Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra ST *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (22346 totalt)
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Johan_ST skrev:
Haha, välkommen till klubben. När jag kollade över min undertill så verkade dey som varenda karosskarv var angripen av röda döden. Så sierran får nog i mitt fall mest bli ett läroprojekt. Själv började mina tankar driva iväg åt det japanska hållet och bilar som börjar på 200 och slutar på sx.

Hahaha!
Visst är det roligt med rost!
Att skarvarna blir angripna får man ta när man håller på med gamla bilar.
När nu min ilska har lagds sig så kommer jag och tänka på en Vectra 2000 som jag bytte skärmkanter på för några år sedan. Det slutade med helrenovering av den bilen! Där kunde vi snacka rostangrepp...
Halva golvet byttes på den bilen!
För att inte snacka om min Austin Mini som vekade vara en enda stor rostklump även fast den såg helt rostfri ut!
Jämfört med Vectran och Minin så är min Sierra så gott som rostfri

Nu tänker jag inte köpa mig nåt nytt projekt innan Sierran blivit rostlagad och fixad.
Vill komma ut och köra bil också.
När jag väl kommit så långt så börjar det bli dax för att börja jaga hundkoja.

Var ut till garaget en sväng igår och kollade på fördärvet.
Kunde snabt konstatera att det inte är så extremt farligt som jag först trodde.

Tänkte åka ut ikväll och såga låss "möget".

Mvh /Tim

Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005

Det låter bra, min bil ställs på idag för utvärdering av ändringarna på chassit. Dock utan fungerande turboinstallation eftersom tiden inte funnits. Tänkte ägna vintern åt att pilla dit turbo eftersom jag ändå måste riva av toppen och byta kam.

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Johan_ST skrev:
min bil ställs på idag för utvärdering av ändringarna på chassit.

??????????
Vad är det du har gjort med chassit?

Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005

Kortade styrarmarna på spindlarna på jobbet för mer styrvinkel och snabbare styrning plus att jag schimsat lagerhusen bak för att få normalare vinklar vid sänkning. Blir ju även första provturen med servo och nya bussningar, fjädrar, dämpare monterat.

obs! Allt detta är gjort på budgetnivå eftersom det mest är för att lära mig jag håller på med den.

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Johan_ST skrev:
Kortade styrarmarna på spindlarna på jobbet för mer styrvinkel och snabbare styrning plus att jag schimsat lagerhusen bak för att få normalare vinklar vid sänkning. Blir ju även första provturen med servo och nya bussningar, fjädrar, dämpare monterat.

obs! Allt detta är gjort på budgetnivå eftersom det mest är för att lära mig jag håller på med den.

okej!
Det låter intressant...
Vart hittar man info om dessa modifikationer?
Vad kommer du att köra med för hjulvinklar där bak?

Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005

Hjulvinklar bak vet jag tyvärr inte förräns jag har haft inne den på mätning. Iom att sierran blir kraftigt kobent så fort man sänker den, är den nu till en början bara ställd så att hjulen är raka.

Märkte tyvärr vid dagens provkörning att styrningen fortfarande glappade fruktansvärt så det blir till att schimsa in den imorgon.

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Så har jag varit ut till garagen en liten snabbis bara för att kolla hur mycket plåt jag behöver införskaffa

(självklart så var 1mm och 1,5mm plåten slut).
Det ser inte så vackert ut tycker jag men det kommer nog att bli bra när jag väl fått fart på svetsen.

Bifogar en dålig bild på fördärvet.

/Tim

Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
051006
Det var länge sedan det hände nåt med min bil, men nu har jag iallafall köpt mig en uppsättning 16" crosspoke fälgar
(fick inte på originalfälgarna efter bromsbytet).

Kommer att lacka dom svarta i mitten och sedan polera upp fälgkanten.
Bling-bling!

/Tim

Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
051120

Så har jag tagit mig i kragen och varit ute i garaget ett par timmar.
Eftersom jag hittade mer rost vid bakaxelbytet så tappade jag lusten ett tag (+ att det har varit mycket att göra på jobbet)
, men nu rackarns så ska bilen fixas.
För att höja motivationen ett par snäpp så inhandlades en ny svets.
Det blev en Kemppi Super Migger. Inte undra på att jag inte har varit sugen på att svetsa tidigare med tanke på hur värdelöst det har varit med den gamla svetsen (fluss-tråd).

Innan jag började med plåtpysslet så bestämde jag mig för att ta bort tanken.
Att få loss den utan att ta fram sågen var ju inte att tänka på, så det var bara att kapa allt som höll den uppe.
Ska passa på att göra rent och måla den också.

Innan klockan blev allt för mycket så han jag med att knacka till den nya plåten samt punkta fast den. Tänkte helsvetsa den ikväll.
Sedan är det bara att dra på lite färg och skruva på den "nya" bakvagnen.

Har gett mig f*n på att bilen ska ut på banorna i sommar så nu är det bara att slita på för kung och fosterland.

Skulle även behöva lite "pros" & "cons".
Vad ska jag ha för motor i Sierran? 2,1L sugmotor eller 2,0L med turbo? (japp, jag har börjat vela igen)
Att jag kommer att bygga vidare på pinton är klart men jag är osäker om jag ska köra med överladdning. Turbo eller inte är frågan!

Bilder kommer lite senare för den som är intresserad

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Kläm i en Saabturbo modell Avesta-Tonys Sierra Aero vetja
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
poh99 skrev:
Kläm i en Saabturbo modell Avesta-Tonys Sierra Aero vetja

Dom tankarna har diskuterats på jobbet, tro mig!

Tror faktiskt att en kortblockare passar bättre i en locost

/T

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Johan_ST skrev:
Hjulvinklar bak vet jag tyvärr inte förräns jag har haft inne den på mätning. Iom att sierran blir kraftigt kobent så fort man sänker den, är den nu till en början bara ställd så att hjulen är raka.

Det är väl alldeles lysande att få rejält med camber sådär alldeles gratis! Däremot så kanske man ska kolla upp en det blir en massa bumpsteer och korrigera det isf

Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005

Tyvärr är det bara bak den blir kobent så när jag sänkte den så plogade den mest eftersom framhjulen fick så dåligt grepp.

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Kanske en RS2000 motor med 2.3 liters bottendel? Kostar förmodligen en massa men efter att ha sett och hört diverse klipp med en sån motor så överväger jag mer och mer en sådan motor i min Sierra.

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
malfunkshun skrev:
Kanske en RS2000 motor med 2.3 liters bottendel? Kostar förmodligen en massa men efter att ha sett och hört diverse klipp med en sån motor så överväger jag mer och mer en sådan motor i min Sierra.

Det låter intressant måste jag säga, men smakar det så kostar det
Du råkar inte ha länken till nån hemsida så man kan läsa lite mer om dessa ärtor?

malfunkshun
Här sen Dec 2004

jurkko skrev:
malfunkshun skrev:

Det låter intressant måste jag säga, men smakar det så kostar det
Du råkar inte ha länken till nån hemsida så man kan läsa lite mer om dessa ärtor?

http://www.rs2000-16v.co.uk/

Där finns oändlig kunskap om denna ombyggnad. Men du måste registrera dej för att komma in på forumet. Har läst lite extra noga nu och gör man mycket själv och kan fynda saker billigt så blir det inte alls så farligt dyrt.
Finns en filmsnutt där en RS2000 med 2,3l motor hänger av sen en Nissan 200SX S14 på strippen...

*Ny räser på gång*
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
malfunkshun skrev:

http://www.rs2000-16v.co.uk/
"
thumbs up
Tackar för det!
Nu ska det läsas på

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

2.3 liters Duratec som sugmotor...mmm...latt, gar att ta over 200 hk utan andra andringar an insug/avgas/mappning...det ar grejer det.

Mest "bang for the buck" ar en enkel turbokonvertering pa Pinto, billigare 160-180 hk an sa far du inte utan att byta motor. En begagnad trimmad Pinto kan vara vettigt om du vill ha sugtrim men du lar ju fa en forgasarmaskin sa dt blir lite mekande runt besiktningen.

/Gustaf

Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

2.3 liters Duratec som sugmotor...mmm...latt, gar att ta over 200 hk utan andra andringar an insug/avgas/mappning...det ar grejer det.

Mest "bang for the buck" ar en enkel turbokonvertering pa Pinto, billigare 160-180 hk an sa far du inte utan att byta motor. En begagnad trimmad Pinto kan vara vettigt om du vill ha sugtrim men du lar ju fa en forgasarmaskin sa dt blir lite mekande runt besiktningen.

/Gustaf

Visst får man mest "bang for det buck" med en turbokonverteting men jag är väldigt förtjust i sugmotorer.
Har som sagt allt, utom grenrör, till en turbokonvertering så vi får väl se hur det blir.
Kan ju börja med en överladdad pinto för att sedan byta till något annat roligt.

Pratade med en rörmokare igår ang. rörkrökar till ett grenrör.
Vi får väl se vad han kommer med för svar till helgen.

malfunkshun
Här sen Dec 2004

therealpinto skrev:
Hej

/Gustaf

Mmm...låter som fina grejer det! Antar att det inte passar med en MT75 låda på den motorn.
Har kikat lite och ser att 2.3 liters motorn satt i USA fordar och inte i de europeiska. Stämmer detta?
Läste också att 2.0 lämpade sej bättre för modifiering p.g.a att 2.3 motorn inte klarar av att varvas så högt för det är för veka stakar och tunga kolvar.

Mer info motages gärna

(ursäktar trådkapningen)

*Ny räser på gång*
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, MT-75 passar inte. Adapter till T5 finns dock.

2.3 sitter i US-fordar men det ar val samma motor som i Mazda 6? Jag har inte last pa sa mycket annu, kanske ar 2.0 battre att trimma. A andra sidan...Jagga S-type 3.0 har ju Duratech 3.0 V6 med rwd-lada (Getrag)...hmm... ;-)

/Gustaf

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra ST *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (22346 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande