Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4963 besök totalt |
Personligen tycker jag att Bingolotto är en lämplig fritidssysselsättning som lämpar sig väl för ABS-liknande hjälpmedel såsom snabbvalstelefon och specialpennor... ![]() _________________ Karl Brag |
||
ABS eller ej
Att bromsa på rätt ställe kan vara ganska klurigt. Vi ser ju ibland att även en F1 förare kan missa på några meter.... Och ibland mera... Hur som... principen är att bilen skall bromsas så hårt som möjligt utan att hjulen låser. Om dom gör det så får man labba lite med bromstrycket så att hjulen precis börjar snurra igen (och om rök bolmar runt alla hjulen så ska börja hoppas att det fortfarande finns asfalt kvar). ![]() För att bromsa bra så ska man kliva på bromsen så hårt som det går och sedan kliva av långsamt. Den som är duktig bromar en bit in i svängen s.k. trail brake och börjar ge grund gas precis före apex för att efter apex ge fullt och köra om alla andra. Jag tycker att det är lättare att "Trail-breake'a" med ABS då man kan gladeligen ha fult tryck på bromsen och vrida på ratten. Utan att behöva bry sig om hur däcken mår. M.a.o. Behöver inte tänka så mycket på vad man gör. Ibland så är det ganska mycket att ha koll på iallafall. Jag har inte ABS på min racebil. Det gick ganska fort att lära sig att inte låsa upp hjulen på nya däck och ren bana. Det som är svårt är att, under ett race som pågår i 4 timmar, ändra bromstrycket allt efter som däcken slits... Så man låser alltid upp hjulen någon gång under ett lopp men då är det bara att släppa av och labba lite med bromstrycket.... Jag tycker att om man har ABS så ska man se till att den funkar som den ska. Det är förmodligen jättedyrt att bygga om en ABS som har en dålig konstruktion eller fel funktioner etc. Och om nu så är fallet så tycker jag att man ska riva bort den, skaffa en logger och börja träna på att bromsa. ![]() Sommar Sommar Sommar. Det är långt till nästa rejs.... SUCK....... _________________ Daniel Bernås |
||
Det går att lära sig att bromsa bra men en kalibrerad elektronik vinner lätt, speciellt i långa loppet.
För att matcha en ABS behöver man steppa på fyra bromspedaler och ta hänsyn till minsta ojämnhet i banan, däckens kondition, hur mycket du har i tanken, greppet just där och då + om du kränger bilen så du kan lätta på bromsarna på sidan... I regn blir det ännu svårare. Den här diskussionen körde man redan på 80-talet, när ABS kom så var räserförarna övertygade om att de var bättre än elektroniken, vilket skulle motbevisas.... i t.ex. F1. Jag har rejsat ABS vid några tillfällen och tycker det funkar otroligt bra, fast att jag är ABS-diggare kanske redan synts! ![]() Sen kan man ju förstås fråga sig vad som är roligast. ![]() ![]() Niklas beskrivning funkar. Allra bäst är att bromsa på en "halkbana" med en tvärgående skarv till torr asfalt så hjulen rullar över kanten och se hur lång tid det tar innan ABS fattar att det är bra grepp. Sämre system kan behöva 1-2 billängder. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4963 besök totalt |