Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Budget för ERF-team
4357 besök totalt
johanca
Sundsvall
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Budget för ERF-team

HAllå
Vi är ett gäng som funderar på att starta ett ERF-Team. Jag Sitter nu och räknar lite på budget osv, tyvärr har jag lite problem med att hitta alla fasta kostnader som finns, Licennsavgifter, startavgifter osv. Skulle även vara tacksam för erfarenheter om hur mycket slitdelar man gör av med, självklart vet jag att det varierer beroende på satsning och vad man har för material men en grov uppskattning kanske?
Är det någopn som har en kalkyl att dela med sig av så att man kan få en hyfsad uppskattning om omkostnader? däck, bränsle, bromsar, mm, mm.,..

Vi tänkte satsa på en driftsäker bil som vi lätt kan hitta billiga delar till, kanske en lätt trimmad golf gti eller liknande snarare än en som presterar de bästa varvtiderna på banan, en som håller nere våra driftkostnader och mektiden till fömån för körtid, vi har allihop sambos att ägna nån dag i veckan till.

Får vi sedan blodad tand så blir det snabbar ekipage i framtiden...

mvh.
Johan

Gislaved
Här sen Dec 2004

Kul med flera nya raceteam. thumbs up

Jag vet inte hur mycket budgeten i ERF bör ligga på så den frågan får någon annan svara på
Men bilen kan jag tipsa om Volvo S40 från S40 challenge, går att hitta billigt och dessa bilar är driftsäkra och mekvänliga. Då hinner ni med sambos och annat

Delar går att hitta och kunskap till bilarna finns det gott om.

Lycka till

Mvh
Toni Ahlqvist

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Det beror väl rätt mycket på ambitionsnivå. Dom rejs jag kört har försökt att hålla kostnaderna ganska låga och detta är mina erfarenheter:

Ett race kostar ca 10.000 kr och uppåt för däck, bensin och startavgifter. Sen tillkommer ju dragbilsbensin, boende, mat och smått. Så runt 12.000-13.000 i drift (om man inte kör sönder något) för ett rejs. En bil kan man kanske få loss för 25.000 kr och uppåt, men man sparar nog en del arbete på att köpa en bil i bra skick.
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004

Alternativ tips. (eller mindre kostnader=mera gladracing)

Den serie vi kör i är ett mycket prisvärt alternativ, speciellt om man kör första året med nytt team, det brukar vara mycket motgångar första året.
Serien heter HT2 (www.ht2.nu) och vi samkör med BMC-motorsport varför startfälten blir stora och kostnaderna låga. Andra saker som begränsar kostnaderna är enhetsdäck och bensinbegränsning.
Det låter kanske tråkigt med bränslebegr. men väljer man rätt bil så är detta inga problem. Våra varvtider är väl att jämföra med bakre halvan i ERF men racingen är minst lika underhållande för oss.

500:- serieavgift (engångs)
2000:- startavgift
1500:- bensin (4tim race+träning)
två omgångar däck per säsong, ca 5000:-

Vi kör nu fjärde säsongen med standardmotor som ännu inte varit öppnad (leder serien nu)
Mvh
Stig / Wohlén-Racing

Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Stig Svensson skrev:

500:- serieavgift (engångs)
2000:- startavgift
1500:- bensin (4tim race+träning)
två omgångar däck per säsong, ca 5000:-

Motsvarande kostnader för ERF:
500 kr serieavgift (engångs)
3000 kr startavgift
Sedan kör vi ju 6 timmar så det går väl åt 50% mer bensin men man får naturligtvis köra mer...
Vi brukar göra av med två tankar under race (120 liter) + 20 liter för träningen.
Så kostnaden per timme racing skiljer sig nog inte så mkt mellan de två serierna.
Beror naturligtvis väldigt mkt på vilken bil man kör och hur mkt man satsar.

Övriga kostnader varierar mycket beroende på beroende på bl.a om ni kan köra standarddelar, hållbarhet, sponsoravtal och om ni t.ex har tillgång till transport...
Däck kan man t.ex byta efter varje race eller köra en hel säsong på samma uppsättning beroende på val av märke och bil.
Licenavgiften ligger på dryga 600 kr/år.
Vagnsboken kostar väl ca 2000 kr första gången och sedan ca 600 kr per år.

Som Toni ( ) skrev så kan ju en S40 vara ett ganska bra val, om ni nu kan tänka er felhjulsdrift...
Många standarddelar och mkt hållbar.
Går dessutom att få bra resultat då vi slutade femma i senaste ERF racet! thumbs up
Vi byter motor- och växellådsolja efter varje race, frambelägg efter varje race då de är halvslitna.
Bakbeläggen räcker oftast två race.

Ni är naturligtvis välkomna att besöka oss för att få mer tips och titta på hur vi har lagt upp teamet.

Mvh Thomas

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

TPR skrev:
Däck kan man t.ex byta efter varje race eller köra en hel säsong på samma uppsättning beroende på val av märke och bil.

Vad är det för däck som håller en hel säsong?
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Falken Azenis, om man har en välbalanserad bil med rätt inställningar.
Vi har klarat oss på 4 nya däck när vi körde 240 och gjorde av med 4 st nya och 2 begagnade förra året med S40:n. thumbs up
Men visst är det skillnad i grepp om man använder riktiga R-däck...
Största skillnaden är att Falken tappar en hel del grepp under loppet.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Vi tänkte satsa på en driftsäker bil som vi lätt kan hitta billiga delar till, kanske en lätt trimmad golf gti eller liknande snarare än en som presterar de bästa varvtiderna på banan, en som håller nere våra driftkostnader och mektiden till fömån för körtid, vi har allihop sambos att ägna nån dag i veckan till.

En Volvo 240 kanske inte verkar så kul men har mycket potential och är framförallt stryktålig.

I början av er karriär är det bra om bilen inte är mycket ombyggd. En ex - VOC bil raceklar för 35000 är inga problem att köpa och för hälften av en priset för en S40 får ni en kanonbil. Å andra sidan kanske ni har lättare med spons mm i en S40....

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Kristoffer R skrev:
En Volvo 240 kanske inte verkar så kul men har mycket potential och är framförallt stryktålig.

och som en av en händelse så har vi ju en sådan till salu...
Den är dock relativt mycket ombyggd och lättad.
Säljes billigt med många reservdelar men troligen utan motor.

/Thomas

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
johanca
Sundsvall
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Hej igen
Tack för alla svar!

(har jobbat på caran så den "240:in" har jag faktiskt sett och även mekat med! var dock med endast 1 mekkväll, hade för mycket annat på gång på den tiden.. våren 2002)

Ska se över mina kalkyler nu när jag fått lite bättre perspektiv, bilvalet beror ju i stor del på hur våran huvudsponsor satsar...

Mvh Johan

Gislaved
Här sen Dec 2004

Spons är nog lika svårt att lyckas med en 240 som en S40 men priset på bilarna skiljer inte så våldsamt mycket men S40 tror jag har lite mer driftsäkerhet än 240 å andra sidan finns det gott om delar till 240 samt rätthjulsdrift som Thomas säger

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

johanca skrev:
(har jobbat på caran så den "240:in" har jag faktiskt sett och även mekat med! var dock med endast 1 mekkväll, hade för mycket annat på gång på den tiden.. våren 2002)

Det borde jag med andra ord komma ihåg......
Väldigt mycket har dock hänt i teamet sedan dess.

Kul att du inte har givit upp tanken på racing! thumbs up

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
johanca
Sundsvall
Här sen Maj 2005

Trådstartare
TPR skrev:
johanca skrev:

Det borde jag med andra ord komma ihåg......
Väldigt mycket har dock hänt i teamet sedan dess.

Kul att du inte har givit upp tanken på racing! thumbs up

var i garaget i gårda, tror inte du var med den kvällen... (såg dig i gläntan igår med.... haha)

Gislaved
Här sen Dec 2003

TPR skrev:

Vi byter motor- och växellådsolja efter varje race, frambelägg efter varje race då de är halvslitna.
Bakbeläggen räcker oftast två race.

Ni är naturligtvis välkomna att besöka oss för att få mer tips och titta på hur vi har lagt upp teamet.

Mvh Thomas

Tjenare

Vad kör ni med för sorts bromsbelägg? Biltema, orginal, eller riktiga rejsingsaker?

Har ni fått fram några siffror på vad det har kostat förra säsongen?

Mvh Öberg

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Öberg Blyfot skrev:

Tjenare

Vad kör ni med för sorts bromsbelägg? Biltema, orginal, eller riktiga rejsingsaker?

Har ni fått fram några siffror på vad det har kostat förra säsongen?

Mvh Öberg

Vi har testat flera olika alternativ bl.a Ferrodo DS2500 (finns inte DS3000 till våra ok) men använder nu belägg av "original" kvalitet.
Dock ej Volvo original som sliter mycket på skivan och håller knappt 6 timmar.
Bromsverkan är helt ok (ingen märkbar skillnad mot DS2500), slitaget är lagom för 6 timmar och priset är rätt (bra rabatt...).

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Allmänt banåkaforum
Budget för ERF-team
4357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande