Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-07-14 LÅNGA Sturup Raceway Torsdag 14/7 kl 17-20
<<   1, 2, 3   >>
11054 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Joakim Winkler skrev:
Det vore intressant att höra lite åsikter om hur nya Sturup är jämfört med tidigare. Känns det som en helt annan bana nu?
Sen vore det ju kul att se lite spårvalsdiskussioner i det nya området samt övergången från det in till och med gamla högfartsböjen. Hur funkar det t.ex. med inbromsningar där?

Sturup har blivit den tekniskt absolut svåraste och mest krävande banan jag någonsin kört.
Svårt att hitta rätt spår och svårt att ligga på fullt även i rätt spår.

Övergången från gamla till nya och från nya till gamla hör till de svårare partierna.

Varvtiderna ligger ungefär som för motsvarande bil på knutstorp.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Tack alla! Kuligt värre.
Mina 25 bilder
Kamerabatteriet tog slut så det blev bara bilder i början.

Flaggposttaxin

Blandade bilmärken

Alfa med öppen tanklucka

Elise

Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004

Riktigt fina bilder..kanon

Mvh

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
JohanSalo
Lund
Här sen Jun 2005

Tack för en kanon kul kväll.
Med mycket körning, grillning o eftersnack.

Trevligt att det var många som tog foto.

//Johan

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Jag har funderat igenom körningen lite, och här är mina intryck för varje kurva:

1'a kurvan: knepig ingång; det kändes som att det fanns många spår in och att det var trailbraking som gällde, speciellt med min gravt understyrda 944. Jag hade svårt att få flyt i ingången om jag växlade ner till 2'an samtidigt med trailbraking, så ibland blev det 3'an genom hela svängen för att koncentrera sej på att bromsa utan att fippla med tå-häl-mellangas. Utgången var det fullgas med plågsam understyrning och ganska sent apex. Denna svängen tar död på höger framdäck! Speciellt om man plogar som jag gjorde ..

2. Här kunde man köra snabbt! Mycket snabbare än jag vågade! Jag duttade lite på bromsen precis under turn-in, igen för att bota understyrning och slänga ut baken lite. Hårig sväng att åka riktigt fort i, man kan nog strunta i att bromsa innan, men då har man inte dendär metern eller två marginal på utgången som man gärna vill ha med så liten sanfålla, så hög fart och så arg armco.

3. Efter att bilen lättat rejält över krönet så kommer gamla högfartsvänstern. Jag bromsade sent och hade sent apex för att få fart på fläkten upp för backen. Min bil är dåligt växlad för denna svängen, så det gick seeeeegt upp för backen.

4. BMW-kurvan (eller "krilles regnkurva" som den heter i våra kretsar ). Broms/nerväxling, lite sväng och sedan broms igen följt av plågsam understyrning, fick inte alls in bilen så utgången till gamla startrakan blev kass. Känns dock som jag kunde koncentrerat mej mer på att få till detta partiet. Bakläxa på det till nästa gång!

5. Dammkurvan. Turn-in ok, sedan understyrningsfest ändra tills jag nått runt 4.500 varv fullgas i tvåan, då fick jag känna bilen i balans under en väldigt kort period av lycka! Kurvans layout är inte ändrad nämnvärt tyckte jag.

6. Hårnålen (den enda som finns kvar på banan!) Lite öppnare än innan, höjdskillnaden märks inte så markant längre. Understyrningsfestens klimax!

7. En nästan 180-graders dubbelsväng som tar en in på nya banan. Denna kurvan blev jag inte riktigt klok på. Jag behövde inte bromsa innan, jag provade två taktiker: 1. tidigt apex/gaspådrag, så man driftade ut långt till vänster med fullgas innan man fick in bilen till andra apex, som blev mycket sent 2. senare apex i första böjen och tightare runt andra delen. Tror att den första var snabbare, för inbromsningarna till kurva 1 blev hårigare då ..

Hade jag fått dreva om lådan så hade jag sänkt trean lite så den passar kurva 1 (så man slipper använda 2'an) och kurva 3 bättre.

Nån som har kommentarer eller tips? Speciellt på kurva 7.
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Bygger vidare på intrycken, tänk på att jag har drivningen i fel ände (iaf om man går efter fördelningen på detta bankalas)...
Rätt eller fel körstil/teknik? Ingen aning...

1:an - Här bromsade jag sent, kanske för sent mot slutet av kvällen. Enda svängen där Sciroccon överstyr (med viss hjälp) in i kurvan. Ärligt talat så har jag redan glömt om jag växlar ner till 2:an, tror inte det iaf.

2:an - Fullt ös var fullt möjligt med min bil och trots det så levde högerfoten ett eget liv och släppte efter en 10-dels sekund . Flyttade turn-in tidigare och tidigare men lyckades aldrig riktigt pricka curbsen, men det löser sig nog om jag bara kan få pli på foten bilen styr in bättre med gas än utan.

3:an - oj, oj... Krönet är ju hur skönt som helst... Sen på bromsen lite och här lyckades jag få till det några gånger iaf och då med innerhjulet nästan i gruset på insidan av curbsen. Här gäller det väl bara att inte driva ut för långt så man hinner tillbaka till innerkanten över nästa lilla krön. 3:ans växel.

4:an - Denna har jag åkt igenom med hjärtat i halsgropen både med Rikard Ahlin och Christian Merheim så denna tror jag att jag har koll på. Dock så får jag inget bra driv ut ur denna, antar att en diffbroms skulle vara till viss hjälp... Här har jag bara ett kort tillägg till Dan's "Broms/nerväxling, lite sväng och sedan broms igen" vill jag ha till broms-sväng-GAS-broms/nedväxing-sväng men det är säkert så det är menat... 3:ans växel in, 2:an ut.

5:an - Som Dan skriver... Inget nytt under solen... 2:ans växel

6:an - Även om den är öppnare nu än tidigare så kändes den klart långsammare . 2:ans växel

7:an - ÅÅÅ nej! Känns som jag provat allt och inget kändes rätt. En till som behöver hjälp... 2:ans växel

Till nästa gång ska jag försöka ha en extra stol så någon kan åka med och tillrättavisa mig...

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Jag har funderat lite och kommer fram till följande:

1. Verkar som det funkar att ligga högt ganska länge och ta sent apex, blir flackare linje

2. Vill också dutta på bromsen lite trots att jag känner att det troligen inte behövs, hjälper mig dock att kunna ligga kvar på trean. Precis innan jag bromsar lätt har jag fullt ut på trean, nästan varvstopp.

3. Krönet försökte jag ta på fullgas mot slutet för att sen stå på bromsarna och vika vänster ganska hårt, trean även här. känns lite motigt att gå fullt över ett skymt krön, man vet ju aldrig om Sköld har parkerat sin 323 MSE där eller någon annanstans

4.Kommer in ganska rakt på trean, bromsar och hade problem med att jag låste upp höger fram, ner i tvåan-mer gas-broms och genom vänstern uppväxling till trean

5. ner i tvåan och försöka balansera med gasen mellan över och understyning genom dammkurvan

6.långt ut till höger och mjukt på gas genom hårnålen för att undvika understyrning

7.knepig kurva, funkade nog bäst med tidig ingång i kurvans första del, jag siktar på borsten som står upp till höger. tar denna på tvåan och måste växla upp mitt i kurvan, kan funka bra om man känner att man kan lita på bilens balans

Hade problem med greppet i början, känns nästan som om jag skulle vilja ha bredare däck på bilen. Har 205'or idag så 225 blir nästa steg, behöver också mängder med camber fram...
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005

Fler bilder från Sturup..

Då ska vi se om jag lyckas lägga in ett par bilder från Sturup.

Tuff turbo Opel

Alfa, Porsche, Porsche, Opel i depå

Hoppas det blir fler körningar under säsongen, jag vill gärna vara med och KÖRA nästa gång!

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Ja, där ser man, inte så konstigt att mina däck tar i skärmkanterna när jag svänger (märktes särskilt i dammkurvan) - den är lite väl låg... men det ska jag bota!

bert1
Malmö
Här sen Feb 2005

Tack Habbe för en enormt kul och lyckad kväll!!!!
enormt roligt var det också med körning på nya banan och alllt.

Alla tummar upp för ett grymt arr

Furulund
Här sen Jul 2004

Har lagt upp lite bilder nu.

http://www.rivig.net/photogallery/listpics.asp?dir=Car+Related%5CSturup+raceway%5Csturup+juli
Tror det kan finnas något kul till alla där.. hoppas jag. Ska försöka gå igenom film materialet som jag har också.. så fort jag får tid.

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005

vilka bilder verkligen BRA!!!
Skönt att nån har koll och tar med kamera har glömt ett par gånger nu

Malmö
Här sen Aug 2004

Tackar för en lyckad kväll som var perfekt organiserat thumbs up

Man fick ju grymt blodad tand,så man har ju lite o göra innan man försöker igen
Skönt att folk inte blev helt tosiga när man körde o bilen inte ville riktigt som jag

Återkommer nästa år om det e ok

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

wiking72 skrev:
Tackar för en lyckad kväll som var perfekt organiserat thumbs up

Man fick ju grymt blodad tand,så man har ju lite o göra innan man försöker igen
Skönt att folk inte blev helt tosiga när man körde o bilen inte ville riktigt som jag

Återkommer nästa år om det e ok

Tjenare!

Det var kul att träffa dig och att se din supercoola bil i verkligheten..

Nästa år? Det blir nog tidigare än så

MVH

Krille

Citera
7up
Malmö
Här sen Apr 2004

mbn skrev:
Joakim Winkler skrev:
Det vore intressant att höra lite åsikter om hur nya Sturup är jämfört med tidigare. Känns det som en helt annan bana nu?
Sen vore det ju kul att se lite spårvalsdiskussioner i det nya området samt övergången från det in till och med gamla högfartsböjen. Hur funkar det t.ex. med inbromsningar där?

Jag körde på Sturup då och då för en del år sedan... tyckte jag hade hyfsad koll på den gamla banan, men jag upplevde den nya som nästan helt ny? De förändringar de gjort på gamla delen plus det helt nya gjorde, för min del, att man fick lägga gamla meriter på hyllan... så kände jag.

Finns det inte en banskiss med spårval i en annan tråd?

Bra arr. Och trevligt! Sällan har en partajbarngrillkorv smakat så gott
Kul men nya och gamla bekantskaper

Hade jag mötets äldsta bil (1972)?

(Måste montera sj-fjädrarna (som ligger i källaren och väntar), R-däcken (i samma källare), och framför allt en sittastillstol (nu hänger jag i träratten så det knakar i fogarna )

Min gröna Porsche är också från 1972!

// Henrik

Helt hemmabyggd super7 (7up)
Porsche 911T (modifierad) -72
Porsche 993 4S -97
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005

7-up måste säga att det var en fröjd att ligga bakom dig
Sedan ska vi inte bråka om åldern på våra bilar

Malmö
Här sen Maj 2003

1:an) Börjes kurva (velodrom) Kurvan efter depårakan.
Jag går in i kurvan utifrån högerkanten vid muren (så nära muren man känner för). Broms innan kurvan precis innan startljusen.
Man går rätt snabbt in till ca mitten av asfalten (innan man är i höjd med depåutfarten). Ligger kvar där och drar sakta bilen ner mot kurbsen på inerkanten. Tar man för tidig apex hamnar man utanför banan (gör inte det) så lite senare är bättre(säkrare) och då kan man gasa sig ut till rätt spår. (varning man ser inte var banan slutar när man är nere vid apex så det är lätt att missa och åka av)
Förslag til namnbyte för denna kurva - Undertstyrningsfesten

2:an) skall tas med mycket tidigt apex. Jag duttar lite på bromsen, tveksamt om det behövs om man är racerförare och inte bryr sig om bilen hamnar i räcket vid utgången. Ingångshastighet(före broms) ca 150-160 km/h, kurvhastighet ca 130-140 km/h. Driftar ut på utgången under gas så man hamnar ute vid högerkanten precis uppe på krönet. Om man inte kör på gränsen hela vägen ut så kör man "egentligen" för långsamt och då skall man ta ett tidigare turn-in, jag satsade på att börja svänga in när högra delen av skylten(den längst till höger) med "sturupraceway" var i linje med curbsen vid apex. Man måste styra in mjukt annars kommer baken.

3:an) Broms EFTER man passerat krönet. Se till att ligga på högerkanten, tvära över curbsen vid apex. akta dig för att komma utanför kanten på högersidan med hjulen (där finns inga curbs så där lär man åka av så det stänker). Fortsätt hålla kurvan i en båge över krönet så man hamnar längst till vänster på banan efter krönet. Där finnslite björkar att sikta på, man skall ligga så långt till vänster så man nästan tror man kommer åka utanför banan efter krönet)

4:an) BMW-kurvan
Håll vänstersidan hela vägen ner. relativt tidig turn-in med trailbraking hela vägen till apex på höger sida.
Håll en rak linje mellan apex på höger sida till apex på vänster sida, promsa och växla ner på denna korta "raka". Efter tangering av apex på vänstersidan drifta ut till mitten på asfalten och tag ny sats mot nästa vänsterapex, drifta under gas hela vägen ut till höger bansida. (man skall vara längst ut precis där banan är lite smalare, precis innan räcket från gamla/lilla depån börjar)

5:an) Damkurvan
samma som tidigare trots ombyggnad

6:an) Hårnålen.
Två alternativa spår, antingen tidig turn in och gena rejält över curbsen eller bromsa in i kurvan, kasta runt bilen och drifta ut till högerkanten under gas (även här skall man gena över curbsen)

7:an) nya depåinfarten
håll längst till vänster dyk in ungefär på samma sätt som innan ombyggnaden. glid ut till mitten av asfalten, sikat mot apex vid mitten på curbsen som avgränsar depåutfarten och gå på fullgas hela vägen ut till rakan, drifta ut till banmarkeringarna på vänstersidan

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Nått sånt härringa... (inte så snyggt, men Magnus T fixar säkert till det så småningom)

Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004

7up skrev:

Min gröna Porsche är också från 1972!

// Henrik

Du och ja thumbs up

Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Sturup

Hej Christian

Tycker dina spårval ser helt OK ut.
Jag körde Börjes kurva annorlunda med blandat resultat.

1.14.81

Hoppas att du funnit en billig buleman

Alternativ som jag använder i BMW kurvan

Alternativ som jag använder i hårnålen

/ Bengt metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
7up
Malmö