Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
996 C4
<<   1, 2
2504 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Är det många bilar som har steglöst variabel insugslängd?
Hur är det på avgassidan?

#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
Dessutom har nya bilar variabel längd på insugskanaler (vilket M3 inte har) så jag antar separata spjäll skulle störa detta...

Det är bara 993 som har det, 996 har enbart ett 2-stegs resonanssystem.

BMW har steglöst varibla insugskanaler på sina budgetmotorer såsom 318i, de andra har dubbel eller enkel VANOS, (735i och 745i undantagna).
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
AL skrev:
Jo det var ju just detta att de en gång i tiden hade tokläckra trippelknasare som förbryllar mig att de gått ifrån.
Mmmmm, min gamla elva o dess webrar var en trevlig syn. Och ljud. 2,2 liter och bara 125 hk. Men vilka TREVLIGA hästar thumbs up

Vem sa något om förknasare? Det var MFI mekanisk insprutning...direkt in i trattar! Fin respons men helvete att justera in däremot...210 häst ur 2.7L sugis var inte sådär jättedåligt för 30 år sedan...

Mantorp
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
Magnus Thomé skrev:
AL skrev:
Jo det var ju just detta att de en gång i tiden hade tokläckra trippelknasare som förbryllar mig att de gått ifrån.
Mmmmm, min gamla elva o dess webrar var en trevlig syn. Och ljud. 2,2 liter och bara 125 hk. Men vilka TREVLIGA hästar thumbs up

Vem sa något om förknasare? Det var MFI mekanisk insprutning...direkt in i trattar! Fin respons men helvete att justera in däremot...210 häst ur 2.7L sugis var inte sådär jättedåligt för 30 år sedan...

Det är ju såhär jag vill se de nya Porscharna, fast med moderna sprut då...

Men varför inte? Det är ju bevisat sedan Hedenhös att det är det effektivaste sättet att uppnå, effekt, respons och körbarhet.
Kostnaden kan in5te vara den punkten det felar på.

Allmänt banåkaforum
996 C4
<<   1, 2
2504 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande