Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?
1, 2, 3, 4   >>
8404 besök totalt

Borde jag/Peeter köpa en Lotuse Elise 111S?
1. Absolut rätt bil för dig, KÖP!!!
47%
 47%  [ 26 ]
2. Kul bil men fel bil för ringen(motivera gärna varför!).
14%
 14%  [ 8 ]
3. Kan det bli roligare än med Lådbilen, behåll den!
21%
 21%  [ 12 ]
4. Köp en annan bil(Föreslå gärna vad och varför!).
16%
 16%  [ 9 ]
Totalt antal röster : 55

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?

Det har börjat snurra tankar i min hjärna kring en Lotus Elise 111S.
Kan det vara något för mig? Vad säger expertisen här på forumet?
Jag har inte hört så mycket om Elise och Ringen, mer än att någon dansk satte en hyrbil i räcket vid Wehrseifen för några år sedan.
Såg att SportAutos tid runt nordslingan med en Exige var 8:48 eller något i den stilen.
Det låter relativt
Ändå borde väl Exigen vara snabbare än Elisen!?!
Tider är ju inte allt men det vore kul att utvecklas i en snabbare bil!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17970



Ringen är lite väl kuperad för att passa en Elise. De är väl generellt sett undermotoriserade.
För egen del skulle jag förstås föredra en sån framför en "sjua". Det är mer bil och går att använda till annat också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Elisen borde nästan ha samma vikt/effektförhållande som Lådbilen, men borde rimligen ha något högre toppfart tack vare bättre aerodynamik.
Så jag förstår inte riktigt varför den skulle vara så mycket långsammare än Lådbilen?
Kan det vara högre placerad tyngdpunkt i Elise som påverkar varvtiderna negativt?
Elisen verkar ju annars, precis som Lennart skriver, vara "lite mer bil" än Lådbilen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17970



Hur var det uppsatt med gummi mot asfalten vid körningen med Exigen du refererade till? Lådbilen rullar väl på nåt greppigt?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är turen till och från samt på ringen det stora användningsområdet?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Är turen till och från samt på ringen det stora användningsområdet?

Ja, det är frågan om en ren "leksak", för bankörning, slalomkörning och den skall även fungera bra på ringen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Hur var det uppsatt med gummi mot asfalten vid körningen med Exigen du refererade till? Lådbilen rullar väl på nåt greppigt?

SportAuto kör väl vanligtvis med de däck som biltillverkarna levererar bilen med.
Vad det är i Exigens fall törs jag inte utala mig om, men det är väl knappast R-däck.

Lådbilen kördes på Bridgestone RE540:or, som greppade bra! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Exigen leveras väl med Yokis 038 (eller nån annan specialmodell av 048)

Citat:
Wheels and Tires

Lotus ride and handling engineers worked with Yokohama to develop a bespoke A048 tyre (rated W) and annotated with "LTS". These soft compound tyres were chosen to maximise grip and achieve the ride and handling targets set by Lotus.

Unique black lightweight eight-spoke wheels (16" front and 17" rear) complete the wheel and tyre package, as if the Exige has just come off the race track; in fact it probably just did - as Lotus envisages many customers of the Exige may take part in track days, which are becoming increasingly popular around the world.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
[quote="NiklasFalk"]Exigen leveras väl med Yokis 038 (eller nån annan specialmodell av 048)

[quote]
Då borde ju inte däcksskillnaden vara så speciellt stor mellan Exigen och Lådbilen!
Någon som vet om SportAuto testat Elisen?
Jag sökte lite men hittade inte SportAutos varvtider.
Någon som har en länk till deras tester?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter, jag har numret av SportAuto där de kör Supertest på Exigen hemma, jag kan kolla data och uppgifter tills imorgon!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Peeter, jag har numret av SportAuto där de kör Supertest på Exigen hemma, jag kan kolla data och uppgifter tills imorgon!

Kanon! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Peeter skrev:
Någon som vet om SportAuto testat Elisen?
Jag sökte lite men hittade inte SportAutos varvtider.
Någon som har en länk till deras tester?


Voilà! http://www.track-challenge.com/singletest3_e.asp?Car=76

EDIT: Iofs Exigen, men...ingen enorm skillnad dem emellan - iaf inte mellan Exige och 111R av vad jag förstått. Nu var det ju en S du snackade om, men mitt intryck är att det inte är ngn enorm skillnad dem emellan heller - iaf inte vad gäller upplevelse. Dock känns Exigen "brutalare" (åtminstone i S1-version, vilken är den enda jag har ngn erfarenhet av).

_________________
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



KÖP! en exige.... det enda som talar mot den på ringen är toppfarten annars är det ju en ruskigt kompetent sak redan i standard utförande. eller varför inte en Opel/Vauxuhall Speedster turbo? alla dom (det var en del)som körde om mig sist på ringen verkade vara riktigt snabba.

John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Små fåglar gör gällande att olof Björland (SVKG) kanske skall sälja sin (med krånglande kylning mm). Den behöver nog inte alltför mycket översyn för att vara ok, och den rör på sig (det är en "GT 190" vad nu det står för).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Har en känsla av att Exige:erna är rätt så mycket dyrare än Eliserna!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



halvt OT, emn hur stora är möjligheterna att hitta en Elise med rasad motor ???

och isf vad bör man ge i pengar ???

_________________
MackeMaehlum
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Acke skrev:
halvt OT, emn hur stora är möjligheterna att hitta en Elise med rasad motor ???

och isf vad bör man ge i pengar ???




http://www.pistonheads.com/sales/46548.htm

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Är det mer bil du vill ha? Det är inte mer motor du är ute efter? I sånna fall så borde det väll gå att öka effekten i lådbilen i stället . Borde inte det vara en ekonomiskt bra väg att gå?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter,

Jag tror en vanlig Elise kommer att kännas rätt tam jämfört med det du har. Jag har inte kört själv men åkt en del passagerar varv i Elise på Ringen. Chassit verkar mycket bra men det känns alltid som det saknas 70 hästar - minst!

Exigen går väl lite bättre tack vare bättre aerodynamik. Jag tycker i och för sig att både Exige och Elise är lockande bilar men priset (åtminstone nybil) här i Sverige är ju avskräckande högt.

Med tanke på ditt Ring-perspektiv tror jag också det är fel, du behöver helt enkelt mer motor. En M Coupé skulle passa dig väl, om du nu inte vill ta steget fullt ut och köpa en "riktig" bil med motorn bak!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Den här Lotusen körde nere på Ringen i helgen . Gick ju ganska bra. Vore kanske inte fel?? thumbs up

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Är det mer bil du vill ha? Det är inte mer motor du är ute efter? I sånna fall så borde det väll gå att öka effekten i lådbilen i stället . Borde inte det vara en ekonomiskt bra väg att gå?

Lådbilen har en fantastisk potential att bli en ännu bättre och roligare bil. thumbs up
Men jag tror det är lite där skon klämmer, att jag står i ett vägskäl om jag skall satsa på att utveckla den vidare eller om jag skall satsa på något nyare och fräschare.
Eftersom jag varken har så mycket tid eller lust att meka själv, så är det därför det lutar åt det senare alternativet.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Allmänt banåkaforum
Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?
1, 2, 3, 4   >>
8404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande