Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Eftergymnasial fordonsutbildning
1, 2, 3   >>
7177 besök totalt
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Nu har jag gått runt funderat på vad sjutton jag ska göra efter gymnasiet i nära två år, och i vår så ska jag söka till diverse högskolor. Frågan är: Vart ska man ta vägen om man vill jobba med bilar på hög nivå nån gång i framtiden? Maskiningenjör kanske? Vilken inriktning isf? Finns det nåt alternativ till Bilsystemingenjörsprogrammet i Luleå som ligger i mellan- eller södra Sverige? Hur gott om jobb finns det inom branchen?

Tack på förhand.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Du har farkostteknik på KTH
Sen även alla maskinteknik programmen runt om i sverige.

Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

http://www.bilproffs.se/ kanske rätar ut några frågetecken?

Älska varje varv!
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Vet inte hur många år du vill studera. Finns en enklare tvåårig utbildning på Nackademien inom bilelektronik som iaf jag tycker verkar skoj och dessutom lär arbete finnas i massor

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Turbo² skrev:
Du har farkostteknik på KTH
Sen även alla maskinteknik programmen runt om i sverige.

Det där är ganska exakt vad jag har letat efter! Civilingenjör dessutom! thumbs up Det vore inte dumt. Vet du om det är tajt med platser?

dstr skrev:

Har kollat lite grann. Men är inte detta en gymnasieutbildning?

Jonas Jonsson skrev:
Vet inte hur många år du vill studera. Finns en enklare tvåårig utbildning på Nackademien inom bilelektronik som iaf jag tycker verkar skoj och dessutom lär arbete finnas i massor

om det är en civilingenjörsutbildning så kan jag tänka mig 4 år eller mer. Om det däremot bara leder mot en magisterexamen (eller vad heter det?) så är det kanske inte fullt så intressant.

Kraniel skrev:
Mer i samma fråga: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17586

Länken funkar inte.
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Civ Ing Farkost är på 4,5 år. Det är 120 platser och 284 pers sökte det som första hands val i år. Man var tvungen att ha minst 17,4 i betygssnitt för att komma in.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Lundin skrev:
Civ Ing Farkost är på 4,5 år. Det är 120 platser och 284 pers sökte det som första hands val i år. Man var tvungen att ha minst 17,4 i betygssnitt för att komma in.

Hur såg intagningen på högskoleprovet ut?
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003

Alexi Törnqvist skrev:
Lundin skrev:

här finns listan:
http://www.vhs.se/upload/antagning/statistik/HT2005_Urval1_Hogskola.pdf

Edit:
antal antagna 120
BG 17,25 antal 69
HP 1,3 antal 17
HA 1,3 antal 17

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Erik Norberg skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Lundin skrev:

här finns listan:
http://www.vhs.se/upload/antagning/statistik/HT2005_Urval1_Hogskola.pdf

Edit:
antal antagna 120
BG 17,25 antal 69
HP 1,3 antal 17
HA 1,3 antal 17

Tack!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

vanMould skrev:

dstr skrev:

Jag gissade att det kanske fanns lite mer än bara gymnasienivå där. Jag kan höra mig för lite här på jobbet, eftersom vi har samarbeten med bla MAF.

Älska varje varv!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

hoppas verkligen jag är en av dom där 17, sökte farkostteknik för hösten nu, seeeeeeegt om jag inte kommmer in.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Trådstartare
dstr skrev:
vanMould skrev:

dstr skrev:

Jag gissade att det kanske fanns lite mer än bara gymnasienivå där. Jag kan höra mig för lite här på jobbet, eftersom vi har samarbeten med bla MAF.

Jag tror inte det behövs. Nu siktar jag på Farkostingenjörsprogrammet på KTH. Funkar inte det så kanske jag blir ljudingenjöristället...

Hur är det med dom där poängen? 10 för G, 15 för VG och 20 för MVG?
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

vanMould skrev:
dstr skrev:
vanMould skrev:

dstr skrev:

Jag tror inte det behövs. Nu siktar jag på Farkostingenjörsprogrammet på KTH. Funkar inte det så kanske jag blir ljudingenjöristället...

Det stämmer precis med poängen för betygen! Sedan multiplicerar du ju betygets poäng med var kursen är värd (50, 100 eller 150 poäng) och dividerar summan av alla kurser med totalt antal lästa poäng, vilket brukar vara minst 2500.

Jag har faktsikt också sökt in till Farkost på KTH, antagningspapprena kommer snart va? Hoppas att man kommer in, men jag har väl det ganska lätt med tanke på ett högt medel, men det pirrar bra i magen ändå ju ...

MVH / Alexander Eklöw

Mölndal
Här sen Feb 2004

Fick med senaste Automobil numret med en liten tidning om Porsche Carrera Cup. På tredje sista sidan kan man läsa om en utbildning som heter Bilsystemteknink på gymnasienivå. Och Bilsystemingenjör på högskolenivå. Mer info på www.arjeplog.se eller skicka frågor till anne.aberg@arvidsjaur.se .

Finns ju en hel del bilmärken som åker dit för att testa kommande bilar...man kan nog få ett väldigt spännande jobb efter avslutad utbildning!

Hade vart kul att söka själv, kanske gör man det om några år...skulder nu...eeek

Arboga
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Alex Eklöw skrev:
vanMould skrev:

Det stämmer precis med poängen för betygen! Sedan multiplicerar du ju betygets poäng med var kursen är värd (50, 100 eller 150 poäng) och dividerar summan av alla kurser med totalt antal lästa poäng, vilket brukar vara minst 2500.

Jag har faktsikt också sökt in till Farkost på KTH, antagningspapprena kommer snart va? Hoppas att man kommer in, men jag har väl det ganska lätt med tanke på ett högt medel, men det pirrar bra i magen ändå ju ...

MVH / Alexander Eklöw

Jaha, jag tog bara summan av poängen delat med antalet kurser. (räknar om) Drygt 14 i snitt. Hoppsan...
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

vanMould skrev:
Alex Eklöw skrev:
vanMould skrev:

MVH / Alexander Eklöw

Jaha, jag tog bara summan av poängen delat med antalet kurser. (räknar om) Drygt 14 i snitt. Hoppsan...

mm, därför gör man högskoleprovet och hoppas att det räcker..

Alex, enligt vhs ska antagningsbeskedet komma 13-18 juli, så snart kommer det, är galet pirrig då jag ligger på gränsen..

Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004

Cédric skrev:

mm, därför gör man högskoleprovet och hoppas att det räcker..

Alex, enligt vhs ska antagningsbeskedet komma 13-18 juli, så snart kommer det, är galet pirrig då jag ligger på gränsen..

Vad för poäng behöver man på högskoleprovet i så fall? /Bo

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

dyngbäver..kom inte in, men fick reservplats 2, hoppas verkligen det går ändå.....

1.3 va intagningen i år, 1.1 förra året och 1.0 förrförra, skaplig höjning...

Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Cédric skrev:
dyngbäver..kom inte in, men fick reservplats 2, hoppas verkligen det går ändå.....

Matten ska väl vara ganska tuff på högskolenivå så det kanske är en eller två som ballar ur. Lycka till!
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Cédric skrev:

Andra reserv så kommer du nästan garanterat in, jag kom in på farkost 98 och var femtionde reserv. Det är många som försvinner i första rundan.

/ P

1, 2, 3   >>
7177 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande