Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hjälp trim
1165 besök totalt
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 60


Trådstartare
hjälp trim

hej vet någon non bra sida som dom beskriver hur man trimar en bil?? fösöker hitta nån men hittar ingen som är ingånde, vet vad det är man ska göra men vet inte hur skule upskata om nån tipsar om en bra sida om ni har det
//eric

_________________
Eric Pettersson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Hej Eric,

Det finns mååånga sätt att trimma en bil!

Det vore lättare att hjälpa till om du börjar med att förklara vad det är för
bil som ska "trimmas" (Golf Diesel eller Ferrari F40?), vad bilen ska användas till
(Vardagskörning, Dragracing eller kanske Långlopp) och om det är motor, väghållning
eller kanske bara dekaler som ska trimmas.

Lägg in lite mer info om vad du hade tänkt dig, så ska du se att det kommer många bra svar!

_________________
--
Citera
me_jimmy
Köping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 51



Re: hjälp tirmm

rc_croft skrev:
hej vet någon non bra sida som dom beskriver hur man trimar en bil?? fösöker hitta nån men hittar ingen som är ingånde, vet vad det är man ska göra men vet inte hur skule upskata om nån tipsar om en bra sida om ni har det
//eric


viserligen är det saab modell gammal men han beskriver väldigt ingående om vad han gör och vad som gick sönder
http://popeye.rty.nu/
annars kan du rota i "våra banåka bilar" så finns det en hel drösbra information med projecthemsidor osv

_________________
Jimmy Woodruff
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Innan man kan börja trimma så måste man förstå hur en motor fungerar och vilka begränsningar det finns. Det går att hitta en hel del information på nätet men för att komma djupare så måste man nog läsa några böcker.

Det har inte kommit ut några böcker om motorer på svenska på de senaste 50 åren så det är svårt att hitta info om moderna motorer. Det gör inte så mycket eftersom det är 100 år gammal teknik vi håller på med i alla fall. Den bästa boken på svenska som jag känner till är "Bilmotorer och motorbränslen" av Nils Gustafsson som kom ut 1942. Ring och fråga bibliotekstanterna på några bibliotek i närheten där du bor. Det finns en chans att de har denna eller nån annan gammal bok liggande i nåt förråd. Det kom ut dussintals böcker om motorer under 40- och 50-talen och många av dem var riktigt bra.

Sen får man gå över till engelskan och då är "Introduction to Internal Combustion Engines" av Richard Stone ganska bra. Den är rätt ny och går att köpa ännu. "Internal Combustion Engine Fundamentals" av John B. Heywood är mycket mycket bra men det tar ett år att läsa den även om man har pluggat termodynamik på en högskola. För den mekaniska biten är "Kraftfahrzeugmotoren" av Volkmar Küntscher riktigt bra. "The internal combustion engine in theory and practice" av C.F. Taylor är också bra om du kan hitta den.

Trimmningslitteratur finns det gott om och en bra allmän bok är "Performance tuning in theory and practice, four stroke" av A. G. Bell. Samma författare har skrivit "Forced induction performance tuning" som handlar om överladdning. David Vizard är i allmänhet bra (inte hans böcker från 70-talet) och "Tuning the BL's A-series engine" är bra fast man aldrig kommer att trimma en Mini. Samma gäller för "Modifying and tuning Fiat/Lancia twincam engines" av Guy Croft.

Trimmngingböcker till jänkare finns det i parti och minut men jag tycker några av de nya verkar svaga innehållsmässigt. Jag köpte "Racing the small blockChevy" för 25 år sedan och jag tycker den håller rätt bra än. Det är bra att läsa några olika så får man lite perspektiv. Min absoluta favorit är "Power Secrets" av Smokey Yunick.

Mer exotiska är "Autos schneller machen" av Gert Hack eller "Elaboriamo il motore" av F.L. Facchinelli.

Som Smokey uttrycker det: An engine doesn't know what name there is on the valve cover! Det finns inga tricks, det går inte att lura en motor. Vad en motor känner av är tryck och temperatur när ventilerna öppnar, trycket på kolven och friktionen i de rörliga delarna. Hur man utnyttjar detta är upp till dig!

_________________
Sten Isaksson
Citera
Allmänt banåkaforum
hjälp trim
1165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande