| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Välvd vindruta - material och tillverkning?
|
2 besök senaste veckan (7264 totalt) |
|
Jag funderar (fortfarande) på vad jag ska ha på skytteln på min Westfield. Vindavvisaren var ju det självklara valet designmässigt, speciellt tillsammans med V8-huven - men samtidigt kunde det ju vara trevligt att kunna använda suflett eller hardtop - men då är det ju bara vindruta som gäller. (Visst; man kan säkert bygga två skyttlar eller göra det "enkelt" bytbart på annat sätt, men då har man ju aldrig rätt grejer med sig när man är ute och åker lite längre! )
Lutar lite åt vindruta, alltså... Tycker dock inte att Westfields klassiskt rektangulära och upprättstående vindruta passar så bra till den i övrigt lite moderniserade designen, så jag funderar på något med lite mer lutning och mer rundade former. Donkervoort har t ex en ruta som är lägre, lutar mycket mer än Lotus, Caterham, Westfield etc och är utformad så att den ser välvd ut i de flesta vinklar - men den är alltså plan! Intressant synvilla... Min tanke var att man skulle ha en ruta som lutar ännu mer, och helst också är välvd, som vindrutor brukar vara. Lite svårt att hitta något i i det formatet, misstänker jag, så det blir väl att skära en bit ur någon befintlig ruta, eller få böjt en ruta. Frågan är dock hur man böjer lamellglas i så fall... Någon som gör sådant, och vad kostar det i så fall? (Vi snackar alltså storleksordning 1000 x 400 mm.) Annars finns ju alltid diverse plastmaterial - men hur bra är det tillsammans med vindrutetorkare...? >
Tanken på delad ruta med två plana halvor har också slagit mig, men det ser väl snarast än mer gammaldags ut än den klassiska rutan...
Slutligen: Aerodynamiken. Har ökad lutning på vindrutan någon effekt på de märkliga fenomen som äger rum bakom rutan? Funderar på att bygga helt utan ruta först, och sedan experimentera lite med olika rutor i plast... Det bästa hade ju varit om man kunde få fram något som funkar lika bra som Westfields vindavvisare i "vettiga" hastigheter, och samtidigt har vindrutans praktiska och säkerhetsmässiga fördelar. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Bygge av helt egen "coupé-kaross" (till amatörbyggt fordon) förutsätter vad jag förstår en framruta av laminerad glasruta för att bli besiktningsbar (?). Även för tålighet mot repor orsakade av vindrutetorkare mm som föregångde nämner. (Problemet egentligen samma som för 7'orna förutom att man måste ha en vindruta.)
Att bygga en egen bil någon gång i framtiden är en dröm, varför även jag undrar om man kan få rutor tillverkade efter egen "välvning" och "kantprofil". "Dubbelkrökta" vore det väldigt tufft, men "enkelkrökt" är mer än tillräckligt. Hoppas detta tillför mer i tråden än det sabbar.
Jag hoppas alltså få svar på frågan om laminerad glasruta är ett krav förutom man kan få den tillverkad. _________________ David Ålind |
||||||
Antar att det är ett krav, av säkerhetsskäl. Jag skulle nog inte vilja ha något annat iaf, förutom någon riktigt seg plast - men då har vi ju repkänsligheten igen. Härdat glas är ju inte så kul iaf, för då säger det väl bara "poff" om man får ett lite för kraftigt stenskott i rutan.
Rutorna på Westfields vindavvisare är tydligen i plexiglas - men eftersom det arrangemanget inte räknas som vindruta så har det antagligen ingen betydelse där... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Man böjer inte en plan laminerad ruta.
Utan man gör en mall till sin ruta i plåt, sen skickar man mallen till pojkarna i Finland som gjuter en ny laminerad ruta efter din mall... Kostar lite flis så för dom flesta är det inte ett alternativ. |
||||||
|
Re: Välvd vindruta - material och tillverkning?
Med rätt plastmaterial dvs ythärdad polycarbonat som din lokala glasmästare skakar fram hur lätt som helst så fungerar det alldeles lysande... Rent säkerhetsmässigt så skulle jag nog personligen föredra en sådan före en i laminerat glas...
_________________ Karl Brag |
||||||
|
Jo, polycarbonat är väl duktigt segt och stryktåligt, så det borde ju inte vara några problem så sett. Inga problem att böja heller, antar jag. Men hur länge håller en ythärdad polykarbonatruta med torkare (inte för att jag tänkt köra i "torkarväder" mer än nödvändigt...), och vad kostar den ungefär? Jag menar, är inte priset alltför blodigt så är det ju inte hela världen om man blir tvungen att byta med några års mellanrum, så det är ju frågan om kostnad/livslängd. Update: Letade runt lite, och via något ställe där man diskuterar båtar hittade jag essåplast, som bl a har Lexan Margard FMR5E, som ska vara lämpligt till böjda fordonsrutor mm. Huruvida man får använda polykarbonat i vindrutan på bilar lyckas jag dock inte hitta några klara besked om... Begriper inte varför man inte skulle få det, men sedan har vi ju det här med byråkrati.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Exakt vad den har för livslängd vet jag inte riktigt men det är ljusår ifrån den vanliga icke ythärdade plasten, förmodligen är den oxå betydligt sämre än glas...men i princip varenda rallycrossbil har vindruta i plast och håller det för dom så... Den är desvärre en hel del dyrare än ohärdad polycarbonat, men inte äckligt dyr...har för mig att vi betalade runt 3000:- för hela plastark (iofs 3mm) som räckte till alla rutor utom vindrutan på Vobblon... _________________ Karl Brag |
||||||
|
Jag behöver väl bara motsvarande ca halva ytan på Volvons vindruta.
(Jämförelsevis kostar Westfields vindavvisare ca 6000:-, och komplett vindruta något liknande.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Läs igen...för 3000:- fick vi plast så det räckte till ALLA rutor UTOM vindrutan, mao du klarar dig på ändå mindre...
Men du bör nog ha sisådär 5 mm tjocklek. Du får nog bygga ngn form av ram som ger dig ytterkontur och välvning på rutan, för plasten fjädrar gärna tillbaka om du inte värmebockar den och då sabbar man antagligen ythärdningen. Inget jag är säker på men tror att de där namnen (Lexan, Margard FMR5E) är olika varumärken för ungefär samma sak... _________________ Karl Brag |
||||||
Jo, det var ju det jag menade. ;-) Behöver knappt en halv m².
Rutan ska troligen sitta i en ram som även kommer att fungera som främre båge i en bur (om man nu ändå ska ha ruta, liksom...), så det borde ju bli starkt nog att hålla ordning på rutan, tycker man...
Fick också det intrycket... Antagligen säljaren som klantat sig lite på hemsidan, för det stod exakt som jag skrev.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Kollade lite via Vägverkets hemsida:
"Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar 31 kap. Sikt och sikthjälpmedel 6 § Vindruta skall vara av laminerat glas. Ruta som är nöd-utgång i buss och som är avsedd att kunna krossas skall vara av härdat glas. Annan ruta skall vara av laminerat eller härdat glas. Annan ruta får även vara av plast om den utgör 1. ruta i inre skiljevägg, 2. ruta i vikdörr, 3. takruta, 4. ruta i släpvagn som inte är avsedd för personbeford-ran, 5. ruta i sufflett, 6. bakom föraren belägen ruta i lastbil, 7. bakom föraren belägen ruta i husbil, eller 8. ruta belägen i utrymme ovanför föraren i husbil. 9 § Ruta av plast i bil och släpvagn av 1992 eller senare års modell skall vara av material som inte ger skarpa spetsar vid krossning. 10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpp-lighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta." All info i lite komprimerad form från: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||||
Då är det alltså plan ruta som gäller - alternativt betalar man mer för rutan än för resten av bilen.
Eller så får man skära ner en serieproducerad vindruta... Ska man ändå bygga resten så är man ju inte beroende av att rutan har en exakt specifierad form. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
På en del tävlingsbilar med polycarbonate-rutor så brukar man köra med "tear offs" på rutan, likadana som används på hjälmar fast i större format. Dessa kan enkelt dras bort då rutan är smutsig eller blivit repad. Läste någon artikel om dessa, tror tom militären skulle testa att använda dessa för att få ned kostanden då slitaget av rutor är högt i exempel sandigt klimat.
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (7264 totalt) |