Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 8404 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Störde mig bara på en gaspedal som var för liten, satt glappigt osv osv...
Koppling som inte funkade samt en massa andra småsaker som inte "höll måttet". Till bilens försvar ska sägas att den stått ett bra tag. Men styret var direkt och kännslan väldigt "påtaglig". ![]() Så Lådbil är det nog inget fel på, mer att man måste vänja sig lite och kanske bygga/bygga om ett ex som blir "som man själv vill". För visst måste det finnas massor med fina byggen därute. ![]() Blev bara lite konfundersam vid mitt första möte med Lådbil. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jo jag vet... ![]() Känner på mig att jag kommer att ligga sömnlös och grubbla över den bilen inatt. Verkar helt rätt på något sätt!!! ![]() Kanske borde ändra frågan till "Borde jag köpa en Exige?". ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag var ju på Kinnekulle i söndags och körde 30 sanslöst roliga mil med Lådbilen på bana. Jag hade monterat på nya Dunlop Direzza 02G R-däck som kändes helt rätt! ![]() När jag åkte därifrån var jag övertygad om att jag hittat svaret på frågan i den här tråden. Dvs att jag skulle behålla Lådbilen och fixa till en del småsaker på den. Men så dök den där Exigen upp idag och nu vet jag varken ut eller in! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nu tror jag att jag slutligen hittat svaret på frågan om ev bilbyte för min del.
![]() Det har ju snurrat både Eliser, Exige:er, Porschar och Golf GTI:er i skallen på mig under de senaste veckorna. Så sent som vid lunchtid idag var jag och körde en ny Golf GTI med DSG-låda. Den var tänkt att i så fall ersätta vår Polo(1,4 16V open air-97) och alltså fungera som andrabil i familjen samt som dragbil åt Lådbilen. Men jag upptäckte att DSG-lådan inte var ritktigt "min grej". För mycket automatlåda liksom. ![]() och dessutom var den väldigt bullrig av både vind- och vägljud. ![]() Chassiet var dock enormt bra!!! ![]() ![]() ![]() Så just nu blir det nog inga större förändringar i bilparken. Ett stort TACK till alla som hjälpt till med goda råd i den här tråden. Det har verkligen uppskattats!!! ![]() ![]() ![]() Tror jag skall starta en ny tråd i Skruva banåkabil-forumet där jag hoppas få goda råd från er för vidareutveckling av Lådbilen. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Håller om bullret, inte så högt men med en frekvens som störde mig mer än bullret i Cooper S o CTR (som egentligen ska vara bullrigare) o är det bara jag som INTE tycker chassit på GTI är bra ![]() Har kört 3 o alla har varit lika... Som andrabil o dragbil vore väl en V50T5 bättre o bara lite mer pengar. Beställde faktiskt en till frugan igår ![]() _________________ Jan Å |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag vet inte om jag kört en std-bil med gatdäck, som haft ett så bra grepp, som GTI:n. Kändes som att den skulle gå att köra hur fort som helst! ![]() ![]() Det kostar dessutom under 10' att chipa den till 250 hk hos ACE Competition. ![]() Min nuvarande dragbil till Lådbilen är en Passat Variant, så vi har redan en "skåplåda". Den får duga som laståsna ett tag till. Monterade nya framdäck på den idag, Dunlop SportMaxx(225/40/18). Kanske får jag tillfälle att testa hur bilen känns med dessa på Ringen i september. Den här gången skall jag dock värma upp bromsarna innan jag ger mig ut på nordslingan. Förra gången gav jag mig ut med helt iskalla bromsar, fast jag har dålig erfarenhet av detta sedan tidigare. Då började bromsarna att fejda redan tidigt på första varvet. Tredje varvet jag körde gick på 9,00 BTG.Kanske för att jag inte bromsade så mycket då... ![]() Teoretiskt tycker jag att man borde kunna koma ner mot 8:50-8-55 BTG. Men det känns som att det är rätt mycket att kapa 10 sek! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Märkligt, alla jag testat har kasat i kurvorna o i utgången tappat grepp på innerhjulet... Dessutom hade de en väldig turbolag. Blir inte vän med GTI hur jag än försökt ![]() Kan vara min körstil iof ![]() _________________ Jan Å |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alla? Vi talar här om det nya GTI:n, har du redan hunnit testa fler av den? Skall själv iväg och försöka få till en provkörning efter sommaren. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ja, tre olika har jag kört. Var ju tvungen att kolla om det första exet inte var "juste". Hade iof höga förväntningar pga av bra presskritik men de infriades inte. Tvärt om är det med CTR, hade höga förväntningar men den var ÄNNU bättre. Underbar balans/svar på gas, något som GTI'n saknade. Trodde inte en modern bil kunde ha en sådan turbolag ![]() Tappar liksom andan vid varje växel, ni som kört Audi TT vet vad jag menar....skitjobbigt. _________________ Jan Å |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag skulle vilja säga att kvaliten och hur bra hemmabyggda bilar är varierar mycket mer än fabriksbyggda bilar. Och jag törs även påstå att vissa är bättre än de fabriksbyggda. kanske delvis på grunda av att egen arbetstid inte är lika dyr som anstäld personal, men framförallt för att de oftare är mer specialiserade. Sen skall vi inte sticka under stol med att det byggs en hel del bilar av nybörjare, som kanske inte vet skilnaden på en ringnyckel och en polygrip, så det finns ju ett brett spektrum byggen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visst kör du med C20XE (kadett 16V) motor i din lådbil?
Isåfall finns det ju en del effekt att få ut med nytt insug och mappningsbart insprut. Sen finns det ju en hel del prylar och delar att köpa mer eller mindre färdiga att bara skruva dit. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag håller med Peeter. GTI är riktigt bra i chassi men även styrning är mycket bra, man sitter även helt rätt i den, stolar ratt är super tycker jag. Den Golf GTI jag körde i challenge för ett tag sedan hadde vinterdäck(friktions däck uppbygda med 3 miljoner lammeler ja ni vet). Men ändå vart jag mycket imponerad av köregenskaperna. Jag upplevde bilen som mycket neutrall. Men den blir lätt skönt överstyrd om man vill ![]() ![]() ![]() Måste erkänna att efter provturen för ett par månader sedan var jag väldigt nära att byta in V70 mot GTIn, kanske gör jag det ![]() Är det försvarbart att ha en 4 dörrars golf som familjebil ![]() På CSL är det man själv som bestämmer och lådan växlar inte förens man säger till, genom padeln eller spaken. SMGn i CSL är överlag mycket bättre tycker jag ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[quote="RS6"]
Är det'bara jag som upplevt Golf GTI:n som extremt bullrig avseende vindbrus från dörrfönstren och vägljud från däcken?!? ![]() Detta känns ju tyvärr rätt viktigt om man skall ha bilen även som familjebil. ![]() Tror jag börjar bli gammal... ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[quote="Peeter"]
Ja du börjar nog komma upp i ålder ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[quote="Peeter"]
Japp, bullrig är den, åtminstone den hyrbil jag hade... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 8404 besök totalt |