| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stolar för oss som är lite längre,vad finnes?
|
6300 besök totalt |
|
Jag köpte en Sparco Sprint. Jag är runt 188 och väger runt 75kg. Sitter perfekt i den. Hålen är en centimeter under mina axlar. Testade många andra Sparco-stolar samtidigt, och denna var den som hade högst hål i ryggen, samt var den skönaste att sitta i. Billig var den dessutom; 1900:-. Väger 7kg och är en rörramsstol.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
|
Kan tillägga att den är riktigt skön att åka långt i. Körde från Skåne till Mantorp ca. 40 mil utan några som helst problem. Helt klart skönare än originalstolen.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
|
Öppnar upp den här tråden nu igen
Söker stol =) Min rygg är 72-73 cm till axlarna Hitta en som hade lång rygg, OMP Record, 70 cm. Tyvärr har den utgått och ersatts av Record 2, som tydligen är nästan dubbelt dyrare och 2 kg tyngre!! Några idéer? Gärna nån vettig återförsäljare också... _________________ Daniel Karlsson |
||||
|
Kolla med Tomas på Swedespeed. han säljer Toora's grejer och jag tror han har stol i butiken med hög rygg.
Swedespeed Motorsport Murmästarvägen 21 127 35 Skärholmen Telefon: 08-24 42 24 info@swedespeed.se www.swedespeed.se (Tror han har semester stängt till mitten/slutet av Augusti) _________________ Stefan Holmén |
||||
|
Vet att Sparco har snackat om att det ska komma en EVo med längre rygg (Skulle heta Long, naturligt nog) Ska kolla på jobbet hur det ligger till med detta. Är själv 190 cm, och har både ett par Sprint (funkar riktigt bra) till banbilen och ett par Evo i finbilen, där jag sitter helt ok...
_________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
|
Användbar länk där framförallt "upptillaxlarna" måttet kan kontrolleras.
http://www.ompracing.it/pdf/en/sedili.pdf Högst: "OMP record 2" - 78 cm
[EDIT] Det kan väl inte stämma.... eller? Den största stolen (enligt beskrivningen) är OMP Extra har 97 cm rygg och den har 65 cm höjd till axlarna, och det syns nästan på bilden. Record 2 ser mer ut som vanlig stol fast med öronlappar. [EDIT2] Motsvarande tabell för Sparco, tyvärr i tum, men ändå. http://www.sparcousa.com/resourceFiles/26.pdf |
||||
|
Jad är 193 med jeans 36. Har provat ALLA stolar som finns för stora personer. Här kommer det som kan passa dig men du mäste kolla om du får den i bilen
OMP Big - BÄSTA men så pass bredd vid axlarna(66cm) så att kan vara svår att få i bilen Corbeau Sprint XL och Pro Sport XL - jag har Sprinten. Bästa du kan få måttmässigt efter OMP Big Kan beställas med reducerad skum så insidan blir breddare Bra pris på rallynuts.com www.motordrive.com - dem kan mått anpassa befintlig sortiment. Något dyrare GA Speedy XL - för låg vid axlarna Sparco Evo 3 - för bredd vid midjan + låg vid axlarna _________________ Borje Iliasson |
||||
|
Blev en Toora Project 2 stol.
Var lite för bred för mig, blev inte den där tajta känslan. Men det var den ända stol jag hitta som inte skulla bryta ryggen av mig vid en eventuell krock...Lätt var den också =) Sparco stolarna var skrattretande korta i ryggen, om jag skulle haft en 20 cm kortare rygg skulle dom passa kändes det som... Trevlig personal hade swedespeed också, blev och snacka med han hur länge som helst... _________________ Daniel Karlsson |
||||
|
Jag passar på att lyfta en gammal tråd.
Jag är ute efter en bra sitta still stol till golfen, men tyvärr så är jag ju lång och smal. 190 cm / ca 65kg. Jag har provat Sparco sprint samt Evo. Evo stolen har hålen i ryggen alldels för långt ner, sprintstolen är klockren, men jag tycker inte den var så himla bekväm. Jag brukar bilen dagligen så lite komfort vore ju inte fel. Efter att ha läst här så har jag förstått att Sparco corsa ska vara bra för långa och smala personer. Finns det några mer, omp ARS ska vara lång, ser ut att ha stora hål i ryggen dessutom. Några erfaranheter av denna ? Corbeau FX1 Pro. Någon som vet någonting om den ? http://www.corbeau.com/products/fx1p Måtten verkar vara världigt lika Sparco Corsa iaf. Några andra bekväma stolar som är värda att kolla upp? Tacksam för all hjälp jag kan få ! _________________ Mattias Larsson |
||||
|
Intressant tråd!
Själv är jag 201 cm och 110 kg och jag har tittat runt lite på stolar för att ersätta den Sparco EVo som sitter i racebilen. Ingen jag hitintills provat uppfyller den erfordeliga längd i ryggen för att inte skada sig vid tex rullning. Men efter ha läst denna tråd ska jag besöka Swedespeed och förhoppningsvis kunna provsitta en stol. Dom jag prövat är Sparco, OMP och Recaro. Pratade med personal ifrån Trendab på mässan och dom har informerat OMP om detta och då får vi se om någon annan modell kommer ut. Niclas Thorell _________________ Niclas Thorell Fiat Tipo Rapido |
||||
|
Den enda stol som passar 198cm/103kg som jag hittat under två års letande är (tyvärr..) en OMP Extra. Perfekt i ryggen men i bredast laget i sitsen. En rörramstol som väger ca.9kg. Har sett att både Recaro, Sparco och Sabelt har kommit med "XL" modeller i år som bör passar riktiga karlar
De stolarna ska inte bara vara bredare typ badkaret Spaco Evo XL/ Evo 2 utan även ha högre rygg som är det de flesta stolarna jag provat hittils har stupat på. Hoppas på att Sabelt Taurus XL ska passa men har hitills inte hittat någon i Sverige som har en som man kan prova.
_________________ Johan Armskogh |
||||
|
Re:
Haha, jaa.. lång kanske men om du väger 103 kg så lär mina blygsamma 65 försvinna bort i den där.. Vill ju inte ha nått slappt j*vla rangel å kränga omkring i. omp ARS ? är det något att sattsa på? Verkar vara smal och lång. Speler nog ingen roll hur smal stolen är igentligen, huvudsaken är att den är lång och smal. Jag är väldigt tunn skulle man kunna säga ^^ Ber om ursä'kt förstavfel osv.. har ett par innanför skjortan :o God kväll på er alla ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
_________________ Mattias Larsson |
||||
|
Re:
Mitt inlägg var mest riktat till "Scuderia Thorell" som verkar ha liknande kroppsbyggnad som jag själv. Kommer inte ihåg när jag vägde 65kg... Har du testat OMP Pista? _________________ Johan Armskogh |
||||
|
Re:
okej =) Har inte provat pista, och jag tror inte den är så bra för endamålet heller. Den har ju sånna saker uppe vid huvudet. Inte så praktiskt om jag använder bilen dagligen
Det är ju så himla svårt att prova stolar häromkring :-( _________________ Mattias Larsson |
||||
|
Re:
"Toora Project 2" kommer du älska. Den använder jag (200 cm 113 kg) och är den enda som ens var värd att tänka på efter att ha provsuttit massor med stolar som påstås "höga och breda"! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
|
Re:
Du har ju Sparco Evo 2000 vilket är samma stol i bredd som Evo men högre i ryggen, funderar själv på 2 sådana i M3an då jag är 185 lång. _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Stolar för oss som är lite längre,vad finnes?
|
6300 besök totalt |