Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5756 besök totalt |
996 GT3, svårkörd?
Hallå, funderar på en sak, jag åker idag en RS4 som jag gillar men när man kör bana och rs-bana så har man funderat på hur det skulle vara med en lättare bil, och jag började tänka på 996 gt3. Hur är den att köra, svårkörd? Är det den perfekta ban-bilen som man även kan köra till och från banan med? _________________ Henrik Troeng |
||||
Re: 996 GT3, svårkörd?
Så värst lätt är inte en GT3:a men en utmärkt banåkarbil. Funkar kanon på landsväg också. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Re: 996 GT3, svårkörd?
Hur är den på lättare banor typ slalom/rs banor då? _________________ Henrik Troeng |
||||
En bil som är är gjord för att köra på bana ex GT3 eller CSL är självklart enklare att köra fortare runt en bana än RS4/RS6 som inte är gjord för att köras runt en bana.
Desto mer en bil kommunicerar med dig som förare desto lättare är det att köra den fort samt det känns ju då även tryggare för den talar ju så tydligt med dig. Allt är väldigt tydligt i en riktig race bil och den är således rak och enkel i sin kommunikation med sin förare och lyder oxå din minsta vink. GT3 och CSL är ju inga race bilar, men de är mycket mer racebil än RS4/RS6. Därför kommunicerar de oxå väldig mycket mer än RS4/6. De gör således det du ber dem i mycket större utsträckning än en RS4/6 alltså är de enklare att köra(fort) Men vet man med sig att man har extremt svårt att tolka en bils signaler, så kan ju säker en CSL/GT3 kännas kännas svår(läskig). Men då ska man vara en väldigt, väldigt dålig tolk för att detta ska upplevas. Båda bilarna talar tydligt om när du går över gränsen, och det är som sagt enkelt att hämta hem, bara man nu är en god tolk. Sedan upplever vi ju alla detta med fart olika och eftersom det går mycket fortare med en GT3/CSL runt bana kanske vissa då inte kör fortare ändå pga det känns ju läskigare när det går så mycket fortare och därför körs det saktare. Nu har ju Anders mycket mer erfarehet av Porsche än vad jag har. Men nog har jag kört en del olika Porschar och jag står fast vid att det är en myt att Porschar är svårkörda, tvärt om är dagens Påssar mycket lättkörda! Min Volvo V70 140 hk är svår att köra fort med, och när man väl gör det är det jäkligt läskigt oxå vill jag lova. Ps visst är en quattro tryggare,(tråkigare ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Mkt intressant beskrivning Göte, detdär med att man är en tolk för vad bilen vill/hittar på.
![]() |
||||
Heheh Aaaa, borgade för god läsning.. Filosofiskt så här på söndagskvällen! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Jag håller med om att moderna Porschar är långt ifrån svårkörda.
Däremot håller jag nog inte riktigt med om att en sportbil typ GT3 eller CSL skulle vara mer lättkörd än en familje-kombi. Göte är ju en talangfull förare med god kontroll men jag tror nog att medel-bilisten betydligt enklare ställer till det i en potent bil än i en familjekombi. Man bör också ha i minnet att GT3:an saknar alla de elekroniska hjälpmedel som man anser nödvändiga (?) på vanliga 911:or... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Brukar det inte rekommenderas att man börjar med en långsammare bil för att först fila på tekniken innan man applicerar den på snabbare bilar?
Men å andra sidan om jag hade haft pengarna hade jag ju inte varit så förnuftig ![]() _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
Tack för det Anders!
Det är först när det börjar gå fortare som jag menar att det är enklare i en bil som är gjord för att gå fort runt en bana, än en som inte är gjord för det. De senaste åren har jag ju kört en del RS4/RS6/S6 och liknande. För när det börjar gå fort i en RS4 är ett exempel på att det är svårare att man knappt sitter kvar i stolen och får hänga fast i ratten för att ta sig runt, och får således svårare att koncentrera sig på körningen. Samt att alla körintryck är mycket luddigare i den samma vilket gör det läskigare tycker jag när man ökar i fart. Att den inte svänger när du gör det är även det lite läskigare ![]() ![]() ![]() På challenge nu i helgen körde jag ca 1,5-2 sekunder snabbare med ESP helt av. Tidigare under dagen körde jag med Track mode ESP ,vilket tillåter en hel del mer än vanligt ESP. På snabbare banor kan man nog klara sig med att köra med track mode ESP(typ ringen kan jag tänka mig) men inte på långsamma banor. Undrar om Nya GT3 får ESP ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Lycka till med din provkörning!
![]() Kan behövas, för de lånar inte ut bilar i onödan. Tips: Ring, diskutera, nämn vad du kör idag innan du åker dit annars kan jag lova att just det du vill provköra bara finns för provkörning "nästa vecka" oavsett vad som står i provkörningspoolen. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Tack ![]() _________________ Henrik Troeng |
||||
Hade en 2001:a innan, nu blev det en 2004:a........väntar på lite mer info om 997 GT3, blir intressant. _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Får nog hålla med Göte, tycker definitivt att det är lättare att åka riktigt på gränsen med en bil som är helt byggd för att åka bana med. Bilen reagerar fortare på dina "inputs" och du känner små reaktioner i bilen enklare. Förra året åkte jag ett par varv runt Anderstorp med en V70, inte direkt svårt men hur långt från den verkliga gränsen jag egentligen var har jag ärligt talat ingen aning om...
![]() Men lite trygg svensson-understyrning och sävligt chassie kan nog vara bra för en ren nybörjare, förhoppningsvis får man ju inte fullt så stora resultat av relativt små misstag... _________________ Karl Brag |
||||
Nog är jag nybörjare och har familjekombi, men understyrning är inte så roligt ![]() Vill hellre ha överstyrt ![]() ![]() (och lättare bil) Fast det är mycket man vill ha här i världen ![]() _________________ Henrik Troeng |
||||
Vem vill inte det... ![]() Men om det är bästa sättet att lära sig att åka runt en bana låter jag vara osagt...men det är ju inte det tråkigaste sättet... _________________ Karl Brag |
||||
hehe ![]() Jag får nog börja med r-däck så blir det bättre ![]() _________________ Henrik Troeng |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5756 besök totalt |