Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4220 besök totalt |
Mottryck sugmotor?
Har sökt runt lite angående detta ämne men inte riktigt hittat vad jag söker. Jag har en golf vr6 som ban/gatbil. Jag har en supertrapp som slutdämpare och i övrigt raka rör. Jag har plockat med brickorna i dämparen från 12 som är max (minst mottryck) och hamnade till slut på 9 brickor som kändes bäst. Idag bytte jag till ett extraktorgrenrör och var sen ut och prova, men vart lite besviken. Tänkte att jag får prova att plocka med brickorna och det här med mottryck igen. När jag skruvade av brickorna tänkte jag att jag provar att köra utan brickor. Nu tyckte jag att den gick klart bättre, bättre fart på höga varv utan att vara allt för seg i början. Till mina frågor: Hur viktigt är det med mottryck i en sugmotor? Har hört många teorier. Minskar betydelsen av mottryck med extraktor? Borde bilen gå bättre med minskat mottryck eller inbillar jag mig bara (som man ofta gör), tänkte att jag måste fråga. mvh Erik Birgerson _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
||||
mina tankar
Är motorn orginal skall den ha visst mottryck - är den härt trimmad - raka rör Detta är vad jag fått lära mig. En Opel Kadett GSI 16V går sämre utan KAT. En Honda CRX V-tec går bättre. Min Corolla går absolut bäst (otrimmad) med endast en liten dämpare baktill. Men det är stor skillnad mellan bil & bil. Tag 10 st exakt likadana bilar från samma produktionsband . kör in dem likadant & serva dem likadant. om då orginaleffekten anges till 200 hk - så lär minst en bil ge 180 hk & minst en 220 hk. MVH/ ........kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag brukar säga som så att om man har bra flöde in måste man ha bra ut. Så om du hade haft alldeles för små slangar för luften och ett gammal igensatt luftfilter i org boxen kanske du tyckt den gick bättre med mottryck. Men jag antar att du har så öppet de går på den sidan också?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det där att en motor vill ha mottryck är helt fel. Både när det gäller 4 takts sugmotorer och turbomotorer.
På turbomotorer är det allmänt känt att ett så friflödande och grovt avgassystem är att föredra om man inte tar hänsyn till ljudnivå och vikt. På sugmotorer är det inte lika enkelt Värt att tänka på är att motorns mappning är gjord med tanke på ett visst avgassystem. Vissa motorer använder avgassystemet för att förbättra pulsavstämmningen i motorn t.ex. Bmw:s M motorer. På dessa motorer kan man få motorn att gå bättre på vissa varvtal om man byter system och sämre på andra. om man mappar om motorn går det att få den att gå bättre med ett mera friflödande avgassystem än orginal. Vissa motorer går lite bättre om man byter avgassystem, andra går lite sämre. Det beror på. Jag skulle lägga energin på grenröret och dämparna. Att gå upp i dimension är inte lika viktigt och leder mest till ökat buller. Sen kan man fråga sig vad nyttan är med att ha ett mycket större slutrör än resten av systemet. Men det är ju en helt annan och betydligt mera uttjatad diskussion. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Bättre viktfördelning? ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det är inte så fel att en motor vill ha mottryck för att fungera bra, allt beror på hur motorn är gjord. Med standardkammar eller liknande behöver du ett hyfsat mottryck, annars får du i stora delar av registret dålig gasväxling (effekt). Men med anpassade kammar för mycket lite mottryck kan du tjäna. Är väl det som speglas i någons skrivning att en kadett gick bättre med katt än utan, kammar och styrbox är optimerad för det motstånd katten ger, utan det är bränsle7tändning fel _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Mottryck sugmotor?
Jag har själv Supertrapp och använder 20 brickor, men man får köpa till brickor. Rent teoretiskt så ger övertryck på insugningssidan och undertryck på utblåssidan den bästa effekten. Bortsett från detta så kan ett visst mottryck ge bättre fyllnadsgrad på lägre varvtal men jag kan inte uttrycka mig generellt om något allmänt applicerbart. Det beror på kam o.s.v. Men i vissa fall så kan färskgaser följa med överlappet ut i avgassystemet och då kan ett visst mottryck hjälpa. Supertrapp hävdar själva att färre brickor ger bättr lågvarvseffekt. detta är dock alltför gennerellt för min uppfattning. Det är också så att man omedvetet gasar lite hårdare med mindre brickor eller bättre dämpning eftersom man lyssnar även på ljudet. Men på fullgas finns inget alternativ mer än MINDRE gaspådrag. Så man kan lura sig själv här. Själv använder jag bara färre brickor för när jag vill ha bilen TYST av en eller annan orsak. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag har som jag tidigare skrev använt mig av 9 st brickor. Provade dämparen först med 12 st brickor för att sedan gå neråt och hamnade på 9. Jag provade igår att ut och köra då med 12 brickor i en svag motluta, för att sedan direkt skruva av alla brickor. Jag tycker fortfarande att den går bättre utan brickor.
Nu är det kanske svårt att jämföra bilarna då du lirar i en annan division än jag men kanske är det så att jag ska upp på runt 15 brickor? Kan det alltså vara så att ett extraktor gör att jag kan plocka på så mycket som 6 brickor jämfört med orginal grenrör? Bilen har idag chip, sportkat och sportfilter. Kammar är på gång då jag hört att det ska göra mest tillsammans med extraktor. mvh Erik Birgerson _________________ Erik Birgerson //Golf vr6 -93 |
||||
Känsel och intryck , är grova testmetoder , Klocka på olika varvtal och belastningar , Min favvo metod är 30-70 på 2-3 vxl ,o,s,v _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
En sak man kanske inte alltid tänker på är att ett grövre rör i vissa fall ger mer mottryck under den viktiga tidpunkten när avgasventilen är öppen, än ett klenare rör.
Klent rör ger högre gashastighet vilket kan hjälpa till att suga ut avgaserna. Så om man byter från 2" till 3" och tycker att bilen gick sämre så behöver inte orsaken vara att mottrycket blev för litet... _________________ William Ekström |
||||
Ett grövre rör ger mer plats för allaehanda virvlar som kan sväng om och göra så att avgaser vill in imotorn istället för ut ur den oxå..
|
||||
Det är i såna fall här ja önskar att man hade haft tillgång till landsvägen, den rullande alltså hehe, så man kunde ta in en bil med 2,5" och en med 3" med samma motorspec. Och helt enkelt testa vardera bil. Det säger väl inget generellt men vore ändå mycket intressant.
Just mottryckfrågan brukar det finnas två sidor på, den ena som hävar att det skall vara mottryck och den som hävdar att det inte skall vara det... själv vet ja inte längre... men tex 3" på en sugmotor känns ju lite overkill sådär på första känslan bara. _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
Det är en sanning med modification. Om vi tar det vanliga billivet där man skruvar dit ett extraktorrör så stämmer det. Men om vi tar en förutsättning för ett laboratorie experiment så skulle vi optimera röret för den förutsättning som råder och då tjänar ett rätt dimensionerat rör lika stor nytta sett mot den kam-motor det gäller oavsett trimningsgrad. Men självklar blir den numerära hkr siffran olika, vridmomentmässigt blir siffrorna desamma i laboratoriemotorn. Även mottrycks diskussionen kan bemötas på samma sätt. Personer kommer fram til icke rättvisande resultat beroende på att samtliga förutsättningar inte är uppfyllda. Om vi struntar i vad som kan hända på en enskilld motor vid något varvtal när man ändrar på mottrycket så är det så att mottryck är av ondo om man har kunskapen att bygga motorn optimerat. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4220 besök totalt |