Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8404 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?
Det har börjat snurra tankar i min hjärna kring en Lotus Elise 111S. Kan det vara något för mig? Vad säger expertisen här på forumet? Jag har inte hört så mycket om Elise och Ringen, mer än att någon dansk satte en hyrbil i räcket vid Wehrseifen för några år sedan. Såg att SportAutos tid runt nordslingan med en Exige var 8:48 eller något i den stilen. Det låter relativt ![]() ![]() Ändå borde väl Exigen vara snabbare än Elisen!?! Tider är ju inte allt men det vore kul att utvecklas i en snabbare bil! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Ringen är lite väl kuperad för att passa en Elise. De är väl generellt sett undermotoriserade.
![]() För egen del skulle jag förstås föredra en sån framför en "sjua". Det är mer bil och går att använda till annat också. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
Elisen borde nästan ha samma vikt/effektförhållande som Lådbilen, men borde rimligen ha något högre toppfart tack vare bättre aerodynamik.
Så jag förstår inte riktigt varför den skulle vara så mycket långsammare än Lådbilen? Kan det vara högre placerad tyngdpunkt i Elise som påverkar varvtiderna negativt? Elisen verkar ju annars, precis som Lennart skriver, vara "lite mer bil" än Lådbilen. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Ja, det är frågan om en ren "leksak", för bankörning, slalomkörning och den skall även fungera bra på ringen. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
SportAuto kör väl vanligtvis med de däck som biltillverkarna levererar bilen med. Vad det är i Exigens fall törs jag inte utala mig om, men det är väl knappast R-däck. ![]() Lådbilen kördes på Bridgestone RE540:or, som greppade bra! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Exigen leveras väl med Yokis 038 (eller nån annan specialmodell av 048)
|
[quote="NiklasFalk"]Exigen leveras väl med Yokis 038 (eller nån annan specialmodell av 048)
[quote] Då borde ju inte däcksskillnaden vara så speciellt stor mellan Exigen och Lådbilen! Någon som vet om SportAuto testat Elisen? Jag sökte lite men hittade inte SportAutos varvtider. Någon som har en länk till deras tester? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Kanon! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Voilà! ![]() EDIT: Iofs Exigen, men...ingen enorm skillnad dem emellan - iaf inte mellan Exige och 111R av vad jag förstått. Nu var det ju en S du snackade om, men mitt intryck är att det inte är ngn enorm skillnad dem emellan heller - iaf inte vad gäller upplevelse. Dock känns Exigen "brutalare" (åtminstone i S1-version, vilken är den enda jag har ngn erfarenhet av). _________________ ![]() |
KÖP! en exige.... det enda som talar mot den på ringen är toppfarten annars är det ju en ruskigt kompetent sak redan i standard utförande. eller varför inte en Opel/Vauxuhall Speedster turbo? alla dom (det var en del)som körde om mig sist på ringen verkade vara riktigt snabba.
John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
Små fåglar gör gällande att olof Björland (SVKG) kanske skall sälja sin (med krånglande kylning mm). Den behöver nog inte alltför mycket översyn för att vara ok, och den rör på sig (det är en "GT 190" vad nu det står för).
|
![]() http://www.pistonheads.com/sales/465 _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
Är det mer bil du vill ha? Det är inte mer motor du är ute efter? I sånna fall så borde det väll gå att öka effekten i lådbilen i stället
![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
Peeter,
Jag tror en vanlig Elise kommer att kännas rätt tam jämfört med det du har. Jag har inte kört själv men åkt en del passagerar varv i Elise på Ringen. Chassit verkar mycket bra men det känns alltid som det saknas 70 hästar - minst! Exigen går väl lite bättre tack vare bättre aerodynamik. Jag tycker i och för sig att både Exige och Elise är lockande bilar men priset (åtminstone nybil) här i Sverige är ju avskräckande högt. Med tanke på ditt Ring-perspektiv tror jag också det är fel, du behöver helt enkelt mer motor. En M Coupé skulle passa dig väl, om du nu inte vill ta steget fullt ut och köpa en "riktig" bil med motorn bak! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
Lådbilen har en fantastisk potential att bli en ännu bättre och roligare bil. ![]() Men jag tror det är lite där skon klämmer, att jag står i ett vägskäl om jag skall satsa på att utveckla den vidare eller om jag skall satsa på något nyare och fräschare. Eftersom jag varken har så mycket tid eller lust att meka själv, så är det därför det lutar åt det senare alternativet. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8404 besök totalt |