Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nissan 180zx på bana?
1, 2   >>
2985 besök totalt
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5622


Trådstartare
Nissan 180zx på bana?

Har kollar runt en massa och ingenv erkar sälja seriösare dämpare och fjädrar till den bilen 8( Tänkte om jag nu köper en så vill man ju att den skall slicka vägen och ev bana om det blir någe om jag vågar förståss.

Vad säger ni är bilen någe potent i bus syfte? bilen kostar ju inte precis som en M3

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



en 180zx?
En s12 alltså? D E inte så att du har råkat trycka en etta istället för en tvåa i början av modellnamnet?
Vad ska du med en sådan till? Dom är juh för fasiken tunga och inte särskillt snabba/starka heller för den delen.
och så det faktum att om man parkerar en sådan i mina trakter börjar den brinna inom en månda thumbs down
Fast sen så kanske du inte bor granne med mig
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

200SX finns det ju några snabba....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Skulle tro att du måste importera från Japan eller USA om du vill ha bolt-on grejer till S12. Men iaf i Japan finns allt, ALLT du kan tänkas vilja ha! Det är en rätt het bil inom drifting.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



eum är det inte toyota Trueno du tänker på?
är ruggit lik 180zx:en...

180zx:en är riktigt ovanlig bland drifting!

här är en bild på en trueno
http://w1.131.telia.com/~u13125427/bilder/ae86.jpg

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Ae86:an (Truenon) är ännu vanligare, men man ser rätt ofta 180ZX på diverse filmer. De ser väldigt lika ut, största skillnaden är att Nissan har pop-up lysen till skillnad från Toyotan.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



ÖÖhh.. Truenon HAR väl pop-up lysen. Du kanske tänker på systermodellen Levin. Eller reser jag nu igen....???

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Toyota Sprinter Trueno (även känd som Toyota Corolla GT-s) HAR pop-up lysen, medans Toyota Corolla Levin (aka Toyota Corolla GT) har dom vanliga lysena som även återfinns på den fullt normala och jättetråkiga sedan/halvkombi modellen (inte AE82...).
Den enda egentligen skillnaden i utseende mellan s12 och AE86'an torde vara sidan av akterpartiet om jag minns rätt.
Fast sen är juh s12 lättare att lagligt trimma då den kommer fabriksmonterad med turbo, fast å andra sidan är juh AE86'an lättare.
Sen är 4A-GE'n en hel del snålare än s12'ans spis... Och sen levererar den standard mer effekt (om det är 112hk i s12 vilket jag har fått för mig).
Djävligt fräna bilar är i varje fall båda två (eller alla tre kanske man ska säga)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Nissan 180zx på bana?

robber skrev:
Har kollar runt en massa och ingenv erkar sälja seriösare dämpare och fjädrar till den bilen 8( Tänkte om jag nu köper en så vill man ju att den skall slicka vägen och ev bana om det blir någe om jag vågar förståss.

Vad säger ni är bilen någe potent i bus syfte? bilen kostar ju inte precis som en M3


Har du redan köpt bilen?
Är bilen du har som avatar din egen?
Vad fick du pröjsa och hur verkar bilen isf?
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Asså, man behöver inte ha en speciell bil för att kunna testa bankörning. Den behöver inte ha hästlass med motor och värsta öhlinarna för att kunna passera genom grindarna in till banområdet. Bilen är något jag tycker man skall utveckla i takt med att den egna förmågan (och egot) växer. Ser många som undrar vilka dämpare de måste köpa för att köra bana, vilka bromsar av herrejösses typ måste monteras innan man ens vågar stå i depån osv.

Jag har provat några varv på banan (i lite högre tempo) med en 528iA med Steptronic och original 15". Hur kul som helst och skall jag vara ärlig så hade man nog lärt sig mer om spårval om man hade kört med den än med t.ex M3:an (åker på mindre attack med en lånad e39:a och lite mer städat).

Kör med vad ni har, sen om det är en Volvo 343 med 72 ystra shetlandsponnies eller en Öhlinsförsedd ST-BMW så spelar det ingen roll, det är likförbanna jäkligt roligt. Fräsch bromsvätska och en ödmjuk inställning är dock bra grundkrav

Tillbaka till ämnet så tror jag nog en zx180 är en bra bil att lära sig bankörning med, den driver ju i rätt ände

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5622


Trådstartare
tack för tipsen!

Japp det är min bil i min avatar. spruken oljeledning till turbon nu som skall byta ett jävla helvete må jag säga 8(

Inte kört så mycket med bilen tyvärr. Jag ska latja som tusan med denna bilen så man lär sig att kontrollera den. Sedan blire nog trimm och ev banåkning. Hela tanken är att ha skoj inte tävla med någon annan än sig själv . Min bil är bra skick. inge genomgående rost bara lite yt som all gamla japsar har. Bilens kompletta namn är: Nissan 180ZX S12 ( en bil i Nissan Silvia familjen)så ståre i regg beviset iaf 8) 280ZX är en gammal Datsun modell. nya bilder mm kommer upp när bilen är fixad troligtsvis i slutet av nästa vecka *hoppas*. Ny stor Volvo 940T ic sitter nu på och den laddar ca 0,6 bar. Original laddar den 0,3 utan ic. Sportfilter sitter också på. ska dra rör för dump mm så jag kan ladda mera. det tråkiga är vikten med bilen 8( den väger ca 1250kg 8( Likheten med Toytas AE86 (Trueno) är slående. Alla mått är lika efter vad jag hört. lite lamp detaljer skilljer endast. skulle sitta fint med en front utan popupen 8) Ja det var allt för mig har någon några frågor så var inte rädda ska svara så bra jag kan.

/Robin "MrSilvia" Forsberg

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Hoppas vi får se dig på nån banträff :-)

och som sagt, _bra_ däck, shysst bromsvätska/belägg, friska dämpare och att hjulvinklarna är som dom ska, det är grunden. Och att bilen är hel

Allt annat kan man ta allteftersom som bonus när man börjar bli varm i kläderna....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Andrew Petrykowski skrev:
Toyota Sprinter Trueno (även känd som Toyota Corolla GT-s) HAR pop-up lysen, medans Toyota Corolla Levin (aka Toyota Corolla GT) har dom vanliga lysena som även återfinns på den fullt normala och jättetråkiga sedan/halvkombi modellen (inte AE82...).
Den enda egentligen skillnaden i utseende mellan s12 och AE86'an torde vara sidan av akterpartiet om jag minns rätt.
Fast sen är juh s12 lättare att lagligt trimma då den kommer fabriksmonterad med turbo, fast å andra sidan är juh AE86'an lättare.
Sen är 4A-GE'n en hel del snålare än s12'ans spis... Och sen levererar den standard mer effekt (om det är 112hk i s12 vilket jag har fått för mig).
Djävligt fräna bilar är i varje fall båda två (eller alla tre kanske man ska säga)


Tack för att du rätat ut det frågetecknet åt mej!

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Såg precis din annons på bilen, säljer du den redan?
Gick det så snett med allt?
Beklagar! Hoppas att allt löser sig!
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5622


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Såg precis din annons på bilen, säljer du den redan?
Gick det så snett med allt?
Beklagar! Hoppas att allt löser sig!


Nää det fixade sig med oljeledningen ska byta lite packningar nu i dagarna.

Har fortfarande inte hittat någon som säljer/tar in dämpare samt sänkfjädrar 8(

har lite nya bilder på den om någon vill ha?
http://members.chello.se/robber/bil/bil.htm

Ingen som vet vad jag skall göra?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5622


Trådstartare
blir kanske bana i sommar om jag hittar allt jag behöver målet med bilen är att jag ska ha skoj med den.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



robber skrev:
blir kanske bana i sommar om jag hittar allt jag behöver målet med bilen är att jag ska ha skoj med den.


Rätt inställning. Som sagt ovan; det är väl du som kör som skall ha roligt och inte de som läser specifikationen?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5622


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
robber skrev:
blir kanske bana i sommar om jag hittar allt jag behöver målet med bilen är att jag ska ha skoj med den.


Rätt inställning. Som sagt ovan; det är väl du som kör som skall ha roligt och inte de som läser specifikationen?


Kunde inte ha sagt det bättre själv. Man blir inte vuxen man får bara dyrare leksaker.

Synd bara att man inte får gå med i någon motorklubb pga bilen är såpass udda.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



robber skrev:
Claes Haglund skrev:
robber skrev:
blir kanske bana i sommar om jag hittar allt jag behöver målet med bilen är att jag ska ha skoj med den.


Rätt inställning. Som sagt ovan; det är väl du som kör som skall ha roligt och inte de som läser specifikationen?


Kunde inte ha sagt det bättre själv. Man blir inte vuxen man får bara dyrare leksaker.

Synd bara att man inte får gå med i någon motorklubb pga bilen är såpass udda.


Väl talat!
Klart du får gå med i en klubb (eller två ). Kolla in "Arrangörer" här på rejsa, surfa runt på sidorna och se om det finns något som passar. Nissan Z-klubben borde du vara välkommen i, kanske t.o.m. 200sx-klubben. Om inte jag har helt fel för mig så brukar dessa klubbar delta i "Japan"träffen en gång omåret på en bana. Sen finns det många märkesoberoende klubbar som riktar sig mer åt racing, typ Östgöta sportvagnsklubb eller Linköpings motorsällskap (dessa borde ligga bra till för dig). Fördelen med denna typ av klubbar är mycket banåka och det blir smidigt att ta licens i framtiden. Det är många här på rejsa som är med i attitude som du inte bör missa. Surfa runt och prata med folk så blir det lättare att välja...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5622


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
robber skrev:
Claes Haglund skrev:
robber skrev:
blir kanske bana i sommar om jag hittar allt jag behöver målet med bilen är att jag ska ha skoj med den.


Rätt inställning. Som sagt ovan; det är väl du som kör som skall ha roligt och inte de som läser specifikationen?


Kunde inte ha sagt det bättre själv. Man blir inte vuxen man får bara dyrare leksaker.

Synd bara att man inte får gå med i någon motorklubb pga bilen är såpass udda.


Väl talat!
Klart du får gå med i en klubb (eller två ). Kolla in "Arrangörer" här på rejsa, surfa runt på sidorna och se om det finns något som passar. Nissan Z-klubben borde du vara välkommen i, kanske t.o.m. 200sx-klubben. Om inte jag har helt fel för mig så brukar dessa klubbar delta i "Japan"träffen en gång omåret på en bana. Sen finns det många märkesoberoende klubbar som riktar sig mer åt racing, typ Östgöta sportvagnsklubb eller Linköpings motorsällskap (dessa borde ligga bra till för dig). Fördelen med denna typ av klubbar är mycket banåka och det blir smidigt att ta licens i framtiden. Det är många här på rejsa som är med i attitude som du inte bör missa. Surfa runt och prata med folk så blir det lättare att välja...


Tackar för tipsen. 200klubben blev man tok dissad av. Hoppas lazzat startar någe som man kan gå med i så det blir lite bana och annat bus.

man jag har nu ett mycket stortproblem. Jag hittar ingen som säljer dämpare samt sänkfjädrar till min bil. Helt sjukt att ingen säljer. Ingen som vet nån amerikansk firma som är välsorterad?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Importera från Japan.
Antar att du har koll på denna firma:

http://www.takakaira.com/

De har ALLT och är helt specialiserade på att exportera.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Allmänt banåkaforum
Nissan 180zx på bana?
1, 2   >>
2985 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande