Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motoralternativ till nya Miata!
737 besök totalt
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Kika här alla ojlesugna sportbilstokar!
Vet inte vad man ska tro men disel i en miata, är inte det lite att ta i?
Vi kommer nog inte att få se den här i alla fall, men det är klart en 2.3:a i miatan vore nog inte fel!

// Magnus

Submitted by Berny on Thursday, July 21, 2005 - 18:05
Source: Edmunds.Com INSIDE LINE

HIROSHIMA, Japan - Mazda is about to spring a few surprises on its all-new MX-5 roadster, the car that replaces the much loved Miata.

In addition to the standard 2.0-liter gasoline engine, Mazda is planning to add a high-performance diesel option. A Mazda spokesman told U.K. magazine Auto Express: "There are people working on high-revving diesel engines at the moment, and I can see us using one in the MX-5."

A souped-up gasoline version is also under development, though that won't be powered by Mazda's rotary engine from the RX-8. "There's no reason why we shouldn't build a high-performance MX-5," added the spokesman. "This car deserves a more powerful variant." The 2.3-liter engine from the Mazda 6 is the most likely candidate.

The new MX-5 goes on sale in Europe in November and in the U.S. early next year. Mazda is planning a special numbered launch edition of the car to kick off sales.

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Då får de nog trimma upp 2,3:an lite med tanke på att 2,0:an i NC:n är lika stark som 2,3:an i Mazda 6.
Men det dröjer nog ett bra tag innan de släpper fler motoralternativ än de som finns just nu, den har ju inte ens börjat säljas. Men det kommer säkert en Mazdaspeed-version så småningom.

Dieselmotor känns dock ganska fel, då får det vara en riktigt varvvillig en och det tror jag inte de klarar av.

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Att erbjuda en diesel variant är väl för att slås med BMW och andra europeiska tillverkare om att få sälja roliga cabar! BMW erbjöd ju sin E46 cab med diesel så jag tycekr det är självklart då diesel är väldigt stort i europa! Det handlar ju till syvene och sist om att sälja så många bilar som möjligt!

magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ja, så är det ju.. blir säkert en rolig bil även med disel och Mazda har ju pippi på att bygga konstiga motorer.
Fast eftersom jag är skadad så skulle jag ju gärna sett en 250 hästars wankel i den.
Av detta blir det nu inget så det tyder väl på att det kommer en ny Rx7:a i alla fall.

// magnus

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Nu när jag tänker efter så var det väl Honda som van internatiol engine awards för att ha konstruerat en deisel motor som är väldigt lik en bensin motor.. har för mig den är på 2,4 liter!

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

magnusrx7 skrev:
.... Mazda har ju pippi på att bygga konstiga motorer....

På tal om detta och diesel.

Mazda hade ju en lustig konstruktion på turbo på sina 626 diesel.
En turbo med (variabel geometri? ) som även hade remdrivning.

Såg en sån för första gången för några veckor sen och rev mig lite i huvet

Comprex nånting hette den..

Allmänt banåkaforum
737 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande