Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ferrari Testarossa
<<   1, 2
5060 besök totalt
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



meldert skrev:
AndersY skrev:
Det kostar att ligga på topp...

Min bil(525i T) är drygt 4 år gammal och har gått drygt 10 000 mil och på den tiden har den varit in på en service och två oljeservicar, varav jag har betalat en oljeservice, samt en givare till kamaxeln som gav ojämn tomgång, så totalt kanske 3-4 000;-, men naturligtvis har jag betalt för de andra servicarna också genom höjt inköpspris. Men det bakas ju in i värdetappet.
Det låter ju klart överkomligt och naturligtvis långt ifrån en Testarossa, men under de dryga 4 åren har den tappat lite drygt 40 000:- i värde per år i genomsnitt och då blir det ju inte så himla billigt längre.

Testarossan lär inte tappa särskilt mycket i värde per år, om något alls, så kostnaden blir mest servicar och reparationer. Om man kör 750 mil per år så blir servekostnaderna i trakterna 23 000:-/år och sedan tillkommer reparationerna, vilka förstås kan bli skyhöga. Om de ligger på under 25 000:-/år så blir det inte dyrare att äga Testarossan än min familjebil. Men då får man förstås åka buss i övrigt.

Själv är valet givet då jag varken har behov av en glassätarbil eller en sportbil för den delen, men för den som nu vill ta en date med sin high school sweetheart så är det ju ingen totalt orimlig kostnad att ta under ett par år.



Sen kanske man ska fundera lite på vad det kostar att försäkra en Ferrari Testarossa... Jag har ingen aning själv, det kan ju vara både vansinnigt dyrt och förvånansvärt billigt...


Ska vi gissa på 6400:- hos MC/Bilsport om den är över 20 år?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Jag tror att det beror lite på att det inte körs så många Ferrari i banmötesammhang heller. Folk vågar väl inte köra dom i rädsla av att köra av banan och då uppstår det väl rykten om att dom måste vara väldigt bräckliga

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Bosse L skrev:
Magnus L skrev:
Jag tror att det ibland oxå fins en möjlighet för verkstäderna som utför servicen att ta ut överpriser på service på vissa fabrikat, särskilt om de är förhållandevis ensamma om att vara auktoriserade.

Sen så kan det finnas ett visst egenvärde för vissa ägare av exklusiva bilar om det är extra exklusivt med servicen på dem, och inget 'nisse på hörnet' klarar av.

För vad skulle göra det svårare att byta olja, stift och några drivremmar på en bil av ett fabrikat än på en annan? (har hört rykten om att man behöver demontera motorn i toyota previa för att byta tändstift)


Ja, jo du lär ju vara van vid citroén och det slår ju det mesta i skruvandet. När jag var verkstadschef en gång i tiden, var det snabbaste sättet att tömma verkstaden på mekar att säga: "Grabbar någon som kan ta ett och byta klockorna på en Cittra GS?" Tiden för att tömma verkstaden på mekar översteg endast mariinellt tiden för att tömma lokalen med en kärnvapenladdning



Jo fördommar har ju ofta den egenskapen.

Själv byter jag klockar på min bil på ca 1 minut fram och tio-femton minuter bak, hur snabbt byter du fjädrar och stötdämpare på din bil?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Stefan Hellström
Kalmar
Här sen Dec 2004
Inlägg: 33



Ferrari...javisst!

Hej!

Ska bara brätta hur läget ligger till.
Testarossa är som alla Ferraris, en jätte trevlig bil men det behöver inte betyda att det är en bra bil.
Italienska bilar är kompromiss lösa, dom bygger en bil med kör glädje som får munjiporna upp till öronen sen kan det vara lite si å så med kvaliten. Chassi, motor och låda är det absolut inge skräp. Det görs av Ferrari och är väl gjort. Karossen är gjord tex. hos pinifarina och är KVALITÉ. Sen kan det vara lite si å så med elsystem knappar m.m. Testarossan är billig pga dyra service kostnaderna. Jag köpte en 328 för att den är en av dom billigaste att hålla igång. Jag sköter all service själv annars blir det för dyrt. Det är lättskruvat men man måste veta vad man gör annars kan det bli dyrt.
348 och Testarossan är väl 2 bilar man inte ska köpa pga dyra underhålls kostnader.
Satsa iså fall på en 308 eller 328. Dom blir dyra i service för det blir många arbets timmar för tex, ventil justering, kamrems byte m.m.
Men jag säger att Ferrari är en bil för en bil fanatiker. Det är en bil som man måste köra ett tag för att förstå. En snabb provtur så blir det bara att man märker av det tråkiga. Som tung koppling, italensk kör ställning och dålig bakåt sikt. Men ska man ha en bra bil så köp en skoda octavia. Vill du ha en sport bil ut över det vanliga köp en FERRARI

Stefan/Ferrari ägare.

_________________
Stefan Hellström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Ferrari...javisst!

[quote"]
1
dom bygger en bil med kör glädje som får munjiporna upp till öronen sen kan det vara lite si å så med kvaliten.
2.
Chassi, motor och låda är det absolut inge skräp. Det görs av Ferrari och är väl gjort.
3.
Karossen är gjord tex. hos pinifarina och är KVALITÉ.
4.
Sen kan det vara lite si å så med elsystem knappar m.m.
5.
Testarossan är billig pga dyra service kostnaderna. Det är lättskruvat men man måste veta vad man gör annars kan det bli dyrt.
6.
Men jag säger att Ferrari är en bil för en bil fanatiker. Det är en bil som man måste köra ett tag för att förstå. En snabb provtur så blir det bara att man märker av det tråkiga. Som tung koppling, italensk kör ställning och dålig bakåt sikt.
7.
Vill du ha en sport bil ut över det vanliga köp en FERRARI
8.
35-45 tusen, jaha tänker man, TESTAROSSA fan jad sjukt det skulle va att bränna runt i en bil man tapetserade rummet med när den kom........ Testarossa, Countach
9.
Men tro mig Ferrari F40 är fortfarande min drömbil nr 1 trots mina tvivel och funderingar
[/quote]
Ehum...jag tog bort namnet från Quote och blandade korten lite.
1.
Jovisst kan mungiporna åka upp av körglädje när man provar olika bilar. Kvaliten bekymmrar mig rätt lite.
2.
Motor å låda. Jag har inte klart för mig var problemen med motorservice ligger och vad som blir så fruktansvär deyrt om det pajar. Kolvar å stakar o lager mm går väl å beställa till vanliga kolvpriser från vilken kolvtillverkare som helst. Alublock går ju att svetsa om det spricker.
3.
Det borde väl vara rätt skapligt men kanske lite hopplock jämfört mot riktig storproduktion.
4.
Elsystemet kan vi byta ut, så blir det på en äldre bil.
5.
Det borde som sagt röra sig om vanlig motorkunskap
6.
Fanatiker är vi allihopa här i forumet. Tung koppling, jag drar mig till minnes min egen....
7.
Själva grundkonceptet är väl sig tämligen likt andra sportbilar sedan får man ändra allt så det blir som man vill.
8.
Jo, det är mycket romantik med i bilden, men till syvende och sist så gäller samma gamla vanliga inställningar om det ska gå fort.
9.
Nu blir även jag sentimental, F-40 är ball. Den ser bygg och inställnigsbar och bra ut. Riktigt kul grundmaterial med reservation för att jag inte gått igenom den på skarpen.

Egenterligen är det yttre saker och värden som skiljer bilarna åt. Nu finns det billigare objekt att starta med, jag skulle ändå bygga om allt från insidan och då spelar märket mindre roll.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Stefan Hellström
Kalmar
Här sen Dec 2004
Inlägg: 33



Ferrari köp!

Hej igen!
Service kostnaderna blir höga pga många arbets timmar!!
Tar du ut 1000 kr i timmen och du ska lyfta ur motor för att kolla ventilspel, kamrems byte mm så tar det tid......massor av tid. Material kostnaden är inte så stor på vanlig service.
Men tex fördelar lock tändkablar och rotor är inget man byter för skoj skull. På min 328 kostar det ca 10000kr.
Men däremot så finns det delar som är BILLIGA. Jag köpte en koppling med tryckplatta för ca 1600kr.
Drivknutar är ford granada mm.
Försäkring kostar 2200 per år.
Men testarossan blir dyr tack vare att det är 12 burkar istället för 8. Mer stift, mer olja och längre tid för tex ventil justering.
Jag rekomendera en 308-328. Dom är små så dom rymms i vanliga garage, Hyffsad sikt bakåt och lättkörd. Du kan ha den till jobet om du vill.

_________________
Stefan Hellström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Ferrari köp!

Stefan Hellström skrev:
Hej igen!
Service kostnaderna blir höga pga många arbets timmar!!
Tar du ut 1000 kr i timmen och du ska lyfta ur motor för att kolla ventilspel, kamrems byte mm så tar det tid......massor av tid. Material kostnaden är inte så stor på vanlig service.
Men tex fördelar lock tändkablar och rotor är inget man byter för skoj skull. På min 328 kostar det ca 10000kr.
Men däremot så finns det delar som är BILLIGA. Jag köpte en koppling med tryckplatta för ca 1600kr.
Drivknutar är ford granada mm.
Försäkring kostar 2200 per år.
Men testarossan blir dyr tack vare att det är 12 burkar istället för 8. Mer stift, mer olja och längre tid för tex ventil justering.
Jag rekomendera en 308-328. Dom är små så dom rymms i vanliga garage, Hyffsad sikt bakåt och lättkörd. Du kan ha den till jobet om du vill.


Hej Stefan!
Jo, det är jag med på, ska man ta betalt per timme så blir det mer pengar än vad man tänker sig från början. Men det är tämligen likadant med vilken bil som helst, eller vilket arbete som helst för den delen.
Jag gör jobb på min egen bil och om jag multiplicerar med 1000:- tim så blir det fruktansvärda belopp.
Jag menar att det inte är något Ferrari specifikt, skulle jag äga en F-40 så bleve det nog ungefär samma tidsåtgång i garaget som nu. Bucklar man till en skärm så är det samma plåtslagarjobb.

Ett fördelarlock mm för 10000:- är ju saftigt. Då svarvar jag nog bort fördelarhuset och sätter dit överdelen från en annan fördelare med lämpligt lock. Eller sätter dit fördelarlöst.

Det finns alltid lösningar, men det ligger kanske inte innom förutsättningarna för alla bilägare att resonera så. Men jag tycker a de som vill ha en Ferrari och är skruvkunniga kan slå till, ni löser problemen efter hand, för det går.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103



Det ekonomiska är väll ganska uträtt, och på bana är den nog inte så imponerande.

20,832 km 9,16 = 135 km/h Ferrari Testarossa 390 ps, AMS 1987 på Nordschleife.

Det är nog mer glassätar bil men det vore kul med en byggd för bana med R-däck, lexanrutor, bur och allt.

_________________
Christian Eriksson
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Martini Racing skrev:
Det ekonomiska är väll ganska uträtt, och på bana är den nog inte så imponerande.

20,832 km 9,16 = 135 km/h Ferrari Testarossa 390 ps, AMS 1987 på Nordschleife.

Det är nog mer glassätar bil men det vore kul med en byggd för bana med R-däck, lexanrutor, bur och allt.


Testarossan är en GT-bil inte en sportbil.
Den gjorde 1,36 på Fiorano.
Porsche 959 kör Fiorano på 1,37 som jämförelse.

En jämförelse jag har sparat mellan 512TR och 355 följer nedan

---
Ferrari F355 vs. Ferrari 512TR
I have owned both cars. I purchased a 1993 512TR new and also purchased a 1998 F355 slightly used in 1999. My father now owns the 512 TR. I live part of the year in Germany and part in the US.

From a performance standpoint there is not much difference. My father and I are avid track rats (my father also has semi-professional race experience and is a driving instuctor/race instructor for Mercedes Benz). We have upgraded brake systems on both cars (Tarox and Brembos). Everything else is stock.

We have had both cars at several European tracks including Hockenheim, SPA and Magny Cours. Ferrari has also tested both cars extensively at Fiorano and the F355 is 2.3 seconds per lap quicker than the 512TR. In terms of handling and braking the F355 is well ahead of the 512TR. My father is easily faster at the track than I am but he has a hard time putting any distance on me in the 512TR even at a power track like Hockenheim (I have some some open wheel race experience in Germany and the UK). My father is about 2-3 seconds quicker at Hockenheim in the 355 (short course).

The 512 TR is a German (Euro) model and the Speedometer is only in kph so I will convert the approproate US figure (F355 is a US model).

As for real world street driving the two cars are well matched up to about 70 mph with a slight edge going to the F355 (thought the 512TR pulls a car length at the start). Above 70 to about 140 the 512 TR will start to pull away a few car lengths.

I am not sure how much better the F355 is in terms of aerodynamics but at about 145 to 150 mph the F355 will start to reel in the TR and both are almost dead even up to 180 mph (300 kph). I am not sure why this is, since the TR has about 40+ hp on the 355 but it could also be aerodynamics and the frontal area of each car that come into play.

My father and I did some top speed runs with both cars on the Autobahn between Hamburg and Munich repeatly and each time the F355 was neck in neck by about 295-300 km/h with the 512 TR. On two occasions the TR (where space permitted) did pass me at a speedometer indicated 300 km/h. My father claimed he hit over 320 kph (190). I am not sure what to factor in for speedometer error but at top speed the 512 TR is marginally faster by maybe 10-12 mph.

I also remember reading that the 512 TR hits 0-150 mph in about 27 seconds and that the 355 hits that number about a second sooner.

The biggest difference is the stableness of the two cars at top speed. I have never gone past about 280 kph (170 mph) in the TR and even at that speed I was scarred as hell as the car felt very light and the front end moved around. My father who obviously is a better driver also noticed this but was able to top the car out. The 355 is much more stable and planted at it's top speed.

First I will disquallify my favorite Ferrari to be fair to you. I don't wanna embarase you that much. The F50 GT1 puts out 750 BPH @ 10,500 RPM, its 0-60 time is 2.9, oh and the top speed 236 mph. That is just way too much for the poor 959, so we will use the F40.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Allmänt banåkaforum
Ferrari Testarossa
<<   1, 2
5060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande