Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5060 besök totalt |
Ferrari Testarossa
Jag går fortfarande omkring och letar efter en fin 964 turbo (som jag mer eller mindre bestämt mig för) men såg häromdan en Testarossa för 40.000 euro. Det är lite mer än jag tänkt mig men jag reagerade ändå på priset. Nu har jag kollat runt lite och upptäckt att jag kan köpa mina (barn) drömmars bil för i sammanhanget billig peng. 35-45 tusen, jaha tänker man, TESTAROSSA fan jad sjukt det skulle va att bränna runt i en bil man tapetserade rummet med när den kom........ Testarossa, Countach mfl är ju bilar många av oss växt upp med så att säga, bilar man sett i Miami Vice och andra nostalgiframkallande filmer. Men vad går dom för egentligen? Skulle vara kul om nån hade lite erfarenhet runt Testarossan att dela av sig med. Hur skulle till exempel en Testarossa klara sig på bana idag? Jag antar att servicekostnaderna samt tillförlitligheten kommer att skrämma bort mig men jag kan inte sluta förundras över att jag kan få en ikon som den alltid kommer att vara för mindre pengar än t. ex. en ny Opel med lite extrautrustning..... _________________ ![]() |
||
Jag var ganska nära att byta min Evo 6:a mot en Testarossa, men jag blev rejält bortskrämd av servicekostnaden.
Enligt uppgift från bilhandlaren så kostar servicen 100-120.000 så vart 3-4000 mil. Det var ungefär vad jag körde på ett år med evo'n, så jag behöll den. Emellan de stora servicearna så går det åt småservicar också. Vill du absolut ha en Ferrari så är nog 348:an mest prisvärd. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Här har ni lite servicepriser på Ferrari http://www.vonbraun.se Testarossan är inte med i listan men jag har svårt att se varför den skulle vara så sjukt mycket dyrare än de andra?
Vad är det dom brukar säga om att köpa sina gamla drömbilar... "Never date your high school sweethearts" ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Jag har träffat några killar som har ägt en testarossan och enligt dem så finns det ingen sämre bil.
Den ena killen hade typ kört sin bil i 2 dagar och så hade den stått på verkstad resten av tiden.... Enligt honom så var den helt värdelsöst ihopbyggd. Han köpte en 512 BB (? heter de så) som han var mycket mer nöjd med. Den andra killen körde sin på bana, då säckade den ihop helt, han hävdade dessutom att den var helt okörbar. Nåväl man får väl ta alla sådana rykten med en nypa salt, men ingen rök utan eld. Jag kan tänka mig att servicekostnaderna inte är i närheten av 100-120.009/3000 mil men dock och väl reperationskostnaderna. Ferrari har ju t.o.m. problem att få den nya bilarna att hålla på bana 550 t.ex. Och då är byggkvaliteten i en helt annan liga. Nää köp en porsche 964 RS eller 993, då får du bil för pengarna. Har du inte otur kör du 2 års banmöten utan problem....och med 3000:-/service 1gång om året...(förrutom slitdetaljer). Har du sedan råd ställ en Ferrari 328 eller 355 (alt 360) i garaget som glassätarbil för på det slår de porscharna med hästlängder. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Det var något med att ventilerna justerades vid den typen av service, och det var visst inte helt enkelt gjort. edit: kan nog ha varit att motorn måste ur för att byta kamremmarna? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Kanonbra lista och visst är testarossa med, kika under 512TR så har de med alla tre modeller.
![]() |
||
Bosse, en bekant, hade en när det begav sig. Han låter meddela att
brukspotentialen till vardags är skräp. Jobbig som tusan i stadstrafik bl.a. p.g.a. bredden, tungjobbad koppling u.s.w. Men om du bara ska ha den att leka med så kan det kanske vara något. Annars säger jag som Kristian "Never date your high school sweethearts" ![]() Jag hade satsat på en Porsche. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Höhö det blir ju bara 69.000:- i fastprisservicar om året om man kör 3000 mil....
Resten av kostnaden är väl saker som pajar =). Nä skämt åsido, titta på banmötena. De flesta 964 RS 993 or 996 GT3 går mycket på bana, för att de håller för det! Ferrarisarna är mycket mer garage queens. Man får ju en Testarossa för ungefär samma pengar som en 964 RS, svårt val om man skall köra på bana? Vill man putsa och köra på träffar så kanske man tar och väljer en röd bil. (dock inte testarossan, en 328:a eller 360 skulle jag kunna tänka mig, båda är trevliga att köra) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
OK, jag är numera bortskrämd och avskriver den som en lös ide som inte blev av. Det var lite som jag trodde med kostnaderna samt lite annat. Synd att det är så men visst är dom fina att titta på (för att inte nämna motorljudet).
mvh, Balazs _________________ ![]() |
||
Har skrivit det förut men min halvbrorsas kompis har en 355 och han räknade snabbt ut att den kostade honom 500 kr/mil och då var det inte riktigt lika kul längre även om det i hans fall inte påverkar totalekonomin nämnvärt, kan man räkna sisådär så hjälper nog inte det dock.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
83833:- får jag 4000 mil till hos von braun, och då är inte allt betalat heller, som tex spännrullar. Att någon annan verkstad skulle ta runt 100 för samma jobb ser jag inte alls som orimligt, alltså var bilhandlaren inte så värst långt ute och cyklade. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Sen tillkommer det där med att bilarna skall plockas ned i molekyler efter x antal mil (och det brukar vara skrämmande lågt). Inte en slump att de flesta Ferraris man ser endast har rullat ett fåtal mil (dvs under 5000 mil).
På det sättet ser jag inte tjusningen i Ferrari. Varför köpa en dyr bil som är så kopiöst dyr i drift när det finns Porsche 911 som går lätt och ledigt 20 000 - 30 000 mil utan annat än vanlig service. Att Ferrari bygger häftiga bilar tvivlar jag inte på men att de är så dåligt överdimensionerade så att man behöver riva ned den i molekyler med jämna mellanrum förstår jag inte riktigt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Det kostar att ligga på topp...
Min bil(525i T) är drygt 4 år gammal och har gått drygt 10 000 mil och på den tiden har den varit in på en service och två oljeservicar, varav jag har betalat en oljeservice, samt en givare till kamaxeln som gav ojämn tomgång, så totalt kanske 3-4 000;-, men naturligtvis har jag betalt för de andra servicarna också genom höjt inköpspris. Men det bakas ju in i värdetappet. Det låter ju klart överkomligt och naturligtvis långt ifrån en Testarossa, men under de dryga 4 åren har den tappat lite drygt 40 000:- i värde per år i genomsnitt och då blir det ju inte så himla billigt längre. Testarossan lär inte tappa särskilt mycket i värde per år, om något alls, så kostnaden blir mest servicar och reparationer. Om man kör 750 mil per år så blir servekostnaderna i trakterna 23 000:-/år och sedan tillkommer reparationerna, vilka förstås kan bli skyhöga. Om de ligger på under 25 000:-/år så blir det inte dyrare att äga Testarossan än min familjebil. Men då får man förstås åka buss i övrigt. Själv är valet givet då jag varken har behov av en glassätarbil eller en sportbil för den delen, men för den som nu vill ta en date med sin high school sweetheart så är det ju ingen totalt orimlig kostnad att ta under ett par år. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Möjligt men då bör det vara just en äldre Ferarri som man köper, att köpa en nästan ny innebär dessutom förutom höga driftskostnader ett rejält tapp i värde i kronor räknat.
Jag förstår fortfarande inte varför man bygger en bil som kräver så mkt omsorg och dyra reparationer ![]() Lite lagom OT men tar mig friheten att spekulera lite. Men tro mig Ferrari F40 är fortfarande min drömbil nr 1 trots mina tvivel och funderingar ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Jag tror att det ibland oxå fins en möjlighet för verkstäderna som utför servicen att ta ut överpriser på service på vissa fabrikat, särskilt om de är förhållandevis ensamma om att vara auktoriserade.
Sen så kan det finnas ett visst egenvärde för vissa ägare av exklusiva bilar om det är extra exklusivt med servicen på dem, och inget 'nisse på hörnet' klarar av. För vad skulle göra det svårare att byta olja, stift och några drivremmar på en bil av ett fabrikat än på en annan? (har hört rykten om att man behöver demontera motorn i toyota previa för att byta tändstift) |
||
Ja, jo du lär ju vara van vid citroén och det slår ju det mesta i skruvandet. När jag var verkstadschef en gång i tiden, var det snabbaste sättet att tömma verkstaden på mekar att säga: "Grabbar någon som kan ta ett och byta klockorna på en Cittra GS?" Tiden för att tömma verkstaden på mekar översteg endast mariinellt tiden för att tömma lokalen med en kärnvapenladdning ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
http://www.blocket.se/view/5367188.h ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Sen kanske man ska fundera lite på vad det kostar att försäkra en Ferrari Testarossa... Jag har ingen aning själv, det kan ju vara både vansinnigt dyrt och förvånansvärt billigt... ![]() ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Jag har ingen erfarenhet av Testarossan men det är definitivt mer GT-bil än sportbil enligt utsago. De roliga kurvbilarna är annars V8-modellerna. Vad gäller sammansättning, kostnader och liknande är det nog en hel del skrönor som florera. Troligtvis är det de ruttra äggen som bubblar upp mest. En god vän som har ägt allt skulle idag välja en Ferrari före enPorsche av kvalitetsskäl. Det finns som sagt flera synpunkter... Det finns annars ett antal fristående verkstäder som mekar med Ferrari.
Att välja ett BRA exemplar av en Testarossa som inte har varit misskött och skaffa sig en bra verkstad kan nog ge många roliga mil utan, som tidigare sagt, någon värdesänkning. Det blir inte så dyrt eller krångligt som ryktena speglar. Jag räknade ut vad "måsteservice" över 10000 mil skulle ge för servicekostnad per mil och kom fram till nedanstående (för ett par år sedan): 328 17,95 kr/mil 348 23,25 355 11,1 _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5060 besök totalt |