Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Snap-off ratt vid bes?
3845 besök totalt
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Snap-off ratt vid bes?

Tänkte precis beställa hem snap-off ratt. Ringde den lokala Pugg-verkstan för att rådfråga om byte från orginalratt med krockkudde, men så sa han att jag skulle få problem vid besiktning

Hur gör ni som bytt ratt vid besiktning? Har det klagats av besiktningsgubbarna?

Tänkte passa på att byta till skönare ratt i samband med att "sitta fast stol" ska monteras. Eftersom airbagen är kopplad till säkerhetsbältet via orginalstolen tänkte jag även byta orginalratten för att slippa ha en airbag som inte är inkopplad..

Dessa ständiga problem... Allt ska vara kontrollerat och bestämt

Köping
Här sen Jan 2005

Re: Snap-off ratt vid bes?

Rash skrev:
Tänkte precis beställa hem snap-off ratt. Ringde den lokala Pugg-verkstan för att rådfråga om byte från orginalratt med krockkudde, men så sa han att jag skulle få problem vid besiktning

Hur gör ni som bytt ratt vid besiktning? Har det klagats av besiktningsgubbarna?

Tänkte passa på att byta till skönare ratt i samband med att "sitta fast stol" ska monteras. Eftersom airbagen är kopplad till säkerhetsbältet via orginalstolen tänkte jag även byta orginalratten för att slippa ha en airbag som inte är inkopplad..

Dessa ständiga problem... Allt ska vara kontrollerat och bestämt

det har diskuterats sör en stund sen här på rejsa, ratten berodde tydligen på humör på besiktningsmannen, lite åsikter om den "sitter fast ordentligt". sök på "snap-off

Surahammar
Här sen Nov 2002

Vi är en bunt i Imprezaligan som aldrig haft problem med våra snapoffnav och mockakringlor i besiktningshallen (eller någon annanstans heller för den delen).

/J

Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
ok, känns skönt att höra. Ville bara kolla så att det inte var en regel att de underkände en på den punkten..

Angående sökfunktionen... Sorry, var för lat för att söka..

Surahammar
Här sen Nov 2002

...det obehagliga är ju att SBP är allenarådande, och har besiktningsgubben en dålig dag vet man aldrig vad man kan råka ut för.

En bekant åkte på regbesiktning...det gnälldes på saker som slitsade bromsskivor och stålomspunna bromsslangar - men de missade att kommentera den rakskurna doglådan och lite annat betydligt "värre"...ja se inkompetens finns det gott om i detta landet.

/J

Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005

I och med helbilsgodkännande på nyare bilar så tror jag att det egentligen inte går, men som sagt det är ju ingen som säger att man inte kan ha tur.
(på amatörbyggda fordon är det i allafall helt ok thumbs up )

mkt40
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är väl inte så jobbigt att byta tillbaka till en Airbagrensad orginalratt vid besiktning (eller orginalratt med laddningen kvar för spänningens skull)? Jag tror inte att besiktningsmannen lär testa om den fungerar. En Puggratt som det står SRS (eller airbag) på borde väl räcka.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Snap-OFF "gat-modellen" är godkänd av SBP.

men inte alla rattar är godkända.

MOMo är oki men inte OMP.

Fråga Benci - han har papper på detta

K

Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
KristianAE86 skrev:

K

Tänkte ju beställa OMP från Dalhems precis...får nog bli Momo då.

Edit: Men det hjälper ju egentligen inte mig med airbag...men man kanske slipper mer problem då..

Åsensbruk
Här sen Jun 2004

KristianAE86 skrev:

K

Jag har besiktigat med OMP-ratt.
När det gäller SBP så kan man aldrig veta något säkert...

Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Jag har också Snap-off gatmodell + OMP ratt, inga kommentarer vid besiktningen.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

vad jag förstått så är de regler som gäller att man inte får kunna lossa ratten med en hand utan det måste vara två-hands lösning på ratten.. sedan om MOMo har det å inte OMP vete katten men så skall reglerna tydligen vara...

sedan så är ju Rash som sagt helbilsgodkännd så de spelar igentligen mindre roll.. ( om besmannen e kinkig vill säga..)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Acke skrev:
....sedan så är ju Rash som sagt helbilsgodkännd så de spelar igentligen mindre roll...
Måste vara jobbigt att inte få byta kläder som man vill

När det gäller helbilsgodkända bilar så gäller det väl att inte reta besiktningen för mycket. Nar ratten är bytt en gång så är det inte så jobbigt att byta tillbaka. Ratt utan tuta kan ju vara kinkigt kan jag tänka mig.

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

haha.. sorry... har varit på 4-dagars Bluesfestival i Norge me maaaaaaaasor av öldrickande.......
så det blev visst lite fel...

Snap-off ratt vid bes?
3845 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande