Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14043 besök totalt |
Det där känner jag igen från en gammal taxi! Till slut lossnade spaken! Vi satte dit en skruvmejsel istället och körde klart passet! Liiite jobbigt att böja sig ner varje gång för att växla... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Företaget som gör dom bästa växellådorna är utan tvekan Honda. Finns ingen annan "standardbil" som kommer i närheten av Hondas tekniska excellens. Ta t ex. den nya Accord 2.4: Nitrerade drev, trippel synkningar på 1-3 och dubbel på resten. T.o.m. modeller som CRV får sin beskärda del av hondas teknik. CRVn har dubbelsynkningar samt kolfiber synkning på femman.
Redan på Civic VTi -92 använde honda en dubbelsynkning på 2an som är helt "omöjligt" att slita ut. I denna bilen är det inte lådan som begränsar hur snabbt du kan växla utan hur snabb föraren kan slita å dra. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Nu var kanske inte vinklingen vilken tillverkare som har "bästa tekniska lösningarna" om jag fattade rätt... ![]() ![]() SAAB:s nya 6-växlade har kompositsynkringar på ALLA växlar...men är fortfarande en SAAB-låda om man säger så...fast ett steg i rätt riktning. ![]() ![]() Sen tror jag iofs att Honda är ganska vettiga på att bygga lådor...iaf blev jag glatt överaskad när jag körde polarens Civic. |
||||||||
Det är du alldeles helsäker på? Det finns ingen annan som har liknande eller bättre tekniska lösningar i sina lådor, eller ens i närheten? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jepp ![]() ![]() ![]() (sen håller jag med om att de gör skitbra lådor.... ![]() _________________ ![]() |
||||||||
|
||||||||
Jag undra hur stor betydelse det där har egentligen, vem som tillverkar lådorna alltså. Getrag säljer ju växellådor till massor av biltillverkare, men i testerna brukar de olika bilarna få helt olika omdömen om hur bra växellådor de har. Den övergripande utvecklingen sker väl kanske hos biltillverkaren för att passa deras motorer, etc. Och att det är därför de upplevs olika. Både utveckling och tillverkning brukar kunna läggas ut på andra företag, men ändå verkar produkterna bli märkesspecifika. Till exempel togs BMW:s Vanos-system tydligen fram av ett japanskt dotterföretag till Toyota, men innan Toyota själva hade ett mostsvarande steglöst system, vilket verkar lite underligt. Men det var väl helt enkelt framtaget efter BMW:s specifikationer och grundideer antar jag. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Sådant är nog mer förekommande än vad vi amatörer vet om och vad tillverkarna vill att vi ska veta. Hur många vet tex om att ABT åkte med BMW V8 under sitt "första" DTM-år med TT:n? och att man numera har en Mugensnurra (Mao nästan Honda) i den bilen. Ford Mondeon i BTCC hade en Mazdamotor. Fast det var ju inte direkt ngn hemlighet...men ändå. |
||||||||
okej, okej.....Jag erkänner, jag är en Hondafantiker
![]() ![]() Hahaha.....alltid kul att röra runt i grytan lite. Fundera gärna på om det hade blivit samma uppståndelse om jag hade lovordat BMWs växellådor på samma sätt. Jag är helt övertygad att Honda gör dom absolut bästa växellådorna bland alla "standardbil" tillverkarna. Överbevisa mig gärna! Nämn en biltillverkare med lika omfattande modellprogram, som tillverkar sina lådor "in-house", med samma precision, effektiva synkningar, och slitstyrka som låter dessa egenskaper genomsyra hela modellprogrammet _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
Vad spelar det för roll om lådorna är gjorda 'in-house' eller inte? Huvudsaken är väl hur bra de fungerar och håller, eller?
![]() Toyota är den enda japanska bil jag ägt och det var ett bra tag sedan jag körde en Honda sist, men jag har nog inget särskilt minne av deras lådor. Får väl ta en testtur nån dag. Har inte blivvit så mycket japanskt testat de senaste åren. Hon som bestämmer i huset vägrar av någon anledning ha en japansk bil på gården, liksom Volvo, och jag vägrar nåt annat än bakhjlsdrift så det blir inte så många kvar att köpa. Det är jobbigt att vara fanatiskt inställd bilköpare. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Mugen Honda är hondas grundare Soichiro Hondas son. En Mugensnurra är en Hondamotor i grunden som masseras av Mugen. Många Formel-serier använder Mugen motorer.
"Sådant är nog mer förekommande än vad vi amatörer vet om och vad tillverkarna vill att vi ska veta. " Håller helt klart med. Det har skett en enorm förändring i bilindustrin. Det går inflation i alla "äktenskap" mellan bilmärkena. Tråkigt kan man tycka men det är nog ett måste. Kostnaderna och konkurrensen stiger hela tiden och dom som vill överleva måste samarbeta med andra. Men om det fortsätter i denna takten blir varje bilmärke ett stort marknadsföringsbolag som försöker sälja bilar på känsla för varumärket och design på själva karossen. Men under skalet kommer alla komponeter vara tillverkade av i stort sett samma underleverantör. Hmmm.....en bil med BMWs bottenplatta, Hondas motorer och växellåda, Saabs stolar, Audis kvalitetskänsla, Volvos säkerhet, Toyotas kvalitet, Mercedes rostskydd(garanti), Mini Coopers instrumentering, Hondas Chassi, förpackat i Alfa Romeos design och BMW tillbehörsprogram ![]() ![]() _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
om vi diskuterar bilmärket med den största kompetensen inom växellådor är vem som egenltigen bygger lådan ytterst väsentligt, eller?
Blir KIA väldens bästa växellådsbyggare bara för att trycker i samma getrag låda som sitter M3a i deras nya Rio? Man kan ju inte påstå att "BMW bygger världens bästa lådor" när dom inte tillverkar dom sjäva utan köper in dom från ett annat företag. Det är ungerfär som man skulle säga att GM bygger världens bästa V6or när det i själva verket är Hondas V6or dom köpt in, eller Honda bygger dom bästa dieslarna när dom har köpt in dom från Izuzu (GM). Så länge vi refererar till bilmärkes svaga och starka sidor, är vad "märket" tillverkar själv eller inte ytterst väsentligt. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
Håller med Anders
![]() Honda ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||||||
Nu var det ju vilken bil som hade bästa växellådan/orna som vi diskuterade och inte vem som tillverkade bästa lådan.
Nej, men deras bilar kan ha världens bästa växellådor, vilket är det väsentliga. Vem som sedan har tillverkat den är ju totalt ointressant för den som köper och kör bilen. Eller menar du att det på något sätt skulle var extra positivt med KIA-lådor om de var de enda som tillverkade sina lådor själva men att de var skräp?
Nej, men man kan säga att de har världens bästa växellådor i sina bilar, om de nu skulle ha det.
Återigen, varför har det betydelse vem som bygger prylarna? Det som är väsentligt är ju det som sitter i bilen. Om t.ex. BMW väljer att låta Getrag tillverka deras lådor för att de själva inte vill satsa resurser på att starta en egen växellådsfabrik, då de inte kan göra jobbet lika billigt, så är väl inte det något som BMW-ägaren påverkas av, förutom att han kanske får en billigare bil. Jag har t.ex. ingen aning om vem som designar lådan, eller efter vems specifikationer, men uppenbart är de ju olika. Getrag har ju de flesta av världens biltillverkare som sina kunder och jag tvivlar på att det sitter samma låda i alla bilar eller ens i närheten samma kvalitet på alla lådor de gör. De tillverkar och/eller tar helt enkelt fram lådor enligt varje tillverkares specifikationer. Samma sak gäller ju massor av delar i bilen, som bromsar, motordelar, elektronik, etc.. Bara för att en motortillverkare inte tillverkar kolvarna själva kan de ju ändå vara bra på att ta fram motorer. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Lite off topic. Men två, förhållandevis små biltillverkare som INTE går i säng med alla andra till höger och vänster är BMW och Honda. Båda tjänar bra med pengar. Båda har förresten fått en hel del positiv uppmärksamhet i den här tråden... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||
Du har rätt Ytterström!
Vi diskuterar ju faktiskt inte vilket bilmärke som tillverkar bästa växellådor utan vilken bilmodell. ![]() Då måste jag instämma med trådstartaren: Den bästa växellådan sitter i S2000 ![]() _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14043 besök totalt |