Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7294 besök totalt |
Ehh... Är du allvarlig nu?!? Du kan ju inte mena att en Flexifuel herrgårdsvagn är jämförbar med en RS?!? Visst, en standard Focus har förhållandevis bra väghållning redan från början, men det är enormt stor skillnad mellan en RS och en standard Focus... Ford Focus RS: - Samma spårvidd som 2001 års WRC bil (asfalts versionen), dvs. 65 mm bredare än en standard Focus - Hjulupphängning fram: McPherson fjäderben med modifierade undre länkarmar, samt Sachs racingdämpare - Hjulupphängning bak: Multilänkaxel med Sachs racingdämpare - ATB racingdifferential från Quaife - En unik version av Michelin Pilot Sport (225/40 R18) Tekniskt sett så är det stor skillnad mellan dessa bilar... Är du verkligen säker på att det är en RS du provkört? ![]()
Efter att ha följt utvecklingsarbetet av RS:en från början, så skulle jag vilja påstå att det är en av de "standard" bilar som haft närmast koppling till racingvärlden under sin utveckling...
Men som sagt... Jag har definitivt inget emot Honda, snarare tvärt om. Jag har varit på ett antal banträffar tillsammans med HPC, så jag har sett vad de går för och det är imponerande. ![]() /Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||||||
|
||||||
Jag tackar för synpunkter och svar, speciellt till dig Per-Anders! Dina synpunkter verkar stämma
ganska överens med den uppfattning jag fått om RS:en genom det jag läst i biltidningar. Betyder väl i och för sig inte så mkt i slutändan eftersom det är ens egna preferenser som avgör, men eftersom jag tycker att det vore kul med en hårt satt, direktstyrd och kurvvillig bil som även funkar som bruksbil så pekar ju en del mot att RS:en är just det! P.S Kanske inte säger så extremt mycket men de använde faktiskt en Focus RS som "pace car" under förra årets VLN-säsong på Nürburgring ![]() ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7294 besök totalt |