Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilka Pagid-belägg ?
1433 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Vilka Pagid-belägg ?

Börjar bli dags att byta belägg på min 944 Turbo.
Kör runt 800mil/år och 5-6 banmöten.
Hade egentligen siktat in mig på Performance Friction PF97 men på Pean tyckte dom att jag kanske körde lite mycket gata för att dom skulle vara optimala (aggressivt bromsdamm, skrikande mm).

Alternativet är Pagid, men vilka ska jag ha ? blå, orangea eller gula ?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det finns massor av trådar om det här i forumet - sök så hittar du säkert fina tips! Själv kör jag med pagid blå och är helnöjd! Visst, de skriker en del vid lugn körning - men det stör jag mig inte på.. Det är väl mest medtrafikanter och fotgängare som stör sig på det

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003

jag kör med på blåa och tycker att de funkar kanon bra...skriker inte så mycke för mig...inget jag stör mig på iaf...

Mölndal
Här sen Feb 2004

Alltså, jag har bara hört bra från Pean. De verkar inte vara ute efter att få sålt så mycket som möjligt, utan vekar verkligen måna om sina kunder! Till rejsbilen jag hyr mig in på ibland tyckte de att det skulle räcka med endast beläggbyte och inte skivor Jag menar, vad är det för försäljare som inte gör allt för att sälja? thumbs up

*Ska köpa PF nästa gång, hört att det ska vara suveräna grejer + att det borde finnas mer sådana försäljare* thumbs up

Linköping
Här sen Jun 2004

Mina erfarenheter av blåa och oranga är inte så bra ( alltså på bana ), bromsar bra, men tar slut snabbt om man har en rätt tung bil.

Jag skulle satsa på gula !!

Racern:
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Håller med Bistec, om du ska köpa Pagid passar dom gula bättre till tunga bilar.

Jag har kört med både gula Pagid och PF97 på min bil.
Tycker att båda beläggen har tillräckligt bra bett, båda beläggen höll lika länge.
Fick mindre problem med "svampig pedal" med PF97 men å andra sidan så slet PF mer på mina skivor.
Pagidbeläggen skriker mer än PF beläggen på min bil.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hmmm, om nu gula Pagid skriker mer än PF och kostar lika mycket så skulle det isåfall bara vara bromsdammet man vill slippa. Ökat skivslitage bryr jag mig inte så mycket om med tanke på att bilen inte körs så mycket.

Är det nån som har erfarenhet av bromsdammet från PF-beläggen, är det verkligen så illa att lacken på fälgarna tar stryk ? är det bara vid bankörningen det blir så eller även gatkörning ? (har två uppsättningar däck och fälg)

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Jag har kört slut ca hälften av mina PFC utan att tvätta fälgarna, till mångas stora besvikelse.
Det blir också ordentligt skitigt långt in på dörren av bilen (där har jag dock tvättat lite). Jag har dock aldrig varit med om att det är svårt att tvätta bort dammet, iaf inte från plåtens lack.

PFC på en 944 Turbo S funkar mycket bra på bana! Rekommenderar det varmt! om jag hade åkt mycket gata så hade jag haft en uppsättning klossar+skivor för gata och en uppsättning för bana.
Citera
burgass
Täby
Här sen Jun 2004

Har inte kört Pagid men PFC 97 är fruktanvsärt bra för bana och man blir inte vit i ansiktet frän att trycka pedalen. Ett problem - låter mycket i stan

Bromma
Här sen Dec 2002

Re: Vilka Pagid-belägg ?

Dea skrev:
Börjar bli dags att byta belägg på min 944 Turbo.
Kör runt 800mil/år och 5-6 banmöten.
Hade egentligen siktat in mig på Performance Friction PF97 men på Pean tyckte dom att jag kanske körde lite mycket gata för att dom skulle vara optimala (aggressivt bromsdamm, skrikande mm).

Alternativet är Pagid, men vilka ska jag ha ? blå, orangea eller gula ?

/Dea

Hej

Jag har Performance Friction på min race 944. Ja har kört blå, oranga och gula Pagid på många olika 911:or (964-996). För närvarande har jag gula (RS19 tror jag de heter?)

Pagiden kan skrika något hemskt. Bromsdamm har jag inte upplevt som ett problem - men så är ju 944:an svart...

Som vanlilgt är det så att det som är optimalt för gata inte är optimalt för bana. Jag tror dock inte att Pagid är bättre än Performance friction i det avseendet.

Oscar Ling
Ståkkholm
Här sen Jul 2005

Gula RS 19 har högre friktion än blå i alla temperaturer. Nya RS 29 skall vara ännu bättre. Kolla:
http://www.braketechnology.com/techinfo.html#frictiongraph

http://www.braketechnology.com/racecharacteristics.html

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tack för alla tips.

Det låter faktiskt som om det får bli PF-beläggen, jag har ingen putsnojja.
Jag antar att bromsdammet blir som mest "aggessivt" när beläggen är rejält varma, alltså vid bankörning och då sitter det ändå ganska skabbiga originalfälgar på.

PF är dessutom en hel del billigare än RS19

Att ha dubbla uppsättningar belägg hade naturligtvis varit det bästa men frågan är om jag verkligen kommer orka byta mellan gångerna.....

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilka Pagid-belägg ?
1433 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande