Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1752 besök totalt |
Banköring: vad är viktigt?
Vi i styrelsen för BMW Sport Club arbetar idéellt för att vi (samtliga medlemmar) ska kunna komma till olika banor runt om i Sverige. Förutsättningarna för dessa evenemang har förändrats avsevärt på senare år vilket jag ska försöka presentera här. 1. Banhyrorna har gått upp till i många fall dubbla priserna och där över. Om vi ska hyra PA anläggning, riktig bärgare osv ökar kostnaderna ännu mer! Till i år har vi höjt träffavgiften med 100 kr / träff för medlemmar och 200 kr för samtliga träffar för Aktiva medlemmar. 2. Vi har fått ett reglement att följa vilket ej behövdes tidigare, vi måste utbilda PR-Licens förare separat vilket ej behövdes tidigare. I och med relementet har vi fått många övriga säkerhets detaljer som ska finnas, detta kräver resurser och pengar. 3 Vi har även fått fler medlemmar vilket givetvis ger ökade intäckter men samtidigt ökade karav på evenemangen. 4 Det är vi i styrelsen som är ansvariga för vad som händer på och kring banan. Därför är vi tjatiga med att det inte får vara åskådare i maskindepån, körningen måste ske städat och utan race inslag osv. Genom att vara med i SBF är vi som arrangör försäkrade, men det ställer också krav på oss och hela arrangemanget. Jag känner själv att arbetsbördan är stor på träffarna, när man kommer ut i bilen och får köra några varv hinner man inte njuta för man är uppe i varv för man har arbetsuppgifter att sköta. En av de största bitarna är att få medlemmar att ta ett flaggvakts pass, få ut dessa på banan i rimlig tid och sedan skak fram ett nytt gäng som ska ut... För det mesta tror jag att våra arr. verkar välplanerade och flyter på bra, det är kanske bara vi som "arbetar" med det som känner att det blir lite förvirrat ibland ![]() Flaggvakter, vi måstes ha dom och alla ska stå! Men vi kan köpa oss fria från det men kostnaden ryms inte i dagens träffavgift (på Gelleråsen hade det blivit ca 300 kr per deltagande gatbil). Denna kostnadsökning tror jag inte att någon är intresserad av. Tänk om vi tillsammans med andra bilklubbar här på rejsa kunde göra en "flaggvaktspool" Ex: om Opel SC har träff så skickar vi BMWSC och kanske Audi Club Sport ett gäng flaggvakter som kan stå hela dagen mot lite käk och dricka. När vi har träff så skickar Opel SC med sammarbetsklubbar flaggvakter till vårt evenemang. På detta sättet skulle vi kunna kapa enorma kostnader och få mer körtid. Dessutom får vi erfarna funktionärer i samtliga klubbar som medverkar. Vad kan vi förbättra, vad gör vi idag som vi kanske kunde spara in på, hur ser baträffarna ut om några år och vad får det kosta???? _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
En så enkel sak som att man ropar ut i en megafon när flaggvakterna samlas för att åka ut på sitt pass kan säkert kapa 5-10 minuter per flaggvaktspass. Man kan kanske tycka att folk skall kunna hålla reda på plats och tid men verkligheten är inte på det sättet. Dessutom är det inte så lätt att veta var samlingsplatsen är på en racerbana man aldrig varit på tidigare, men står någon och ropar går det betydligt lättare. Dessutom skall samlingsplatsen vara centralt placerad så att det är nära för flaggvakterna och inte för den som kör ut dem.
/Johan B ![]() _________________ Johan B |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1752 besök totalt |