Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5756 besök totalt |
Jag tror Autocars "Handling Day" för några år sen summerar det hela. I slutänden var det GT3 vs MX-5. Räserförarna (diverse F1-kändisar och andra) älskade Porschen medan de "vanliga" förarna var rädda för den för den förlät inte misstagen. Så du får avgöra vilken kategori du tillhör! ![]() (Jag hoppas nu verkligen att inte jag blandat ihop GT2 och GT3) ![]() |
||
Det är det som just är problemet med Porsche, att gemene man verkar vara rädda för den. Likväl som myten om att det är jättesvårt att köra runt Nurburgring håller i sig, likväl håller myten om den bitska Porschen i sig.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Nu har jag iofs inte kört just GT3:an men dock många andra porschar (inklusive min egen som är rätt lik GT3an i mångt och mycket tack vare rätt rejäla ombyggnader)
Generellt kan man säga att äldre 911or är mycket mer svårkörda. 993, 996 samt 997 har en helt annan bakvagn som ger bilen mycket bättre egenskaper än tidigare 911or. Man kan aldrig bli av med nackdelarna av att ha så mycket vikt bakom bakaxeln. 911or? Bitska, ja. Svårt, ja. Jättekul, absolut! Det är tre stora "men", med att köra 911a som man måste lära sig. 1) Gå inte in för snabbt i svängarna, 911or är mycket mer långsamt in, snabbt ut än andra bilar. Mjuk körning är ett nyckelord för att få det att gå snabbt och att stanna kvar på banan. 2) Släpp INTE gasen i kurvorna Då kommer baken åkandes som ett brev på posten. Det är t.om. så att i vissa situationer med bakvagnsslätp så gäller det att motstyra snabbt som attan och ge fullgas så att baken kryper in igen. 3) alla 911or varierar mycket mellan över/understyrning i olika hastigheter (egentligen kurvradier) Detta beror på att de är lätta fram och därför känsliga för lastväxlingar samt att de med all vikt bak är känsliga för dämparinställningar samt krängmotstånd och hur de påverkas dynamiskt. I låg hastighet=tighta kurvor är de för det mesta understyrda på stödgas, men överstyrda på motorbroms eller fullgas. I högre hastigheter är det något mer övertyrda medan riktiigt höga hastigheter så kan man få aerodynamiken att jobba på bilarna. De flesta GT3or jag ser på bana körs aldrig i närheten av gränsen, då är det också svårt att veta var gränsen finns någonstanns och faktiskt ironiskt nog lättare att gå över gränsen rejält p.g.a. att man t.ex. missbedömmer bromspunkt/ingångshastighet. De flesta 911or som snurrar körs faktiskt inte vidare snabbt på bana _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Personligen föredrar jag en modest understyrning. Jag vet att detta för mig innebär att jag kan ta mig snabbare runt en bana. Fördelen med en bil som en GT3:a (och Porsches andra RS-modeller) är ju att du lätt kan ställa in den precis som du vill ha den med de ställbara krängningshämmarna. Räcker inte det så kan du justera toe-in, camber osv. I grunden är dock de flesta 911:or av modernt snitt klart understyrda. Sedan kan man ju med körteknik påverka bilens betende. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Men för "gemene man" ÄR nog en GT3 relativt svårkörd, liksom att Nurburgring inte är det enklaste vägsträckan här i världen... Jag tycker vi måste se detta "objektivt" och då tycker jag nog det mesta talar för att en oerfaren, eller medelerfaren förare, lättare får problem med en potent sportbil än med en tamare familjebil. Jag tycker man alltför ofta ser folk som köpt en ny GT3:a, M3:a, Nobel, Ferrari eller vad det nu är och tänker "här skall gasas" och så kommer de inte längre än halvvägs runt första varvet förrän det är "kört". Visst , myten är överdriven, men respekt för bilar med 350-400 hk är aldrig fel. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Yepp, har dock kört ett antal Boxster (med/utan S o även nya) o de är grymt lättkörda. Med min ringa erfarenhet av "riktiga" sportbilar den klart mest lättkörda. ok... inte lika fräck som en GT3 kanske ![]() _________________ Jan Å |
||
Visst ska man respektera bilar men till en viss gräns tycker jag. Personligen så fort jag får en ny bil så är det första jag gör att testa gränserna med den.(enligt min förmåga då och mina gränser) Hur är den att drifta, hur är den att drifta dounuts med, hur är den att drifta i regn osv, samt hur mycket klarar bromsarna osv. Jag har ju ingen vidare erfarenhet att köra med r-däck, gjort det en gång tidigare med RS6 ett par varv. Nu har jag provat gränserna en del i vart fall ett par banmöten, men särskilt provat gränsen i regn. Det går ju alldeles utmärkt att köra r-däck i regn, de får ju upp lite temp så greppet blev ju mycket bättre än det initialt var när man gick ut ur depå. Samtidigt har jag lärt mig att de är farligt hala helt kalla i regn. Så efter allt jag hört om att det inte går att köra r-däck i regn( jag vet många som inte gör det, de har väl hört detsamma) är väldigt förvånad över hur bra det ändå går. Jag vet nu oxå att min bil går fortare runt bana helt utan ESP, ( detta lite beroende på bana såklart) samt att den verkar gå lite fortare(i vart fall runt knixiga challenge banan) med svag drift. Först trode jag att det skulle gå fortare om jag höll mig just där greppet var intakt, men det verkar som om det gick något fortare att gå över den där gränsen. Just att prova sig fram är ju ett måste, och de flesta gör väl det på sitt sätt, alla har ju olika referensramar. Men jag känner många som aldrig ens provat att köra utan ESP. Hur kan man då lära känna sin bil och dens potetial?
Men att just prova sig fram på tid är ju det bästa man kan göra, för att lära känna en bil. Därför är challenge så bra tycker jag. Det gick faktiskt att göra donuts med RS6 på torrt underlag osv. Det går ju utmärkt att drifta med en RS6, jag vet många som tror det är helt omöjligt pga 4wd osv(de har ju aldrig provat). Hur ska man annars kunna veta vad en bil kan prestera. Så för mycket respekt får man ju inte ha. Ja, kanske ska man se det helt objektivt, dock när avus skrev här på Rejsa så känns det för mig att de flesta här har ett intresse utöver det vanliga. Så har man ett intresse av bilar och bilkörning utöver det vanliga så tror jag nog de flesta av oss här faktiskt skulle tycka det är mycket lättare att köra fort runt bana med en GT3/CSL eller liknande än med en RS4, V70 eller dylikt. Det var nog mer så jag menade. Men jag tror i gund och botten att vi tycker ganska lika Anders. Själv har jag ju aldrig kört en så banorienterad bil som CSL,(förutom Johans race M3a då och den var ju av samma anledning än mer lättkörd och tydligare tydligare än min CSL, dock var det mer fysiskt att köra pga högre G krafter kanske ![]() Jag vill även hålla med Porschdriver när han säger att de flesta GT3 han sett aldrig körs i närheten av gränsen, kanske just för myten lever och respekten helt enkelt är för stor. Själv ser jag oxå detta ofta och det gäller ju inte bara GT3 utan många andra sportbilar oxå. Med detta inte sagt att jag har nått gränsen för vad min bil klarar av, det kanske jag aldrig gör. Men en sak vet jag, jag trimmar inte CSLen, förens den dagen då jag kör runt ringen sport auto varv på 7.50, då är jag väl i närheten av vad bilen klarar av. Tills dess(100år) väljer jag nog att trimma mig själv som förare istället. Sorry att jag svamlade iväg, en hel del offtopic ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
På vått gick det också alldeles utmärkt. ![]() http://www.rs6.com/forum/showthread. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Efter mitt påstående att de flesta GT3or inte körs på gränser så måste jag bara kommentera att nästan alla de GT3or som framförs som de bör faktisk rattas av rejsaaktiva människor, tex Carrera Cup, MatroxMGA(+ sin bror/kusin? gustav)+ Höflökt etc. etc...
no licking a_se, just telling the truth... ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Det vore ju kul om dessa kom och visade vart skåpet ska stå i Eriks Challenge den 28/8. Jag är övertygad om att de finns plats för lite fler Påssar. Nog för att där redan finns en Porsche RS chafför som ställt skåpet först( ribbelöv ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
OJOJOJ TA DET LUNGT mitt självförtroende springer i taket.
![]() Till Avus:Har du möjlighet att köpa så gör det,Det skrivs kilometervis spaltrader om hur bra GT3 är,och som partisk kan jag väl bara säga att det är en bra kompromiss eller om man vill så en perfekt "trackday car"Har aldrig träffat någon som ångrat sitt köp.. _________________ Niclas Thorvaldsson |
||
Tack. Jag får ta och börja panta burkar! ![]() _________________ Henrik Troeng |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5756 besök totalt |