Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3721 besök totalt |
Kommentarer ang Fyndbörsen i helgen
Här tillkännages ett brev som jag skickat John Graff i dag, jag anser att det är viktigt att så många som möjligt får reda på det då det inte bara gäller oss. Bäste John Jag har sedan jag träffade dig för första gången 2002 tyckt att du verkar reko, men efter ditt agerande på SSKs tävling den 22-24 juli på Kinekulle så har mitt tycke för dig rasat rejält. Och jag har förstått att de rykten om dig som jag trodde var falska kanske stämmer... Jag är naturtligtvis besviken att Fredde blev diskad, men vi tar den smällen för vi vet att vi hade felaktiga spacers. Men det är ditt agerande inför södagstävlingen som jag reagerar emot. Att du, som ordförande, går till tävlingsledningen/teknikerna och i princip, beställer en diskning av Fredde, det är det som jag reagerar emot, och att du inte nöjde dig med det beslut som togs på lördagstävlingen, det är det jag reagerar starkt mot. Du hade kunnat lämna in en protest i stället, men du trodde väl att det skulle se bättre ut om teknikerna diskade Fredde. Men där har du fel, vi var inte dom enda som såg/hörde ditt falskspel under helgen. och vi vet att du ligger bakom andra saker som vi blivit tillsagda. och att du inte kan se att någon annan än dina grabbar kan vara snabbare och vinna tävlingar på ett juste sätt. För jag vet att du ligger bakom en hel del trassel i andra klasser som ni varit inblandade i. och jag tycker att du ska avgå som orförande eller hålla dig hemma resterande tävlingar för vi som tävlar måste kunna lita på att tävlingsorgansitionen gör rätt utan att nån teamchef/förälder ska kunna styra vilka beslut som ska fattas. Som det var denna helg på Kinekulle. och bara för att du ska veta, så gjorde teknikerna fel när det gäller våra dörrsidor denna helg. Dom skulle ha sett detta på besiktningen och skrivit in detta i vagnboken, för i SSKs inbjudan punkt nr 21 Besiktning står det klart och tydligt att Besiktningkontroll ska utföras enligt följande: A) Säkerhet B) Teknisk kontroll C) regbevis och giltigt medlemskort. Så du John, du ska inte läsa regelverket som fan läser bibeln... Sedan ska du veta att vi kommer att vara ärliga när det gäller protester mot medtävlande, vi kommer att lämna in en protest och betala summan som krävs, inte springa runt tekniker och tävlingsledning och få vår vilja igenom. och vi kommer igen och förmodligen ska vi åka ännu fortare nu när vi sätter dit reglementsenliga dörrsidor och vi kanske också byter till rätt tanklock. och det är säkert en hel del annat som vi missat enligt reglementet men det kommer väl du att se till att det kollas upp... Mikael Magnusson, Lit 0730-915 637 |
||||
Läser i ditt brev om felaktiga spacers vadå alla kör ju med spacers !? Betr. dörrsidor så körde Håkan Johansson hela förra säsongen med hemmagjorda dörrsidor och blev trea totalt i serien. Jag frågade honom om det var tillåtet då påstod han att det var ändrat i gr.n reglemetet och skulle vara tillåtet !?
Förövrigt så måste man räkna med lite tveksamheter när man kör amatörracing på klubbnivå. _________________ Rolf osbeck |
||||
Vi körde med dubbla spacers och enl.reglerna får det bara vara ett stycke, och när det gäller dörrsidor har vi också kört med det förra säsongen, och i gruppN reglerna står det att man får sätta dit en metallskiva, men teknikerna på kullen envisades att då skulle den se ut som original...med hantag och allt i metall..... |
||||
så här står det i Tekniska bestämmelserna 6.6.2.3 dörrar/Sidopaneler: Det är tillåtet att ta bort ljudisolerande material från dörrarna förutsatt att detta inte förändrar deras form/utseende I tvådörrars bilar är det tillåtet att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående placerad under debakre sidorutorna. Det är även tillåtet att ersätta original dörrklädsel och ev. Original krockskydd med en sidopanel i kompositmaterial. Denna panel ska då överensstämma med ritning 225-14 min. om sidopåkörningsskyddet i dörren inte är borttaget får original dörrklädsel ersättas med en metallskiva minst 0.5 mm tjock, eller kolfiberskiva minst 1.0 mm tjock eller annan solid flamsäker skiva minst 2.0 mm tjock. Utbyte av elektriska fönsterhissar till manuella är tillåtet. Tolka detta och ge mig ett svar! ![]() |
||||
Den tolkning vi gör för SLC700 (GrN sprintrace) och Kl.1 (GrN Endurance) är att det är tillåtet med platt skiva på dörrarna i GrN , och att om du tagit bort sidokrockskyddet så måste du stoppa dit en sidopanel enligt ritning 225-14 istället.... men i alla lägen är det tillåtet med platt skiva sen materialtjocklek är beroende på material enligt ovan. |
||||
Tack för ditt svar, det är den tolkningen vi gjort hela tiden, och vi kan bara konstatera att vi har tappat en seger på felaktiga grunder....men vi kommer igen!!!
|
||||
OK MICKE jag förstår det var nödvändigt att stoppa er för annars hade ni varit ett hot om totalsegern i cupen.
När jag läste om omfattande tekniska kontroller så kunde jag inte drömma om att det handlade om sånt trams som dörrsidor och spacers. Jag hade förväntat mig kontroll av motorer, växellådor, slutväxlar etc. Det är dock så att SSK biter sig i tummen med såna här löjligheter och får färre startande i cupen. _________________ Rolf osbeck |
||||
I denna tråd kan man läsa lite om hur man som publik (jag) uppfattar det hela
![]() ![]() ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Jag kanske är fel kille att säga detta, men det känns så jäkla fel att på den här nivån utesluta folk till höger och vänster för saker som dörrsidor, spacers, spoilers, felaktiga kalsonger etc...
Så länge det inte ändrar framfarten på banan eller säkerheten så kan man väl säga att om du inte har ändrat till nästa tävling blir det startförbud. Vad vill arrangören åstadkomma? Hela tiden snackas det om "kom med i vårat gäng där alla kör för att det är kul och har trevligt tillsammans". Men detta känns ju inte alls så, mer som i STCC m. supportklasser. och som ngn tidigare sa... det är hobbyracing, allt är inte 100%igt. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Håller med dig! Dörrsidorna lär ju inte gjort att bilen gick fortare. Eller var det extra downforce på något jätte konstigt sätt? ![]() När man diska folk för felaktig dörrsida så tycker jag att man börja lämna stadiet med korvgrilla racing. Det spelar ju inte ju ingen roll vem som "tipsat" domarna eller hur dom fått nys om detta. Dom kan ju faktiskt sett det på efterkontrollen. Space plattorna låter ju otroligt dock att dom av en slump ser. Hur mycket i tid gjorde space plattorna då? Påtal om korvgrillar racing. Kollar vilket gäng som rockade i tältet... ![]() ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Eftersom Mikael valt att föra diskussionen i detta forum så blev jag ombedd av John att även lägga ut det svar som John ger på Mikaels inlägg.
John Graffs svar: Hej Mikael; Först och främst vill jag säga att jag är glad att ni kommer att fortsätta att köra. Jag har alltid tyckt att Fredrik varit en färgklick och en trevlig kille i depån. Dessutom har han genom åren bevisat att han är en värdig chaufför! Jag skriver till dig egenskap av John Graff och inte som ordförande i SSK. För mig har det alltid varit oerhört viktigt att skilja på rollerna. Det var en av förutsättningarna och villkoren jag ställde, då jag för två år sedan tillfrågades om jag ville ta uppdraget som SSK-ordföranden. När jag och mitt team checkar in på tävlingsbanan, övergår mitt ansvar till att vara tävlande. Utifrån detta agerar jag också. Jag får under en tävlingshelg mängder med frågor, påståenden och vädjanden om vad som hänt på banan eller kring det tekniska. Alla sådana frågor hänskjuter jag antingen till tävlingsledningen eller till teknikerna; just för att inte blanda rollerna. Jag tror att SSK:s tävlingsorganisation både kan intyga detta och känna en viss frustration över att jag inte vill ta i några tävlingstekniska frågor under pågående tävlingshelg. Jag har i hela mitt liv sagt vad jag tycker och kommer att fortsätta tala klarspråk. Det har jag givetvis fått många smällar för upp genom livet, men hellre det och stå för det man tycker. Självklart innebär även att vara en "offentlig person" inom motorsporten, nackdelar både för mig och för mina närmaste. Däremot kommer det aldrig att hindra mig från att agera eller tycka till när jag ser något som jag inte tycker är riktigt. Jag har inga problem med att avgå som ordförande i SSK om uppdraget hindrar oss från att tävla på korrekt och rättvist sätt. Jag finns inom motorsporten därför att jag älskar racing och vill i första hand vara tävlande (antingen som förare eller team). Jag agerar därför precis så som alla tävlande har rätt att göra; ta upp saker jag ifrågasätter med tävlingsledning eller tekniker, ställa frågor och begära att reglementen följs. Sedan är det upp till den arbetande tekniska organisationen eller tävlingsledningen att hantera frågorna på det sätt de tycker är lämpligt. Jag skulle till och med tro att jag har svårare att "få min vilja igenom" än vad alla andra har; just eftersom jag har "ögonen på mig". Ni har under den här säsongen fått ett antal tips från oss andra i depån och från teknikerna om vad som är och har varit reglementsvidrigt på er bil. Något har ni rättat till, annat har ni tyckt varit så löjligt att ni inte velat rätta till. Jag förmodar att "ryktena om mig" härstammar från Renault-tiden, då vi hade ett flertal bilar som var så långt från reglementet att vi inte längre tävlade på lika villkor. Jag agerade likadant då som nu, både genom dialog med teknikerna och med rena protester. Jag har under mina snart 40 år i motorsporten, lagt två protester; den första på en medtävlande i R5 som tävlade med otillåtna bromsskivor; den andra på en bil som var modifierat i motorutrymmet. De protesterna ledde till att hela startfältet ryckte upp sig och bilarna blev mer reglementsenliga. Förra året följde SSK upp det hela med att ta en storkontroll på samtliga bilar, där jag tillfrågades så som sakkunnig på just R5-reglementet. Den genomgången har gjort att R5-orna idag följer reglementet bättre än det gjort på många, många år. Protester är ett sätt att få svar på om en komponent eller ett handlingsätt är tillåtet eller inte. Därför tycker jag det är ett bra instrument att använda. Jag var också beredd att lägga en protest på er, både på lördag och på söndag. Tyvärr missade vi tiden på lördag men stod beredda att lägga den på era spacers på söndag om inte teknikerna tog den (vi har ju 30 minuter på oss efter att teknikerna har släppt listan). Jag lägger inte en protest för att skaffa fördelar för mina grabbar, så som du skriver, utan för att få klarhet i vad som gäller i reglementet. Alexander är en tillräcklig bra förare för att vinna utan att medtävlanden blir diskade, liksom jag unnar Fredrik en seger i Fyndbörsen. Att efterleva reglementet är för mig det allra viktigaste. Jag har svårt att se varför man skall tillåta att det tullas på småsaker, när vi har ett strikt reglemente i botten. Att byta till komponenter som inte är tillåtna, tycker jag är fel, antingen man skaffar sig en direkt eller indirekt fördel. Att köra med slitsade skivor är en fördel, att ha två spacers istället för en dyrare tjock, är också en fördel, en ekonomisk sådan. Ett racetanklock som man vet att alltid håller tätt är också en fördel, även om jag kan hålla med om att det är en säkerhetsdetalj. Men det står i reglementet att det skall vara original och då skall det också vara det. om vi tillåter lite grand här och lite grand där; kan vi lika gärna säga att det ok med "lite grand" bearbetat i toppen eller lite, inte mycket, bearbetat i insuget. För mig blir det samma fusk antingen det är i motorn, på karossen, väghållningen eller bromsarna. Jag kan hålla med dig om att teknikerna borde ha agerat under lördagen, det gjorde mig oerhört besviken, vilket jag som teamchef påtalade till både domare och tekniker. Den rätten har alla som tävlar och jag tror att det är bra för klassen om fler gjorde det. Flera av de sakerna vi diskuterade innan start på söndagen, tycker jag du har rätt i. Till exempel att vi skall göra bilarna lite mer intressanta; kanske tillåta fler tillbehör eller fler säkerhetsdetaljer. Därför har vi också en klassrepresentant som kan framföra önskemål till SSK:s tekniker, så att det kan tas beslut efter säsongen och skrivas in i reglementet till nästa år. Däremot kan jag inte förstå varför ni in te tycker det är så noga att följa detaljerna i reglementet. Det gör ju att Fredrik inte får den kredit han förtjänar som förare. Jag hoppas att mitt svar ger dig lite inblick i hur jag tänker och agerar. Jag kommer att fortsätta unna Fredrik segrar och tycka att han är en tillgång i klassen, men då med en korrekt bil. Sedan skall inte vi ligga på latsidan heller; vi kommer att testa mer och försöka hitta väghållningen i Puman, så skall vi köra om det till säsongens slut. Må väl och hälsa dina! Mvh John G |
||||
Tack för ditt och jag förstår att det är viktigt för dig att det kommer ut till alla i Fyndbörsen och naturligtvis alla som läser på Rejsa.nu. Ska försöka bemöta dig på något av vad du/ni skriver. Först har jag inte valt att föra disskusionen här på forumet, jag skickade detta till ordföranden på måndagmorronen men då jag inte fick något snabbt svar beslöt jag mig för att lägga ut det på rejsa.nu. Och det ångrar jag inte, för så mycket samtal, mejl m.m var det länge sedan jag fick. Och jag kan säga att allt som jag fått höra har varit väldigt intressant och positivt. Nu ska jag bemöta lite av vad du/ni skriver. Att du ska ha samma rättigheter som oss andra i teamen är självklart, du måste också kunna prata med tekniker, domare etc. Men skillnaden är att du har rollen som ordförande, vare sig du vill eller inte, när du befinner dig på SSKs tävlingar. Du har också den fördelen att komma personerna närmare och föra en annan typ av dialog med folk som du anlitat för att sköta tävlingen. Vi andra har inte det förtroendet som du har, eller åtminstone har du det mycket enklare i kontakten med tävlingsledningen. För andra är det svårare att få gehör för sina synpunkter. Sedan kommer vi till våra så kallade problem med vår bil. På söndag morron kallade vi till oss dig efter att några medtävlare sade till oss att du ansåg att vår bil var så regelvidrig att den inte höll måttet. Vi kan börja med bromsskivorna, I våra homolgeringshandlingar tyder vi att en viss typ av slitsade bromsskivor är tillåtna, men efter att flera av våra medtävlare menade att de inte var godkända så satte vi genast dit andra skivor. Så på den punkten klarade vi oss. För vi vill ju inte läsa reglerna som fan läser bibeln. Sedan var det dags för spacerplattorna, och som du påpekade var dom i två stycken och enligt reglerna ska det vara ett stycke. Vi gjorde en snabb nödlösning och försökte fästa i hop dessa men det visade sig att efter racet var det åter två stycken. Men nu hör det till saken att vi blev inte diskade för att vi hade två spacerplattor. Det står klart och tydligt i Tävlingsledarens beslut. Däremot stod det på det tekniska protokollet som vi fick. Men det betyder ju inte att man behöver bli fälld av tävlingsledaren för detta. Jag vill också komma med några synpunkter på det du tyckte var allra värst med vår bil och det var dörrsidorna som vi har i plåt. Du menade att vi inte fick ha det, men se då har du läst regelboken som fan läser bibeln, för det får man ha. och det är nu som det allra konstigaste händer: På den tekniska kontrollen efter racet är det precis dessa tre saker som kollas på bilarna! Det kan man kalla slump! Eller? Egentligen skulle större delen av startfältet blivit diskade på grund av dörrsidorna, för hur många är det inte som har tagit bort stoppning/dörrhandtag med mera för att huvudtaget kunna stänga dörren? Er hyrda Puma är väl ett skräckexempel på att dörrsidan har en annan form och utseende än originalet, för det står väl helt klart att man inte får förändra dess form eller utseende? och då borde väl reglerna tolkas lika på alla bilar... Du ska veta att vi redan innan rejset visste att vi skulle bli diskade i tävlingen, det kändes mycket väl att du sett till detta... Det är det som jag blir mest förbannad på. Att du på ett eller annat sätt påverkat utgången på tävlingen. Nu hoppas jag att Tävlingsledningen tar ett moraliskt ansvar och tar tillbaka diskningen av oss och Kent Johansson. För så mycket fel som begicks vid protokollskrivningen m.m. gör att den är helt regelvidrig. För vi ska väl hållas oss till reglerna? Det bör även gälla hur man skriver protokoll och hur man kommer på vilka saker som ska kollas på efterkontrollen... Rätta mig om jag har fel. PS. Numera är det rätt att köra med plåt på dörrsidan enligt Tekniska kommittén. DS MVH Mikael Magnusson |
||||
Hejsan
känns helt förjävligt att bli diskad på totalt fel grunder ![]() jag blev diskad för att ha felaktiga dörrsidor , och det är totalfel dömt. Efter ha kontrollerat ytterligare gånger så har jag rätt, det finns inte ens en tvekan om något annat, man får ersätta orginal klädsel med en (plan) alu plåt. och en annan otrolig sak är att min bil är reg bes med dessa dörrsidor, och på min begäran så kontrollerade man extra noga att dom var godkända vid reg bes, och när jag upplyser om detta i söndags talar dom om för mig att han som reg bes min bil inte har nog erfarenhet att kunna bedömma detta (då förstod jag att det var bara att lägga ner) Det handlar inte bara om att förlora poäng det värsta är att man är kallad fuskare. Jag är inte med och tävlar för att vinna jag är med för att ha kul och när man råkar ut för sådant här så försvinner all glädje. Då kanske någon undrar varför jag inte överklagar beslutet, till att börja med så kostar det 750 kr och chansen att få rätt är minimal och har man redan bränt alla pengar på startavgift och däck så är det inte bara att vräka upp mer pengar. Jag är så besviken så att jag avstår att fortsätta tävla tills vidare, vi får se om vi kan få någon upprättelse för så här kan det inte gå till för då kan vi lika gärna lägga av för all framtid. mvh kent fyndbörsen 66# ![]() _________________ kj kent johansson BMW M3 GTR |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3721 besök totalt |