Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd på banåkarbil
1, 2   >>
2965 besök totalt
Mangep
Nyköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Köpråd på banåkarbil

Går i banbilstankar och har extremt svårt att bestämma mig. Planen är iaf att införskaffa en bil att svänga så mycket som möjligt med.

Men vad!? Har sneglat länge på porsche 944 N/A modellerna men misstänker att jag kommer vilja ha mer krut än så.

Bilen bör ha mer än 200hk så att den iaf är snabbare än bruksbilen.

Högsta prioritet är körning så desto mindre skruvande desto bättre..

Så fram med åsikterna..!

Mölndal
Här sen Feb 2004

I vilken prisklass?
Sugmotor eller turbo? Spelar ingen roll kanske?
FWD? RWD? AWD?

Vill du meka så lite som möjligt så ska du nog ha en japansk eller tysk bil. Men vill du ha lite mer passionerad bilkörning och inom rimliga kostnader ska du nog kika på Italienska eller Franska

Kan ju börja med ett litet tips: BMW M3. Sedan kan du komma överens med ekonomin om du gillar E30, E36, E46 eller Z3M Coupe...

Edit: Hett tips!! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20011 oerhört billigt!

Nyköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Turbo eller sugmotor har ingen större betydelse. Skulle föredra bakhjulsdrift men 4wd skulle funka utmärkt det också..

Priset 30-45 000 beroende på bil och skick förståss..

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

En kör-budget per säsong är inte heller fel att satsa på.

Stora tunga snabba bilar kräver mer däck, bromsar, bensin, försäkring etc... men varvtiderna kan bli de samma som små lätta snabba bilar... Det kan svida hårt när däcken kostar 2000:- isf 1000:- per styck och försäkringen är 10000:- per år isf 3000:- osv.

35-40 ger lätt en Miata som är kul att svänga med och kräver minimalt mek men kanske inte tillräckligt snabb rakt fram jfrt bruksbilen. Du får troligen en hyfsad 944 med 2.5l 160hk motorn, men den är inte så snabb utan lättning/trim.

Vill du ha rakt fram och kan kompromissa (EDIT: AAAH skrev jag så.... ) med FWD så kan en Honda CRX eller VW Corrado VR6 vara en bra idé.

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Som Porsche 944 N/A pilot får jag väl berätta mina erfarenheter.
Min bil är rätt gammal (-84) och har gått över 20 000mil och med tanke på detta har det varit en relativt bekymmersfri bil. Det mesta jag har haft problem med har relaterats till mitt eget slarv (sprucken kylare har resulterat i topprenovering bl.a.). Bilarna tål bankörning redan orginal om de är i gott skick (bromsarna behöver inte updateras t.ex.). Modellen är relativt dyr att underhålla men det finns gott om begagnatdelar och prestandaprylar (plast, väghållning) samt kunskapen om bilen är enorm. De flesta hjuvinklarna är ställbara redan orginal och kan justeras till att passa banåka. Själv åker jag på 15" däck vilket blir billigt.

Jag tycker prestandan är tillräcklig för egen del, motorn har ett brett register vilket jag gillar dock är den inte så högvarvig. Jag har idag inget behov av att byta upp mig till någon bil med över 200hk (kan bero på att det finns mer att plocka i min bil).

944 är ärligt inte så jättebillig bil däremot en billig Porsche och man får mycket för pengarna. En annan sak jag tycker är viktig när man väljer banåkabil är klubbverksamheten tillhörande modellvalet. De flitigaste märkesklubbarna vad jag har förstått är Porsche (ca 14 banmöten/år), BMW och Alfa (klubbarna har även klubbracingserier om man vill börja tävla). Sportvagn är inte fel heller då det finns motsvarande klubbar och serier.

Mina biltips förutom Porsche 944 är nog Alfa 75 3,0, BMW E28 535, Mazda Miata, Honda CRX. (Jag tror du får meka oavsett bil för 30-40k .)

Lycka till

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

En E30 318is, så får du pengar över till en uppsättning riktiga däck och allt
Citera
Osa

Här sen Jul 2004

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

"Över 200hk så den är snabbare än bruksbilen..."

Lovar dig att en väl preppad variant av alla dom som föreslagits på en bra UNDER 200hk är bra mkt snabbare runt en bana, kostar mindre och ger en massa mer körglädje för pengarna. (Även om det finns kul bilar med 200hk+ oxå. )

Sen brukar bilar med lite mindre effekt "tillverka" bättre och snabbare piloter med tiden då spårval osv blir såååå mkt viktigare än om man kan skita i sina småmissar hela tiden och bara gasa på.

Inget fel i effekt, men man ska ta det för vad det är.

Ett bra tips kan vara att kolla vad för bilar de åker i Fyndbörsen Cup, hur fort det går och hur lite de får bygga om egentligen. thumbs up

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

200hk i en 1.7ton bruksbil är ju inte mer än 120 i 1 ton rensad banleksak, när det gäller rapphet i låga farter. Med en lägre utväxlning och en diffbroms mellan drivhjulen så lär bruksbilen vara redigt akterseglad på väg ut ur kurvorna .

Mindre effekt förstör ju dessutom mindre drivlina .

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
200hk i en 1.7ton bruksbil är ju inte mer än 120 i 1 ton rensad banleksak, när det gäller rapphet i låga farter. Med en lägre utväxlning och en diffbroms mellan drivhjulen så lär bruksbilen vara redigt akterseglad på väg ut ur kurvorna .

Amen!

[1.7 ton bruksbil ]

ungefär viktekvivalent med

[Peugeot 205gti med 4 passagerare och en Caterham Seven limmad på taket]

Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Mangep skrev:
Skulle föredra bakhjulsdrift...

o dessutom
Citat:

leder fram till Miata!!!
billig i drift/inköp, håller, många rejsdelar (om du senare vill modda)
I en sådan lätt bil räcker effekten bra

Mantorp
Här sen Nov 2002

Sportbilsentusiasten skrev:
Mangep skrev:

o dessutom
Citat:

leder fram till Miata!!!

Ja att man hamnar på en Miata eller ngn halvgammal småbimmer känns väl inte som ngn direkt sensation med given spec...

Finns ganska många, redan moddade Bimmers här på rejsa. Miatorna har jag sämre koll på.

När lånar ngn ut en Miata på en kurvig tur eller runt en bana så jag får testa en?

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Andreas Lidström skrev:
Sportbilsentusiasten skrev:
Mangep skrev:

o dessutom
Citat:

leder fram till Miata!!!

Ja att man hamnar på en Miata eller ngn halvgammal småbimmer känns väl inte som ngn direkt sensation med given spec...

Finns ganska många, redan moddade Bimmers här på rejsa. Miatorna har jag sämre koll på.

När lånar ngn ut en Miata på en kurvig tur eller runt en bana så jag får testa en?

Jag gick från 1.8 liters Miata(NA) till 3.5 liters E30 då jag ville testa båda sidor av lägret.
Effekt är men väghållning och kontroll är .
E30:n är inte i närheten av Miatan när det kommer till underhållande körning. En bil jag ångrar att jag någonsin sålde......

#52 Modsport II
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Jag kan tänka mig låna ut min Miata ett par varv nästa gång vi kör på Sturup. Har iofs inte kört (aldrig!!!) E30 men Miatan är ju rolig... minst sagt.
Vill man meka med Miatan så går det bra, det är inte svårt, men att köra den är ju roligare. Det enda jag har gjort är att byta stötdämpare och fjädrar. Det förstnämnda fick jag hjälp med men fjädrarna bytte jag ett par månader senare helt själv ute på parkeringen, så lättmekad är den. Motorn har jag inte rört, behövs inte... (förutom olja, stift och filter förstås... )
För 35-40000 får du lätt ett banbilsobjekt i Tyskland. Stötdämpare+fjädrar går sen på ca 6000 kr, båge på ca 4000 (3000 kr + lack) och mer behöver du egentligen inte för att börja köra banträffar. Sen kan man komplettera med stolar, 6-punktsbälten, lättning, lite motortrim (det går dock inte att göra så jättemycket som är billigt, men litegrann går...), bromsar, R-däck osv osv... Så kostnaden skenar iväg där också. men bilen är faktiskt väldigt billig i drift och jag kör den dessutom till jobbet varje dag, något som ytterligare höjer kul/krona-faktorn

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Cyberoid skrev:
Jag gick från 1.8 liters Miata(NA) till 3.5 liters E30 då jag ville testa båda sidor av lägret.
E30:n är inte i närheten av Miatan när det kommer till underhållande körning. En bil jag ångrar att jag någonsin sålde......

Ha! Äntligen erkänner brorsan...
Men du får gärna köpa min.
Special price just for you my friend!

Miatan är mkt svårslagen om man ska räkna körglädje per krona.
Kostar som nästan vilken japansk småbil som helst i drift, aningen dyrare försäkring.
och med små förbättringar blir väghållningen svårslagen.
Dessutom är balansen, styrningen, växellådan och känslan i bilen betydligt bättre än en E30...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

TPR skrev:
Cyberoid skrev:

Kostar som nästan vilken japansk småbil som helst i drift, aningen dyrare försäkring.
Dessutom är balansen, styrningen, växellådan och känslan i bilen betydligt bättre än en E30...

Ehum, om ni nu har en 3.5liters E30 som referens är det väll inte riktigt rättvist.
Den är nog liiite framtung jämfört med en 318is
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Andrew Petrykowski skrev:
TPR skrev:
Cyberoid skrev:

Ehum, om ni nu har en 3.5liters E30 som referens är det väll inte riktigt rättvist.

Nu råkar han ju ha en sådan oxå...
Jag ska erkänna att jag blev positiv överaskad första gången jag körde en 318is, betydligt rappare i chassit och styrning än vad jag hade räknat med.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

TPR skrev:

Jaha, det var synd att du råkade se den här tråden.......det kommer man man ju få höra.
Men nu snackar vi ju om den riktiga Miatan, den första generationen vill säga.
Andra generationens Miata(NB) får man nog leta länge efter om man ska hitta för 35-40k.

#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Andrew Petrykowski skrev:
TPR skrev:
Cyberoid skrev:

Visst är Alpinan lite framtung men inte så illa som man kan tro. Den har dessutom ett ganska hyffsat chassi och så effekten som vi pratde om.
Min 318iS beter sig lite annorlunda men det är ju i grund och botten samma bil. Nu är det ju ingen 16v och är helt orginal i hjulupphängningen så det går ju få bättre e30 för dom pengarna. Kanske är det någon som kan ge mig en åktur/provkörning av en "riktig" is?

Det som talar för Miatan är att den är så bra redan från början. Dubbla triangel länkar fram och bak, lätt kaross, låg ofjädrad vikt och en slitstark drivlina etc. Att det sen är en cabbe är ju lite synd men det går ju fixa med en burbåge och hardtop tex.

Vill man ha en bil som är mer köra än meka i denna prisklass skulle jag lägga min röst på Miatan. Sen finns det ju en viss charm med att "bygga sitt eget" också..

#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Jag hade samma huvudbry när jag skulle köpa bil och valde miatan pga

- Börja med bil som har mer väghållning än motor -> tvingar sig att lära spårval/körteknik

- Vill inte skruva varje helg -> har familj och hinner inte ligga i garaget jämnt.

- Ville ha en bil som "talar" med dig när du kör även om det inte går i herrejösses farter
Har provat min kusins snabba 318 IS bil förmodligen Sverigers snabbaste grupp N bil och miatan har mer "känsla" än vad den hade. Även om den var riktigt kul
Har även provat och Ferrari F430 med F1 kittet på bana (Mantorp) och även där så är miatans styrning bättre tycker jag även om det inte går att jämföra dessa två bilar

- Ville ha en bil som öpnnar dörrar för sportvagns-racing.

Då finns det bara miatan kvar och helst då de tidigare modellerna som är mer "råa".

/Joachim

Mangep
Nyköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Tack för alla tips!! De kommer verkligen till nytta, miatan låter riktigt vettig! Nu ska ja fundera vidare..

Köpråd på banåkarbil
1, 2   >>
2965 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande