Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7758 totalt) |
"Bästa" valet till en kommande standard-cup bil?
Hej! Jag funderar på att köpa på mig en bil som succesivt skall förvandlas till en BMW-cup /standard klass bil som jag sammtidigt får framföra på allmän väg. (Både vagnbok+godkänd SBP) Vem kan svetsa sådana burar? Är mest sugen på E36 Cupè av tidig årsmodell, men vilken motor är vettigast? 318is eller 325 verkar som ett bra alternativ... Är det någon som har några tips att ge? /Patrik _________________ Patrik Skoog |
||||
Billigaste och absolut enklaste vinnarbilen är med stor sannolikhet en 323 E30 eller kanske en 325 E30 funkar bra oxå med de nya viktreglerna om du ser till att fixa motorn optimalt osv osv.
Men egntligen kan du åka vad som helst, huvudsaken är att du har kul och kan du bara ratta kan du vinna i en 318is E36 oxå, men den känns väl tung med så lite maskin i. 325 med 192hk blir för tungt. Annars säljs det en del beg. fina bilar som passar i standard. Kostar en slant, men det gör det att bygga en vettig bil oxå... Lycka till! |
||||
Hej Danne!
Är det en 318is med 16V toppen så är det intressant! Skicka mig ett mail med bilder & info till patrik@moffa.nu _________________ Patrik Skoog |
||||
Just 323ti borde vara klockren! ![]() |
||||
Re: "Bästa" valet till en kommande standard-cup
Lennart Bengtsson i Kågeråd www.02-depan.se Annars kan du göra det själv om du har lite svetsvana.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Vet inte om jag klassar in denna mkt potenta vagn som lämplig för ngn som är nybörjare, vill åka Cupen vad det lider och troligen vill hålla en halvhyffsad budget... ![]() Är redan allt för många som börjar med bilar med mkt mos när man egentligen bör ta minst ett år i en vagn med lite motor och varför inte utan diff oxå. Då lär man sig köra snålt, ta mkt fart med sig ur böj vilket ger verkligen snabba varvtider. Sen när man kan det passar det med att lägga på en dos hk. Bara mina två cent. |
||||
Haha, ja Nygård kan köra i cirklar runt de flesta i cuppen...
![]() Men en Z3 är för liten för en "vuxen" man... Sugen på att ha en compakt som bas för bygget, 323ti är dock lite för "dyr" för mig som "bas". Pratade med Claes-Göran Elofsson på Knutstorp i Söndags och tydligen skall det ev. bli förarkurs på Sturup i höst, får låna brossans cup bil att köra upp med isåfall. http://www.moffa.nu/racing/ Även om E30 är väldigt snygga så är en E36 cupè nära till hands nu. Verkar svårt att hitta BMW`s med bur som passar i standard.. E36 må väga mer, allt är inte perfekt! _________________ Patrik Skoog |
||||
Re: "Bästa" valet till en kommande standard-cup
Rekomenderar också Bengtsson på 02-depån! skönt kille med en otrolig koll på allt! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Hi hi, gissa vilken kaross jag vill tipsa om?
![]() E28:orna är relativt billiga, lättmekade och framförallt snygga :P M535:an har viktfördelningen 56/44 som standard, väljer man istället en lättare motor så kan man få en mycket bra viktfördelning. Det i kombination med en något längre hjulbas än E30 tror jag är vettigt att satsa på. Nä, jag har inte kört BMW Cup men det vore kul att se några fler E28:or framöver... _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||
|
||||
Högre än en E30 men lägre än E36... ![]() ![]() Har för mig att de ligger närmre E36 i vikt än E30...tyvärr. *måste gå att leta fram exakta siffror så slipper jag komma med osanningar* |
||||
AutOPower.se har en del sammanställningar från Teknikens Världs tester av olika BMW.
Längst ner (nedanför bilderna) på denna sida hittar du ett gäng E36or med vikter: www.autopower.se/modellguiden/e36.as _________________ Tobias Geijersson ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7758 totalt) |