Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1243 besök totalt |
Trummbromsar bak?
Hur är det med trummbromsar bak på bilen, till vardags verkar det vara overkill med skivor bak då dessa verkar rosta sönder och samman ofta. Men om man använder bilen på bana? Hur mycket sämmre är det med trummor bak egentligen? Nu snackar vi mindre bilar, typ astra/golf och allt där under. Någon som vill göra mig lite mindre dum i ämnet? ![]() ![]() |
||||
om jag säger 1:a ordet så på kojorna som är så lätta så räcker trummor till hur bra som helst och man har snarare problem med att bakbromsarna tar FÖR BRA vilket resulterar i snurrning. Men detta gäller givetvis inte alla småbilar
![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Skulle tro att de flesta småbilar skulle klara sig utmärkt med trummor bak vid bankörning.
De har inte sin nackdel i dålig bromsverkan utan i taskig kylning. Och bakbromsarna får inte lika mycket stryk, de bilar med trummor bak som jag plågat sönder bromsarna på har alltid falerat fram... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Håller med, tänk även på att en hel del av de som kör historiskt klara sig bra med trummor också och då är det inte alltid så lätta kärror heller. Skulle jag köra långlopp så är det nog en annan sak, misstänker att överhettningen vid längre tid egentligen är ett större problem än den grundläggande bromsverkan hos trummorna. EDIT: Kristian hann före.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
oki, så det är egentligen bara taskig kylning som är nackdelen med trummor.
Finns det ingen mirakulös lösning på detta då, typ kylflänsar, eller fina fälgar som skyfllar in luft i hjulhuset? Eller är det enbart delarna innuti trumman som överhettar? |
||||
På vår Polo(den som agerar filmstjärna i ringenkursen här på rejsa), är det trummor bak.
Bilen har gått c:a 11500 mil varav ett par ringenresor och ett antal... banträffar i Sverige. Har aldrig haft problem med bakbromsarna och har inte ens bytt bromsbanden! ![]() Bilen är nu 8 1/2 år gammal. Det kallar jag ekonomi och funktion! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Förr så hålborrade vi trummorna på Saabarna när vi körde bana med dem. Även sköldarna peroferades. Finns några små kenp att ta till ,som även förbättrar evakueringen av bromsdammet i trummorna (som också kan minska bromsverkan) Enligt Appendix K är detta inte tillåtet på våra grupp 2 Saabar, men som sagt det är sällan bromseffekten på baktrummorna är något bekymmer. De som idag åker hsitorisk med trummor även fram har i princip samma bromseffekt som oss som åker skivor, skillnaden är bara att trumbromsaran kräver mera skötsel och justeringar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vart på trumman borrar man isf? och ger inte det upphov till att man får in en massa skit i trumman? |
||||
Har oxå trummor bak och har kört bra många varv med dem utan att de krånglat (inget sagt om att de gör nån nytta
![]() Mina har nåt som liknar kylflänsar , vet inte om de gör nån nytta. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Finns rejstrummor att köpa, tror att deamon-tweeks har ett litet sortiment. Riktigt elaka kylflänsar, ser ut som utmärkta fingersvarvar...
Sen ska man nog inte borra och ha sig för mycket i originaltrummor, inte kul när de ger upp och försvinner iväg tillsammans med sitt hjul... _________________ /Kristian Elisson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1243 besök totalt |