en 930 uppnås genom ordentlig lättning, coilovers bak och lite grövre kränghämmare samt bra däck.

Du kan få plats med riktigt breda däck bak (315 är inga problem), bromsar är OK som dom är (kylscoop är däremot ett måste) och främre stavar kan faktiskt vara som dom är om du lättar bilen. Dessbättre kan främre ride-height korrigeras skitlätt så det går att justera framvagnen ganska lätt, och den fungerar förvånasvärt bra med tanke på enkla konstruktionen.

Det är bakvagnen som är knepig. Torsionsstavar är bökiga att justera och byta ut. Det enkllaste är att slita ut eländet och ersätta det med uniball och coilovers. Vill man ha mer camber så får man svetsa in nya inre fästpunkter för svängarmar.

Det beror helt på hur mycket pengar du har och vad är dina mål.

Det här är vad vi har gjort:

Uniball bak istället för torsionsstav:

Coilover bak med gasdämpare (limmad i vårt fall men det finns kompletta att köpa för lite mer pengar:

Sen finns det mer att göra...beroende på hur mkt. pengar man vill lägga ut. Det finns fina kränghämmare att köpa här: http://www.elephantracing.com/suspension/swaybars/911swaybars.htm

Det hänger på din definition av "rimlig peng"...

Uppsala
Här sen Feb 2003

Puppan skrev:

ok...
Nu kan jag inte direkt kalla mig för slalom kungen och är kanske mer intresserad av ringen och Mantorp långa samt Gotland ring hur bra tror du man kan prestera där. Om man bortser från motorn i en 911turbo och låt säga att jag har samma karaktär i den motorn samt lika mycket effekt som min 44:a skulle jag kunna hänga på mig själv så att säga i 911turbon :-)

/pete

Troligtvis inte. 944:an är lättare att köra och generellt billigare att få att gå fort (upp till en viss gräns). Jag har läst tester där dom jämförde en ny 944 Turbo och en ny 930 (mitten av 80-talet) och 944:an var etter vassare och mycket mindre dramatisk. Synd att den är så tråkig bara....

Stockholm
Här sen Dec 2002

Insjön
Här sen Dec 2002

Qvarnis lyckades ju åka riktigt fort i sin 911 turbo -78
Chassit var nästan original förra året då du körde på ringen, stämmer det Jocke?

Smygehamn
Här sen Dec 2003

beepbeep skrev:
Man kan generellt säga att bäst väghållning för pengar på en 930 uppnås genom ordentlig lättning, coilovers bak och lite grövre kränghämmare samt bra däck.

Du kan få plats med riktigt breda däck bak (315 är inga problem), bromsar är OK som dom är (kylscoop är däremot ett måste) och främre stavar kan faktiskt vara som dom är om du lättar bilen. Dessbättre kan främre ride-height korrigeras skitlätt så det går att justera framvagnen ganska lätt, och den fungerar förvånasvärt bra med tanke på enkla konstruktionen.

Det är bakvagnen som är knepig. Torsionsstavar är bökiga att justera och byta ut. Det enkllaste är att slita ut eländet och ersätta det med uniball och coilovers. Vill man ha mer camber så får man svetsa in nya inre fästpunkter för svängarmar.

Det beror helt på hur mycket pengar du har och vad är dina mål.

Det här är vad vi har gjort:

Uniball bak istället för torsionsstav:

Coilover bak med gasdämpare (limmad i vårt fall men det finns kompletta att köpa för lite mer pengar:

Sen finns det mer att göra...beroende på hur mkt. pengar man vill lägga ut. Det finns fina kränghämmare att köpa här: http://www.elephantracing.com/suspension/swaybars/911swaybars.htm

Det hänger på din definition av "rimlig peng"...

Att det är bökigt att byta bakre torsionsstavar vet jag inte om jag kan hålla med om, förmodligen ett av de enklaste arbeten jag gjort. Möjligen var det ännu enklare att byta torsionstavar fram. Att de är bökiga att justera kan jag däremot hålla med om. Jag bytte till 21 mm fram och 29 mm bak samt Bilstein Clubsport på min gamla Carrera 3.2. Sättningen bak kändes kanon men fram så klarade inte stötdämparna av att hålla ordning på fjädrarna. Detta kan ju ordnas med ordnas med Bilstein rennen fram och bak. En justerbar krängningshämmare för att trolla med understyrningen fram hade varit lysande. Med detta koncept får du bort alla de luriga lastväxeltendenserna och man bygger upp ett förtroende för bilen.

MEN ALLRA FÖRST, ...lätta bilen allt du kan och utgå därifrån. Du får automatiskt styvare fjädring, bättre bromsar, bättre accelration, bättre styrespons etc. etc.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

964RS skrev:
MEN ALLRA FÖRST, ...lätta bilen allt du kan och utgå därifrån. Du får automatiskt styvare fjädring, bättre bromsar, bättre accelration, bättre styrespons etc. etc.

/Anders

Håller med till fullo, lättning av icke kritiska delar är bara av godo.
En 930 är inte speciellt lätt om man ser till årsmodellen och därmed säkerhetsdetaljerna.
Karosserna under samma årsmodell har minimala förändringar sinsemellan icke turbo och turbo.

Drömmen för mig är att ha en 930 -74, 1160 kg och 260 hk och riktigt old-school och helt oförnuftig.

Chassibiten är en av de enklare sätten att få fason på, det finns hur mycket historia som helst att utgå från, blanda går också bra, att en 911 är lurig att köra, njae, man lär sig fort och sen är det bara kul och kul!!

Har kört 600 mil med min gamla SC, 590mil av dom i små kurviga vägar både i torrt och vått underlag, inga tendenser till oberäknelighet, eller kör jag med förnuft?

Det får tiden utvisa.

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Det kan vara jag som ser helt fel och absolut inte meningen att komma här besserwissra . Men uniballen på bilden ser verkligen inte stor ut och den saknar också mutter (om inte annat för att minska risken för brott där gängan försvinner in i f.d torsionsstavs-armen). Lastfallet är dock rätt idealiskt så detta kanske är en std mod på 911, muttern kanske ligger och väntar....

Citat:

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Kristoffer R skrev:
Det kan vara jag som ser helt fel och absolut inte meningen att komma här besserwissra . Men uniballen på bilden ser verkligen inte stor ut och den saknar också mutter (om inte annat för att minska risken för brott där gängan försvinner in i f.d torsionsstavs-armen). Lastfallet är dock rätt idealiskt så detta kanske är en std mod på 911, muttern kanske ligger och väntar....

Citat:

Detta är bara provmonterat, en specialtillverkad mutter skall dit.

Uniballen är M16x1.5 i enlighet med alla andra som tillverkar likadana kit, uniballen själv pallar ca 22000N statiskt.

Liten eller stor, du väljer själv.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Mattias Hellöre skrev:
Karosserna under samma årsmodell har minimala förändringar sinsemellan icke turbo och turbo.

Jag tycker att det är relativt stora skillnader. 930 har bredare skärmar båda fram och bak, andra (kortare) svängarmar, andra bromsar,annan motor (som sitter längre bak än i SC/Carrera) samt annan växellåda.

Kristoffer R skrev:

Jupp! Du har helt rätt! Lyckligtvis har vi redan upptäckt och åtgärdat detta (Det var en gammal bild från tidiga versionen av bakupphängningen. Nya versionen har mutter samt en annan bult som går igenom uniballen. Gamla bulten var helgängad och därför inte helt optimal då den skulle nöta mot hylsan i uniballen)

Detta är bild på bakupphängning från en tvättäkta Porsche 935 med 700+ hp. Den ser inte så överdrivet grov ut heller:

Insjön
Här sen Dec 2002

beepbeep skrev:
Mattias Hellöre skrev:

Jag tycker att det är relativt stora skillnader. 930 har bredare skärmar båda fram och bak, andra (kortare) svängarmar, andra bromsar,annan motor (som sitter längre bak än i SC/Carrera) samt annan växellåda.

Jag talade om karossen i sig, inte mycket som är ändrat på den än bakskärmarna och några småsaker.
Annan motor och låda kvittar då den kan använda av sig original infästningspunkter, det är min poäng.
Bromsmässigt är ju väl självklart, mera effekt innebär snabbare bil, snabbare bil behöver bättre bromsar osv..

Karossen i sig är det inga större skillnader i sig självt.

Uppsala
Här sen Feb 2003

964RS skrev:
Att det är bökigt att byta bakre torsionsstavar vet jag inte om jag kan hålla med om, förmodligen ett av de enklaste arbeten jag gjort. /Anders

Då får du gärna hjälpa till nästa gång

Vi eldade med acetylenbrännare samt drog sönder tre (3) avdragare av varierande kvalité och pris utan att kunna få loss förbannade stavar:

Till slut fick man skära upp bussningen med vinkelslip och dremel för att få loss den:

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Precis hemkommen från Gelleråsen, fantastiskt roligt.

[quote="beepbeep"]Då får du gärna hjälpa till nästa gång

Vi eldade med acetylenbrännare samt drog sönder tre (3) avdragare av varierande kvalité och pris utan att kunna få loss förbannade stavar: [/qoute]

Mina torsionsstavar var ordentligt mycket enklare. Jag lossade de fyra skruvarna från från "fästplattan", drog ut svärdet och tog ut torsionstaven. Satte i den nya staven, gjorde några justeringar för att få in den rätta höjden och gjorde invägning och hjulinställning efter det. Själva staven var ordentligt infettad. Kanske hade man bytt staven på din bil och inte fettat in den nya ordentligt?

/Anders

EDIT:

Hittade en bild på mina svärd, kanske lite renare än dina Goran?

Ja jag erkänner, det är efter glasblästring och gulkromatering .

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Mattias Hellöre skrev:
Qvarnis lyckades ju åka riktigt fort i sin 911 turbo -78
Chassit var nästan original förra året då du körde på ringen, stämmer det Jocke?

Nej, coilovers, hårdare bussningar mm men den var som en rallybil, helkass men det berodde på att chassit flexade, Hade bla 32 mm toe in bak...

5 besök senaste veckan (4482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande