Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Liten (läs kort) V8
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (12890 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8088



[/quote]

Rover-rovan (ha ha ha) är lätt men inte så liten. Den är ca 4cm kortare än en cheva sb.

Runt 300hk kan man komma upp i med sug om med en stor och ganska dyra delar. ~230 går med en vanlig mindre enklare.

Stenålder dock (ritad tidigt 60-tal av buick ursprungligen).[/quote]

Säg en V8a som inte är från stenåldern designmässigt =)

Har för mig att den finns i 390hkr version i ngn tvr.

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



erikjakan skrev:

Säg en V8a som inte är från stenåldern designmässigt =)

Har för mig att den finns i 390hkr version i ngn tvr.

/Erik


Låter som du bara tänker på Jänke-junk (no offence alla jänke fantaster), tänk europeiskt eller japansk så skall du se att det finns massvis.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



BMW helalu V8:or är lätta och finns på skrotar. Northstar 32v V8 har potential men är dyr, sälsynt i Europa och det är ont om trimdelar till den (i och med att den är ganska ny). Vad jag har hört är Rover V8:or skräp och inte värda att hålla på med.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



om man gör avkall på 32v delen så kan man kolla på gamla Ford 302 motorn (sitter i mustang) som är riktigt liten och lätt (för att vara en gjutjärns vinkel) . Finns massor av trim samt alublock att köpa i staterna. Har själv funderat på att bygga en sådan maskin och enligt en brevväxling med en amerikan påstod han om jag räknade rätt med pounds att han vägde en strokad 302 med alublock till 160kg. Och då skulle den vara komplett om jag förstod det hela rätt. Har tyvärr inte kvar e-mailet eller kontakten men sök lite på just den motorn så kanske du finner info.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Stopp och hallå!

Många förslag. Om jag vill köpa nytt block i alu. Vilka företag har jag då? Jag kan bara brodix och summit, finns flera som har alublock?

Ca pris - 2000 - 3000$

Begagnade block är inte lika intressant, utan det är mer nytt jag är ute efter. Jag har ju en begad V6 att ta till, men skall det nu bli en åtta så kan jag lika gärna köpa en ny fin, eller mycket fin begagnad (som ny).

Alu och 32ventiler är krav =)

Kraven är följande:

Låda + motor får ej bli längre än 1400 mm. Drivaxeln måste ut mellan 70 och 90 centimeter från motorns start. Krångligt? =)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



ska du inte köpa en för herre-jösses-pengar så är det nog bara Cadillac's Northstar som gäller ...

brodix är en tillverkare, summit är en återförsäljare ...
de gör dock bara block till "vanliga motorer", och 4v-toppar till dem kostar mer än $$$, om det ens går att få tag på ...

USA är helt efter när det gäller moderna toppar till V8, där borta är HEMI fortfarande nått fränt ...

edit: hur blir det med ram i rostfritt eg.? i min SFRo-handbok rekommenderar de inte rostfritt till motorcykelramar, men det kanske funkar bättre på bilar?
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



SteQve skrev:


Låda + motor får ej bli längre än 1400 mm. Drivaxeln måste ut mellan 70 och 90 centimeter från motorns start. Krångligt? =)


Byggde du en ram ritad för en V6 och gjorde en helomvändning o vill ha en V8?, det blir inte lätt.
Lösningar finns men dom är kanske dyrare än vad det smakar.

Mitt råd är att köpa den billigaste motor som uppfyller dina specifikationer, BMW V8:or är ett bra ex, de är lätta och är rätt billiga att inhandla.

Tänk på rasrisken, är det kul att behöva gå till banken och ta ett fett banklån pga du gjort ett nytt ventilationshål på blocket?

En tanke bara.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Äsch, bygg bilen som den är med motorn du har...jag är övertygad att du kan ha 99% lika kul med en V6:a som med en V8:a....blir det ont om kusar så kan du alltid hänga dit två beggade t3:or från en SAAB-skrot och tanka E85...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Finns ingen orsak förutom budgeten för att bygga på jänkmotor längre, så sluta med dom planerna och skaffa en modern spis.

Lite översiktlig data:
http://home.iprimus.com.au/promotive/Infiniti/Infiniti%20directory.htm . . . .

I mina ögon de regerande kungarna inom små V8:or, Skottsäkra - 800hk på orginal botten, 6 bultade överfall, oversquare så det sjunger om det osv.. Och jävligt billiga.

BMW har förvisso några helt nya motorer med helt variabla ventiltider (inga gasspjäll) som ingen testat att trimma som har potential att bli hur vassa som helst, men då kostar dom också lätt mer än 10 gånger så mycket som dessa spisar.

Dessa japsar är såpass bra att dessa V8:or inte tillåts inom många dragracingklasser i USA eftersom dom helt enklet körde dörrarna av motståndet och med vikten, paketstorleken samt varvvilligheten som dessa motorer har så är dom ypperliga även för banracers.

Länken ovan ger en översikt på 2 av motorerna i klassen, men det finns fler kombinationer, vill du veta mer så hör av dig, har tuggat mig igenom ungefär det mesta som finns ang dessa motorer.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



oftast så kan man vinna mycket på att ordna till det med svänghjul, damper, remskivor, vattenpump svänghjulskåpa och koppling mm mm, än vad man vinner i att forska i längden på motorblock. Cylindrarna sitter normalt så tätt att detta avgör längden och vill man då ha ett kortare block så blir det mindre cylinderdiametrar.
M,a,o välj ett block som det finns delar till och se det andra med längden som en arbetsuppgift.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Dan Johansson skrev:
ska du inte köpa en för herre-jösses-pengar så är det nog bara Cadillac's Northstar som gäller ...

brodix är en tillverkare, summit är en återförsäljare ...
de gör dock bara block till "vanliga motorer", och 4v-toppar till dem kostar mer än $$$, om det ens går att få tag på ...

USA är helt efter när det gäller moderna toppar till V8, där borta är HEMI fortfarande nått fränt ...

edit: hur blir det med ram i rostfritt eg.? i min SFRo-handbok rekommenderar de inte rostfritt till motorcykelramar, men det kanske funkar bättre på bilar?


Hej!

Jag har pratat mycket med min lokale SFRo man. Mitt stål klarar av ca 12% mindre än ett standardstål som SFRo rekomenderar för bilbyggen. Mina rör har ca 25% mer area än de som SFRo rekomenderar, därför har jag fått dispans att bygga bilen. Den kommer nog att hålla =)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Hmmmmrzmmm

F ER R RA R I ???



















Lancia Thema 8 / 32 finns det ju några stycken skrotat i Sverige.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
SteQve skrev:


Låda + motor får ej bli längre än 1400 mm. Drivaxeln måste ut mellan 70 och 90 centimeter från motorns start. Krångligt? =)


Byggde du en ram ritad för en V6 och gjorde en helomvändning o vill ha en V8?, det blir inte lätt.
Lösningar finns men dom är kanske dyrare än vad det smakar.

Mitt råd är att köpa den billigaste motor som uppfyller dina specifikationer, BMW V8:or är ett bra ex, de är lätta och är rätt billiga att inhandla.

Tänk på rasrisken, är det kul att behöva gå till banken och ta ett fett banklån pga du gjort ett nytt ventilationshål på blocket?

En tanke bara.


Ramen var inte ritat för någon speciell motor. Genom att titta på hur andra bilar har byggts (Gumpert, Ultima mf) så har jag byggt för att kunna ha olika motorer. Dock gjorde jag ramen lite kort för att ha i en V8 då jag var helt inne på en V6.

Den V6:a jag har från peugeoten känns som den kommer att bli dyr att ta ut mer hästar ur, allt måste specialtillverkas. Men jag vet inte vart jag skall leta efter V6:or som är avsedda för racing. Bilen Noble har ju V6 men vet inte vad det är för typ.

Jag trodde således att det inte fanns så många sexor ute med rejäl prestanda (förutom prosches). Om jag däremot kan hitta en V6:a som verkligen är avsedd för att varva mycket och leverera en hel del effekt, ja då är det ju det bästa för mig.

Men när jag sökte sådana motorer tidigare så fick jag inte så många tips om nya motorer, mest äldre (som den jag har nu).

Så kan man konvertera denna tråd till en fråga om race 6:or så blir jag ju glad =) Trodde bara att den delen av motorvärlden hade dött helt.

Brodix t.ex kunde inte hjälpa mig med någon som tillverkar alu sexor. Så då trodde jag tyvärr att det var lite kört.

Hoppas ni kan hålla två saker på gång samtidigt =)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



beepbeep skrev:
BMW helalu V8:or är lätta och finns på skrotar. Northstar 32v V8 har potential men är dyr, sälsynt i Europa och det är ont om trimdelar till den (i och med att den är ganska ny). Vad jag har hört är Rover V8:or skräp och inte värda att hålla på med.


Det finns mycket specialdelar till Northstar/Aurora, tyvärr inga delar som är lätta och billiga att få tag på. Detta tack vare att motorn använts i serier såsom ALMS, DTM och IRL. Tyvärr så går de flesta av delarna inte att användas på en original motor.

Längden på motorn beror i princip på cylinderavstånden, vilka i sin tur beror på cylinderdiametern. Cylinderavstånden på en Northstar är 102mm vill jag minnas vilket innebär att motorn blir ca. 510mm + kamtransmission och liknande.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Förvisso rätt dyra, men en av dom bättre Race 6-orna är ju NSX 6:an.

Finns hur mycket potential som helst i den motorn och är nästan full-race rakt igenom direkt från fabrik.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Cobolt skrev:
Förvisso rätt dyra, men en av dom bättre Race 6-orna är ju NSX 6:an.

Finns hur mycket potential som helst i den motorn och är nästan full-race rakt igenom direkt från fabrik.


Hm, går att köpa? Länk till mer info?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Eftersom det inte blev någon respons på mitt tidigare inlägg ang alu 8:or så kan man ju nämna att en 1UZ-FE, dvs Lexus 8:an är vad Maajola har i sin Ultima, och av goda skäl.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Cobolt skrev:
Eftersom det inte blev någon respons på mitt tidigare inlägg ang alu 8:or så kan man ju nämna att en 1UZ-FE, dvs Lexus 8:an är vad Maajola har i sin Ultima, och av goda skäl.


Tro mig....jag läser allt! =)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

SteQve skrev:
Cobolt skrev:
Förvisso rätt dyra, men en av dom bättre Race 6-orna är ju NSX 6:an.

Finns hur mycket potential som helst i den motorn och är nästan full-race rakt igenom direkt från fabrik.


Hm, går att köpa? Länk till mer info?


Priserna varierar, ringer du honda så blir du helt klart rånad..
C30A, eller C32B heter motorn sitter i honda och acura nsx samt nsx-r.

http://www.powerpro2000.com/lb_acura.htm

http://www.perfectengine.com/index.html

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



SteQve skrev:
Den V6:a jag har från peugeoten känns som den kommer att bli dyr att ta ut mer hästar ur, allt måste specialtillverkas. Men jag vet inte vart jag skall leta efter V6:or som är avsedda för racing. Bilen Noble har ju V6 men vet inte vad det är för typ.

Verkar som om Ford Duratec V6 (har en som står och väntar) inte är helt impopulär att bygga på, och det är också en sådan på 2.5 liter med turbo som sitter i Noble, om jag inte minns fel. De finns i en del olika bilar i 2.5- och 3-litersvarianter, med lite olika insug och annat (vanligt att man sätter 3-litrarens insug mm på 2.5:an), och det går att få färdigtrimmad motor eller komplett motor + låda från minst ett företag iaf. Finns både turbo- och kompressorkit, men det är mest anpassat till Ford Cougar och Mondeo/Countour.

2.5-litraren kan man tydligen få ca 250 hästar ur ganska lätt, och vill man ladda så går det att ta ut ca 300 hästar med bara laddning + lämpligt sprut; ska inte behövas några större ombyggnationer. (Duratec-"systemet" är dimensionerat för 100 hästar/liter, så det bör allt hålla för utan problem.) Betydligt mer ska man kunna ta ut, men då börjar det (som vanligt) kosta lite...

Vad beträffar varvtal; vet inte vad som gäller för "normala" effekter, men vevaxeln ger tydligen upp vid ca 1200 hästar om man varvar mer än 8500 rpm. (Motorn varvar strax under 7000 som standard. Chip brukar alltid öka till runt 7300.)


Update: Lite Duratec-länkar jag samlat på mig...

http://www.duratecperformance.co.uk/forums/ubbthreads.php
http://www.spmotorsports.com/
http://www.customcougars.com/performance/engineaccessories.htm
http://www.ctamotorsports.com/contour_parts/contourexhaust.htm (Mest Contour-avgas - men de har lite trevliga ljud. )
http://www.powertorque.co.uk/index.htm (http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=9903)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Cobolt skrev:
SteQve skrev:
Cobolt skrev:
Förvisso rätt dyra, men en av dom bättre Race 6-orna är ju NSX 6:an.

Finns hur mycket potential som helst i den motorn och är nästan full-race rakt igenom direkt från fabrik.


Hm, går att köpa? Länk till mer info?


Priserna varierar, ringer du honda så blir du helt klart rånad..
C30B, eller C32B heter motorn sitter i honda och acura nsx samt nsx-r.

http://www.powerpro2000.com/lb_acura.htm

http://www.perfectengine.com/index.html


Jag har kontktat min gode vän Klaus på speedworks. Han har koll på hondamotorer. Har bett honom kolla upp lite priser och annan info.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Skruva banåkabil
Liten (läs kort) V8
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (12890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande