Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trummbromsar bak?
1243 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Trummbromsar bak?

Hur är det med trummbromsar bak på bilen, till vardags verkar det vara overkill med skivor bak då dessa verkar rosta sönder och samman ofta.
Men om man använder bilen på bana? Hur mycket sämmre är det med trummor bak egentligen?
Nu snackar vi mindre bilar, typ astra/golf och allt där under.
Någon som vill göra mig lite mindre dum i ämnet?
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



om jag säger 1:a ordet så på kojorna som är så lätta så räcker trummor till hur bra som helst och man har snarare problem med att bakbromsarna tar FÖR BRA vilket resulterar i snurrning. Men detta gäller givetvis inte alla småbilar

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skulle tro att de flesta småbilar skulle klara sig utmärkt med trummor bak vid bankörning.
De har inte sin nackdel i dålig bromsverkan utan i taskig kylning. Och bakbromsarna får inte lika mycket stryk, de bilar med trummor bak som jag plågat sönder bromsarna på har alltid falerat fram...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cooper Killen skrev:
om jag säger 1:a ordet så på kojorna som är så lätta så räcker trummor till hur bra som helst


Håller med, tänk även på att en hel del av de som kör historiskt klara sig bra med trummor också och då är det inte alltid så lätta kärror heller.

Skulle jag köra långlopp så är det nog en annan sak, misstänker att överhettningen vid längre tid egentligen är ett större problem än den grundläggande bromsverkan hos trummorna.


EDIT:
Kristian hann före....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
oki, så det är egentligen bara taskig kylning som är nackdelen med trummor.
Finns det ingen mirakulös lösning på detta då, typ kylflänsar, eller fina fälgar som skyfllar in luft i hjulhuset?
Eller är det enbart delarna innuti trumman som överhettar?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



På vår Polo(den som agerar filmstjärna i ringenkursen här på rejsa), är det trummor bak.
Bilen har gått c:a 11500 mil varav ett par ringenresor och ett antal... banträffar i Sverige.
Har aldrig haft problem med bakbromsarna och har inte ens bytt bromsbanden! thumbs up
Bilen är nu 8 1/2 år gammal.
Det kallar jag ekonomi och funktion!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Andrew Petrykowski skrev:
oki, så det är egentligen bara taskig kylning som är nackdelen med trummor.
Finns det ingen mirakulös lösning på detta då, typ kylflänsar, eller fina fälgar som skyfllar in luft i hjulhuset?
Eller är det enbart delarna innuti trumman som överhettar?


Förr så hålborrade vi trummorna på Saabarna när vi körde bana med dem.
Även sköldarna peroferades. Finns några små kenp att ta till ,som även förbättrar evakueringen av bromsdammet i trummorna (som också kan minska bromsverkan)
Enligt Appendix K är detta inte tillåtet på våra grupp 2 Saabar, men som sagt det är sällan bromseffekten på baktrummorna är något bekymmer. De som idag åker hsitorisk med trummor även fram har i princip samma bromseffekt som oss som åker skivor, skillnaden är bara att trumbromsaran kräver mera skötsel och justeringar.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Bosse L skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
oki, så det är egentligen bara taskig kylning som är nackdelen med trummor.
Finns det ingen mirakulös lösning på detta då, typ kylflänsar, eller fina fälgar som skyfllar in luft i hjulhuset?
Eller är det enbart delarna innuti trumman som överhettar?


Förr så hålborrade vi trummorna på Saabarna när vi körde bana med dem.
Även sköldarna peroferades. Finns några små kenp att ta till ,som även förbättrar evakueringen av bromsdammet i trummorna (som också kan minska bromsverkan)
Enligt Appendix K är detta inte tillåtet på våra grupp 2 Saabar, men som sagt det är sällan bromseffekten på baktrummorna är något bekymmer. De som idag åker hsitorisk med trummor även fram har i princip samma bromseffekt som oss som åker skivor, skillnaden är bara att trumbromsaran kräver mera skötsel och justeringar.


Vart på trumman borrar man isf?
och ger inte det upphov till att man får in en massa skit i trumman?
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



sen har du en handbroms som aldrig krånglar

jag kör med trummor bak och de överhettar inte

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1743



Har oxå trummor bak och har kört bra många varv med dem utan att de krånglat (inget sagt om att de gör nån nytta ).
Mina har nåt som liknar kylflänsar , vet inte om de gör nån nytta.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns rejstrummor att köpa, tror att deamon-tweeks har ett litet sortiment. Riktigt elaka kylflänsar, ser ut som utmärkta fingersvarvar...
Sen ska man nog inte borra och ha sig för mycket i originaltrummor, inte kul när de ger upp och försvinner iväg tillsammans med sitt hjul...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Allmänt banåkaforum
Trummbromsar bak?
1243 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande