Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11082 besök totalt |
Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
Jag sparar ju till en "works" men då jag läst om nya Miatan blivit sugen på en riktig sportbil... 250k med stora motorn är billigare än en MINI (har budgeterat 300k o kommer att kunna slå till i september/oktober) Problemet är att nya Miata levereras sent våren/sommaren 2006 ![]() Lutar isåfall åt att köpa en beggad Boxster S (ca 300k) eller Speedster (200k) istället. Ni som har erfarenhet av flera av dessa bilar...är Boxstern värt merpriset? Det är ju en sak att testa bilarna lite kort som jag gjort, en annan att leva med dom alt kört många olika... _________________ Jan Å |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
MIATA ![]() Kommer troligt vis att vara billigare i längden samt att japaner inte strular.... Lycka till _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jojo... så har jag tänkt med men vänta ett år på bilen >
![]() Har ju redan sparat länge nog nu. Dessutom har även Japps barnsjukdommar. Porschen är tveklöst det mest riskabla köpet (rätt komplex med mycket elektronik + dyrt om något pajjar) medans det knappt finns något som kan strula på en Speedster ![]() _________________ Jan Å |
||||
Byt ut Porsche mot Miata i denna meningen och det är fortfarande lika sant. ![]() _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Eller byt ut mot Speedster alt Mini ![]() _________________ Jan Å |
||||
Jo men är lite rädd för S2000 nervösa chassi på gränsen. Man är ingen Shummi direkt. Miata o boxster är de som man lättast kan köra på gränsen utan att det går åt helvete. Just boxstern inger förtroende som ingen annan på gränsen, fantastisk välgjord. Förlåtande egenskaper är inte fel för en amatör som jag ![]() Dvs, hellre en bil med mer chassi än motor...
Vore kul att höra varför du tycker det är värt 100k extra över en Speedster. Balans, motorljud o komfort är bättre i Boxstern, men körkänslan vete fasiken... _________________ Jan Å |
||||
Boxstern äre mitt självklara val, varför köpa wannabes när man kan få äkta varan?
![]() ![]() ![]() ![]() EDIT: la till smilies för folk verkar haka upp sig.. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Klart du ska ha en Boxster S - känslan, materialvalen, kvaliteten, designen, användbarheten, andra/tredjehandsvärdet osv...allt borde tala för Boxstern imo. Kostnader för service och försäkring bör knappast ligga mer än marginellt över de andra bilarna du nämner heller, och det räknar du med största säkerhet hem med god marginal den dag du ev vill sälja bilen.
![]() _________________ ![]() |
||||
Då är miatan det självklara valet. Utan att veta hur en S2000 funkar men har sett dem snurra rätt så lätt. Jag kan garantera att du inte hittar en roligare,driftsäkrare och rimliga pengar bil än miatan. Dessutom så lär Porschens försäkringskostnader knäcka dig hårt. Har inga problem med att hänga med std mässiga porschar med min miata -90 på baksidan av Kinnekulle. På rakan blir det värre dock. Speedster är därmot ruskigt snabba ![]() /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Äkta vara??? Speedster väger 400kg mindre... har en alu-monoqoc...triangelarmar runt om... saknar AC, stereo, elhissar o annan skit... Gillade Porsche mer då de vägde under 1000kg ![]() Men visst är Porsche alltid Porsche!! Josen - ja, S2000 snurrar lätt. Tillsammans med MINI är Boxster den bil jag känt mig säkrast i då jag utforskat gränsen - viktigt för mig så man vågar stå på ![]() Man kan också anta att S2000 faller i värde på sikt. Boxster o Speedster håller ganska säkert värdet bäst av alternativen o det väger upp försäkringspremien. Tacksam för fler Boxster vs. Speedster synpunkter då det troligen står mellen dessa två. Vänta på en ny Miata vill jag inte. En beggad Miata känns heller inte så kul - då kan jag lika gärna köpa en works. _________________ Jan Å |
||||
Lite tider på Ringen och Hockenheim:
http://www.track-challenge.com/compa Hittar tyvärr inga "officiella" för Miata. ![]() _________________ ![]() |
||||
om du inte vill vänta på Miatan, även om jag tror det kan vara värt väntan, så är det nog bättre att välja en Works eller Boxster ifall du ska använda bilen som daglig bruksare. Klarar du dig utan baksäte och kan stå ut med högre försäkrings- och driftskostnader så tror jag Boxstern är det givna valet av de två. Fast själv hade jag valt Speedstern av de tre...
Måste du köpa bilen i Sverige? Jag skulle tro att Miatan kommer betydligt tidigare till Frankrike än hit. De första 16 bilarna av LE-modellen kommer hit i höst och sen tror jag Mazda Sverige valt att lägga den riktiga introduktionen till nästa vår eftersom de inte vill lansera den på vintern. I södra Frankrike är det väl inte riktigt lika årstidsbundet... Miator har inte mera värdefall än Boxstern, snarare mindre, men självklart kommer en ny bil att tappa mer i värde än en begagnad som redan tappat halva värdet. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Vad ligger försäkrings- och driftskostnader på för Speedster (Turbo?), Works Mini och Miata på ett ungefär?
För Boxster S (i mitt fall en 01:a) så går lilla servicen (var 2.000:e mil) på c:a 4-5' på Porsche Center och stora servicen (var 4.000:e mil) på ungefär 8-9'. Försäkringspremien på mig, 34 år boende i centrala Sthlm, 16 skadefria år på c:a 11'/år helförsäkrat. Vore intressant att få upp en ungefärlig jämförelse på fasta kostnader. Bensinförbrukningen varierar i mitt fall från 0,73l/mil (landsväg) -> 1,6 (stadstrafik). På bana kan man givetvis göra av med lite mer bensin, men har aldrig kommit över 1,8l/mil ens då. Är jag = ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Exakt, trimma en Boxster så kan du börja äta Carreror till frukost,middag och kvällsmat. Vem bryr sig om karossteknologi när varvtid och körgläjde räknas? Vill du sitta i baren och snacka limmade aluplåtar, sen när någon frågar vad för sorts bil du kör, säger du hellre Opel än Porsche? ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||||
Men den främsta anledningen är ändå körglädjen! Styrning, växellåda och bromsar håller världsklass och bilen har en fantastisk balans. Jag anser att Boxster S är roligare än en samtida 911 Carrera trots 48 hk handikapp (och 0,2 liter mindre cylindervolym). _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
Tro mig - det skulle jag inte ha några problem med. Är bara pinsamt att ha Porsche för att impa med. Har man en Speedster vet alla att man enbart köper den för egenskaperna! För det var väl varvtid och körgläjde som räknas o inte märket ![]() Eller gällde det bara karossteknologi? ![]() _________________ Jan Å |
||||
På hockenheim, 1:24.1-1:25.3 enligt denna lista: http://www.supercars.net/PitLane?vie Speedster turbo 1.17.1 enligt trackchallenge (ok för massa hästars övertag till speedster turbos fördel, men fan är dom SÅ snabba!?) Lite tider på rensade MX-5:or i banracingutförande, visserligen sen 2002 men.. http://www.equipebernoise.ch/rl6-hh. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11082 besök totalt |