| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Weber 48IDA, bestyckningsproblem eller typisk karaktäristik?
|
1 besök senaste veckan (4593 totalt) |
|
Finns det någon här som har erfarenhet av att köra och bestycka Weber 48 IDA? Jag har en RX-7 försedd med en 48 IDA och håller på att bestycka upp denna. Eftersom det är en wankel kan den närmast jämföras med en 2,6 liters ottomotor med dubbla 48 IDA. Använder bredbands lambdasond så det är egentligen relativt enkelt. Har dock stött på ett problem. om man kör motorn på tomgång (med växel i) går den jättefint och man kan hålla lambda på ca 1 eller strax därunder genom att justera tomgångsblandningen. Trycker man sen något på gasen ökar den i varv och ligger fint på samma lambda. Ett ytterligare något ökat gaspådrag leder dock till att den magrar ut rejält och hostar till. Efter ytterligare gaspådrag kommer den in i "högfart" registret och lambda stabiliseras igen till ca 0.92 och därefter drar den fint. Ligger man på konstant gas i hastigheter runt 70-90 rycker den och går magert. Enda lösningen jag hittat på problemet är att öka storleken lågfartsmunstyckena, då magrar den visserligen ut fortfarande, men inte lika illa (lambda ca 1.05-1.10) och den rycker inte. Låter ju väldigt bra och rimligt, egentligen borde jag gå upp ett steg till i lågfartmunstycke. Problemet är dock att få upp lambda till 1 på tomgång, blandningsskruvarna står helt inskruvade och den går ändå på gränsen till fett. När man sen kör i konstant fart i hastigheter under 100 km/h får man en väldigt fet blandning, ca lambda 0.80-0,85, vilket ju inte är speciellt bra. I det läget går naturligtvis bilen med väldigt litet gaspådrag, nästintill tomgång. I högre hastighet med konstant fart ligger man naturligtvis på mer gas och då får man bättre värden. Någon som har något tips på hur man löser detta!? Går det ens eller är det ett typiskt problem för IDA? Det lär ju finnas de som modifierar dem för att få bättre karaktär.. Eftersom det inträffar även om man "smyger" på gasen samt i konstant fart så kan det inte vara relaterat till att accpumpen skulle ge för lite soppa utan det verkar vara lågfart/tomgång som krånglar. Eftersom förgasaren inte är min utan bara lånad (ska egentligen köra DCo på denna motor men fick fel insug) vill jag naturligtvis inte behöva modifera själva förgasaren. Bestyckning enligt följande: E-rör: F11 (rekomenderas till wankel av "alla" experter) Huvudmunstycke: 220 Luftmunstycke: 160 Lågfartmunstycke: 70 Nålventil: 300 Accmunstycke: 60 Halsring: 42 Carter bränslepump med tillräcklig kapacitet samt filter king regulator med inbyggt filter.. Annars så kan man bara konstatera att den "nya" motorn går jättefint. Hade jag inte haft lambdasonden hade jag aldrig ens trott att det var något problem
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Förser varje spjäll i förgasaren en cylinder/skiva?
Eller jobbar spjällen paralelt så båda förser motorn med soppa? Är så fallet kan det vara med stora halsringar att man inte får upp tillräcklig gashastighet för att förgasraen skall gå från lågfart till mellan reigestret. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Hur funkar det?
Varje rotor har hur många insugings pulser/sylindrar? förklara för en som aldrig skruvat vankel men väll bestyckat div konstiga weber saker.
Ett alternativ är att ringa och bubbla med Rolle på Ronwill, se http://web.telia.com/~u87410235/ronw _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Varje rotor är en nästintill trekantig skiva, så rent generellt får man tre insugningsfaser (och tändning och avgas) under varje rotationsvarv av skivan.
|
||||
|
Ja, rotorerna är som sagt "trekantiga" (egentligen är de väl "liktjockingar") och för varje varv rotorn gör uppstår tre förbränningar. Dock måste man tänka på att det går åt tre vevaxel varv för att få rotorn att göra ett varv. Med andra ord så tänder varje rotor endast en gång per vevaxelvav.
Förresten är det egentligen ingen vevaxel utan en excentrisk axel. Man kan titta på t ex http://www.wankelregistret.se/viewpa I slutändan så innebär det att för varje vevaxelvarv så matar varje spjäll i förgasaren en "insugningsfas". Denna motor är på totalt 1,3 liter vilket innebär 0, 654 liter/rotor (och per insugningsfas). Motorn varvar upp till ca 8000-9000 varv (vevaxelvarv). Jag håller dock på att köra in den så jag har inte varit uppe i mer än sådär 5000 varv än så länge. Eftersom jag inte köpt något på Ronwill (och inte kommer att göra det heller) så känns det lite fel att ringa och försöka snika åt sig gratis råd.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Var mäter du lambdan? Är det LM1?
Bästa vore egentligen att svetsa på en lambdamutter per rotor och logga en lambdarepa per förgasare, så du är säker på att båda förgasare är lika. Naturligtvis får man plugga andra muttern när man loggar. Det är det som är helvete med förknasare, dom är svåra att justera för hela registret...funderat på Megasquirt eller dylikt? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
det är väl precis som alla säger just det där mellanområdet som är så j*kla svårt att få till.
fullgas är enkelt, tomgång och lågvarv går hyffsat smidigt - sen ska det lira där imellan också... för att mitt mellanområde ska funka riktigt bra så behöver jag enorma lågfartmunstycken - så jag har offrat lite av mellangasen för att få ner soppaförbrukningen vid låg last... acc-munstycket kan vara bra att leka med i det området - det är väldigt sällan man håller jämn gas där utan det är oftast under accelration... om man inte vill köpa en hel låda med munstycken att prova med så funkar löda/borra helt ok - sedan köpa rätt storlek när man testat fram... egentligen borde man skaffa ett sprut - men förknasare är mer "rätt" /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Lite kuriosa info! Som sagt en styck weber 48 sitter det för tillfället på bilen. Motorn är i grunden streetportad, därtill har brorsan vidareutvecklat denna klassiska portningstyp en aning. Ett förgasarspjäll förser en rotor med luft/bränsleblandning, insugsröret delar sig strax under förgasaren. Insugskanalerna sitter i standardutförande och i de flesta fall av portning placerade i gavlarna, därmed får luft/bränsleblandning två vägar in till respektive rotor. I extremfallet Periferiportning fylls de riktiga insugskanalerna igen med kemisk cement?? och ett STORT hål tas upp i själva rotorhuset, då blir insuget annorlunda utformat, det förgrenar sig inte längre till repsektive gavel som omgärdar rotorhuset. Det blir istället en rak motorväg in i rotorhuset och vidare in i motorn där luft/bränsleblandning brutalt mördas av den vilda wankeln! oj, förlåt jag blev visst lite ivrig där, he he. Motorn i Mikael Mohlins banracer har för övrigt denna typ av portning. Åter till de lite mildare formerna av portar, insug och förgasare. Innan insprutningsmotorerna gjorde entré så var standarden på Mazdas wanklar en styck tvåstegs fyrportsförgasare (med viss reservation, länge sen jag brydde mig om originalförgasare på wankel) En Holleyliknande konstruktion satt på insuget. Varje förgasarspjäll hade sin egen insugskanal in i motorn. Primär och sekundär gjorde underverk för komforten. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
LM1 stämmer bra! Muttern sitter precis som du gissat efter collectorn. Har också tänkt att sätta en på vardera röret (det är turligt nog bara två på en wankel) men eftersom jag inte hade två/tre muttrar liggande så har det inte blivit av än. Förhoppningsvis så är de två spjällen i förgasaren lika, den är i princip helt ny. Fast man vet ju aldrig... Tanken på Megasquirt finns men jag börjar med fugge för att få igång den och få köra lite. Om jag bygger sprut vill jag dessutom även ha med tändning i samma system och det verkar inte som om det hittills funnits någon bra Megasquirt variant med tändning som funkat på wankel. Fast jag kan ha fel! Nåväl, det blir inte något av det i år i alla fall men kanske nästa år. Får väl hävda att min bil är retrotrimmad och att det är därför jag kör fugge
Fast tyvärr hamnar min motor i just det området om man ligger konstant i sådär 70-90 (vilket man ju gör ibland). Fast en ökning i accmunstycke skulle ju i alla fall kunna göra att man slipper att den rycker till just när man gasar. Sen får man kanske acceptera att den magrar ut lite vid konstant fart...? Får lura på det. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Motivera! |
||||
|
Halsringarna är egentligen lite häftiga soch detta orsakar garanterat den dåliga övegången mellan låg o högfart.Tyvärr så har jag inga mindre men om du kan få låna av nån så prova 38 eller 40 mm så får du nog bättre snurr på låga rpm.
_________________ Jörgen Blennow 0708-145580 |
||||
|
Nu går du ju på semester så du har ju all tid i världen och få till det med förknasaren!
Eller du ska göra en massa meningslösa typiska semestergrejor som de människor som inte har något bilintresse brukar ägna sig åt. Klä familj i identisk träningsoverall och campa med husvagn bla bla. Edit: Nämen se där, brorsan halkade in! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
|
Re: Weber 48IDA, bestyckningsproblem eller typisk karaktäris
A om du rejsar med bilen så är det bra att den går magert eftersom du håller stiften rena när du inte behöver effekt, bara den inte stannar å krånglar eller så. Men åker du på stan så kan det vara otrevligt. B Ett problem med IDA är luftrören som vad jag minns inte funkar som i högfarten med utbytbara luftmunstycken, utan man får ges sig på "hållaren". i skulle behöve minska luft tillförseln då rikar den på i det övre lågfartsregistret utan att det påverkar lägsta registret. Det är INTE ett huvudstycksproblem i mina ögon. C då slipper du klara det med skruvarna för dom ligger i det lägsta registret. Du får gärna ringa mig om du vill 080267910 Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Trådkapning börjar... det är väl inte så många längre som påstår att förgasare är bättre än ett vettigt sprut - dvs alla borde ha sprut rent tekniskt. men för "rätt" känsla och estik så bör vissa bilar/motorer ha stora förgasare, en hemi "ska" ha en stor holley en volvo B18-230 eller Opel CIH "ska" ha dubbla weber. Osv... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
|
OK! Tack så länge för era synpunkter!
Nu försvinner jag ungefär en vecka på semester, kanske är uppkopplad någon gång ibland. Bilen går ju som ett skott i övrigt så jag antar att tills jag fått dit min 50 DCo och kan arbeta vidare med den få får jag nog acceptera detta. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
E mkt riktigt som Göran säger(Hej fö Göran
.Detta e förre ägaren te NXP)
Vad gäller ALLA förgasare,å då de som arbetar på Solex princip i synnerhet(weber tex) Av en given krets påverkar bränsle munstycket HELA kretsen å luft dito den ÖVRE. Ja,det du beskriver e ett karaktärsdrag när man börjar använda stora halsringar. Sättet att kring gå problemet e att lattja me just luftpassagen i lågfarten. Dalhems säljer mig veterligen billiga brotchar å tolkarna tar du ifrån ett vanligt svetsföretag. Hur modda då? Tjaa... Slaglod e det jag oftast använder,åsså kliver jag efter med "juvelerar" borr i dremeln i underkant för att brotcha till den dimension jag söker. Detta e ngt man ENDAST använder för att modda lågfart eller acc kretsar!! Till huvud...e det för klumpigt,med påföljd att de e skitsvårt att få huvudmunstycken att flöda såpass lika.Speciellt så i ljuset av att det skall MYCKET små skillnader till för att skapa relativt stor förändring i flöde. Luftmunstycken på huvud går dock bra att modda enl ovan. I ditt fall e det alltså så att du ger dig till att lägga igen luftkomp hålet i lågfartshållaren EFTER att ha tolkat orginal hålet. Gör därefter ett nytt som e 0,15-0,20 mm mindre. om man nu moddar själv,så gör oss då alla en tjänst bara... Ta en nålfil å fila väck siffrorna...så att ingen efter dig blir lurad att tro att munstycket e ngt det inte är.. _________________ Jesper Karlsson |
||||
|
Göran.
Har inte du som jag åkt 4 stående på raggarmaskinerna? Sista jag gjorde te mig själv vart en excenter slipad å borrad 400 SBC som totalt gav 421cid. Me ett par portade trickflow G2:or å en Reed rullpinne samt strax över 12 i statisk komp vart det faktiskt riktigt bra.(Vill minnas att pinnen vart på strax över 260@0.05 slipad på 106) Tomgång på 550 å växlingsvarv på 7600. Kunde ligga å lugga runt maskin i stan på eller runt 1000 rpm på varje växel,å så fort du klev på...vakna den på seriöst vis. Skit trevlig maskin. Åkte 4 48mm dellisar uppe på ett CB insug. Å appropå det insuget...jävla raggare som aldrig kan göra ngt färdigt. Första vi fick göra var att sätta eländet i CNCn. Vart inte en yta som stämde. När det var klart å allt monterat....
Ja...alltså...då läckte det olja ur insuget... Sug i rej.... Man hade använt fjäderpinnar för att stifta de lösa rören mot basplattan. Å..dessa e som bekant ihåliga...med påföljd att när maskin gick å olja hamna i lyftardalen... Jävla raggare som ALDRIG kan göra ngt färdigt...
Satte alltihop i en IRAKZ som vart med manuell WC låda å 3,27 i rumpan på en 9 bult BW axel. Funkade...så länge det bara var radialer på bak(Vill minnas att det vart goodrich profiler i 265/40-17) Chassiet..vart en mix av camaro cup bitar å delar ifrån Bergrens grupp national. Kul svängbil. _________________ Jesper Karlsson |
||||
|
Fö...
För er me flerfugge anläggningar. När dessa skall synkas. Se till att hitta ngn som har Weber/Alfa s eget kvicksilver instrument. E 4 stapel manometrar som drar kvicksilver igenom slangar. Allt annat e ett skämt. I gbg me omnejd...så har jag om ngn behöver. _________________ Jesper Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (4593 totalt) |