Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1496 besök totalt |
Det behöver inte kosta något. Hitta första och bästa fartgupp och kör över det i en rimlig fart. Även på bilar med mycket hårda fjädrar är beteendet över ett fartgupp rätt avslöjande för stötdämparnas kondition.
om dämparna fram är dåliga så känns det som om bilen åker en bra bit in över guppet innan något sker, sen studsar den upp. Är bakdämparna dåliga så känns det lite som om bakänden faller ihop efter guppet. Detta är givetvis ett mycket trubbigt verktyg, men det ger en bra indikation på om dämparna bör bytas. _________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
||
Peters metod är ju ett bra utgångsläge men det förutsätter ju att man har grejorna monterade och att bilen är körbar, inte alltid dom 2 sakerna sammanfaller
![]() ngt företag som sysslar med väghållning borde ju kunna testa dina dämpare men då börjar det ju kosta misstänker jag...svår nöt det här ![]() _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
Dämparna sitter som sagt i mitt slaktobjekt, icke körbar ...
Vid "gunga-ner-med-kroppsvikt"-testet så verkar de ok, men jag vill ha kvitto på det om jag ska sälja grejjerna ... Dessutom såg jag nu att jag postat i fel tråd ![]() Nåja, jag kanske kommer undan med det ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
Den var bra! Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Stötdämparverkstan som ligger vid bjurholmsplan i Stockholm testar (i någon typ av provmaskin) stötdämpare. Jag vet dock inte om de gör detta med andra än Koni eller vad det kostar.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Re: Funktionstesta stötdämpare, hur, var?
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lite dyrt men det nämde du inget om ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1496 besök totalt |